tjenna ja o min kompis har varsin Derbi-xtreme sm 06 o 07 o nu skA VI byta bakdrev på 06:an o vi har kollat på hassse666 video när han byter o han bankar ut axeln jätte lätt men nu när vi ska göra det så sitter den fast hur hårt man än bankar
hade med det problemet med dinozzans Senda, testa slå ut en bit, sen tillbaks med den och ut igen och sen så upprepar ni det så fort det börjar bli trögt
hade samma problem med min, smörj som fan och ta en skruvmejsel och hammare och slå den förisktigt men ganska hårt.. Mina hjullager hade dock skärt så det satt som satan. Försök att hålla däcket så rakt som möjligt också annars går det inte att få ut den.
vicke xX SMT skrev:hade samma problem med min, smörj som fan och ta en skruvmejsel och hammare och slå den förisktigt men ganska hårt.. Mina hjullager hade dock skärt så det satt som satan. Försök att hålla däcket så rakt som möjligt också annars går det inte att få ut den.
Och som vicke sa, Det är väldigt viktigt att ni inte slår med släggan rakt på axeln, för då stukar ni gängorna på axeln! Ta antingen en skruvmejsel eller ett don. Är ni 2 så ta en nyckel och skruva på axeln från ena sidan medans den andra slår från andra sidan, då kommer den ut lättare.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Vanligt att axlarna rostar fast om dom inte blivit infettade före montering. Har man otur får man kapa den bara föra tt få ut hjulet, och sedan knacka ut sista biten ur hjulet...
Läxan är: se alltid till att hjulaxlar, svingaxlar och allt annat liknande fettas in innan det monteras. Kan spara många timmars jobb den dagen det ska loss.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Vanligt att axlarna rostar fast om dom inte blivit infettade före montering. Har man otur får man kapa den bara föra tt få ut hjulet, och sedan knacka ut sista biten ur hjulet...
Läxan är: se alltid till att hjulaxlar, svingaxlar och allt annat liknande fettas in innan det monteras. Kan spara många timmars jobb den dagen det ska loss.
Håller med, mina hjulaxlar får jag ur om jag trycker med handen från ena sidan o skruvar lite på andra!
Svingen va värre första gången. Men ny glider den ur lätt som en plätt!