peugeot xps problem i början när man kör

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
peugeot XPS
Elmoped

peugeot xps problem i början när man kör

Inlägg av peugeot XPS »

Tjena
har en peugeot xps som jag köpt beg. gjorde rent förgasaren på den ganska så nyligen (vilket verkligen behövdes) men nu när man ska köra vet inte om det är när den blir kall eller vad det är men när man ska börja köra så går det inte att gasa fullt när man kör :( men efter ett tag (ca 15-30 min) så kan man helt plötsligt gasa som om inget problem funnits.Man kan bara precis nudda gasen lite innan den "böölar" och dör om man inte släpper gasen, ligger typ och kör på "choken". Någon som vet vad det kan vara?
Användarens profilbild
draclover
Svårstartad skrothög

Re: peugeot xps problem i början när man kör

Inlägg av draclover »

peugeot XPS skrev:Tjena
har en peugeot xps som jag köpt beg. gjorde rent förgasaren på den ganska så nyligen (vilket verkligen behövdes) men nu när man ska köra vet inte om det är när den blir kall eller vad det är men när man ska börja köra så går det inte att gasa fullt när man kör :( men efter ett tag (ca 15-30 min) så kan man helt plötsligt gasa som om inget problem funnits.Man kan bara precis nudda gasen lite innan den "böölar" och dör om man inte släpper gasen, ligger typ och kör på "choken". Någon som vet vad det kan vara?
hela grejen är att den e kall
peugeot XPS
Elmoped

Inlägg av peugeot XPS »

draclover skrev:
aa men det känns som om den får för mycket eller för lite bensin :?
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

peugeot XPS skrev:
draclover skrev:
aa men det känns som om den får för mycket eller för lite bensin :?
Kolla stiftet isf?
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
peugeot XPS
Elmoped

Inlägg av peugeot XPS »

aa ska kolla det imorgon :) men tror inte att det är stiftet efter som allt blir bra efter en liten stund :S
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

peugeot XPS skrev:aa ska kolla det imorgon :) men tror inte att det är stiftet efter som allt blir bra efter en liten stund :S
När jag säger att du ska kolla stiftet menar jag inte att du ska kolla ifall det är trasigt! :wink:

Jag menar att du ska kolla blandningen av bensin respektive luft. Det ser du genom att kolla på stiftet. Ifall det är kolsvart betyder det att du får för mycket bensin. Ifall det är vitt får du för lite osv... En bra blandning brukar man säga är när stiftet är brunt :)

peugeot XPS
Elmoped

Inlägg av peugeot XPS »

Aprilia-Mx skrev:
peugeot XPS skrev:aa ska kolla det imorgon :) men tror inte att det är stiftet efter som allt blir bra efter en liten stund :S
När jag säger att du ska kolla stiftet menar jag inte att du ska kolla ifall det är trasigt! :wink:

Jag menar att du ska kolla blandningen av bensin respektive luft. Det ser du genom att kolla på stiftet. Ifall det är kolsvart betyder det att du får för mycket bensin. Ifall det är vitt får du för lite osv... En bra blandning brukar man säga är när stiftet är brunt :)
haha jaha :oops: ska kolla det då :) tack för hjälpen :P
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

tändstiftet kommer vara brunt endå
.

byt munstycke till 2-5strl större testa sen börja med 5strl större gå neråt.

sen skall du värma moppen bra före du far iväg!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Som sagt, när motorn är kall BLIR DET SÅHÄR. Motorn måste få upp viss temp för att den ska gå ordentligt, och man kan behöva köra lite med choken om man prompt ska gasa så fort man startat motorn.

Är detta symptom extremt tyder det på att motorn går lite snålt, så då får du varmköra ordentligt och sedan plocka ur och kolla stiftet. Oftast är det svårt å se något men är det vitt så behöver du byta upp munstycket en gnutta
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
peugeot XPS
Elmoped

Inlägg av peugeot XPS »

bensinskalle skrev:Som sagt, när motorn är kall BLIR DET SÅHÄR. Motorn måste få upp viss temp för att den ska gå ordentligt, och man kan behöva köra lite med choken om man prompt ska gasa så fort man startat motorn.

Är detta symptom extremt tyder det på att motorn går lite snålt, så då får du varmköra ordentligt och sedan plocka ur och kolla stiftet. Oftast är det svårt å se något men är det vitt så behöver du byta upp munstycket en gnutta
Okej, men den har först blivit sån här när jag hade rensat förgasaren på moppen. Jag rensade förgasaren för att den va så svår att få igång nu går den ju igång fortare men går inte att köra förän den är varm.Den var ju inte sån här innan jag hade rensat förgasaren :/
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

det har väll blivit kallare sen du rengjorde förgasaren men när du kollar stiftet menar man med att du skall vermköra ordentligt och sen stänga av moppen i full gas och så skall du kolla vilken förg stiftet är. är det svart så skall du dyta ner i munstycke och är det vitt så skall du byta upp :wink:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Mertz »

saile96 skrev:det har väll blivit kallare sen du rengjorde förgasaren men när du kollar stiftet menar man med att du skall vermköra ordentligt och sen stänga av moppen i full gas och så skall du kolla vilken förg stiftet är. är det svart så skall du dyta ner i munstycke och är det vitt så skall du byta upp :wink:
men kan det inte vara så att de är ett snabbgas handtag? sedan ska du kanske byta tändhatten så går den bättre :)
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
peugeot XPS
Elmoped

Inlägg av peugeot XPS »

aa eller inte :wink:
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Mertz »

peugeot XPS skrev:aa eller inte :wink:
fan va negativ du är din gris...
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

Mertz skrev:
saile96 skrev:det har väll blivit kallare sen du rengjorde förgasaren men när du kollar stiftet menar man med att du skall vermköra ordentligt och sen stänga av moppen i full gas och så skall du kolla vilken förg stiftet är. är det svart så skall du dyta ner i munstycke och är det vitt så skall du byta upp :wink:
men kan det inte vara så att de är ett snabbgas handtag? sedan ska du kanske byta tändhatten så går den bättre :)
vaddå snabbgashandtag ? och sen så värför skall han byta tändhatt?
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
WannaBe_Mertz
Elmoped

Inlägg av WannaBe_Mertz »

Det kallas humor... och det är någon jävla Abra Kadabra som bannat mej. problemet har löst sig va jag har hört, (typ) den går lite fett och han ska flytta ner clipset ett eller två clip för den får för lite bensin även påde låga varven.
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

WannaBe_Mertz skrev:Det kallas humor... och det är någon jävla Abra Kadabra som bannat mej. problemet har löst sig va jag har hört, (typ) den går lite fett och han ska flytta ner clipset ett eller två clip för den får för lite bensin även påde låga varven.
eeee har du skapat ett nytt konto för du blev bannad från förra ?
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

saile96 skrev:
WannaBe_Mertz skrev:Det kallas humor... och det är någon jävla Abra Kadabra som bannat mej. problemet har löst sig va jag har hört, (typ) den går lite fett och han ska flytta ner clipset ett eller två clip för den får för lite bensin även påde låga varven.
Kanske inte så konstigt ifall nån modd reagerade på hans signatur :wink:

Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Aprilia-Mx skrev:
saile96 skrev:
Kanske inte så konstigt ifall nån modd reagerade på hans signatur :wink:
hmm tror det kommer en till bann nu denna gång ip bann!

Senså skojjade den som sade snabbgashandtag?
WannaBe_Mertz
Elmoped

okej varför skulle dem redigera min signatur? jag är faktiskt medlem här på forumet och sedan vill jag veta varför jag blev bannad..
Jag hatar moderatorer och administratörer.
"Mertz" är nu min offeciella alias, alla hot och hat pm skickas dit ;)
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

WannaBe_Mertz skrev:okej varför skulle dem redigera min signatur? jag är faktiskt medlem här på forumet och sedan vill jag veta varför jag blev bannad..
gissar på att det e på din sign :wink:
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

nu har ja ingen aning om problemet är löst eller ej, jävla offtopic.

men aja, tyckte du skrev att den blev och gå dåligt efter du tvättade förgasaren? Det kan vara så att när du gjorde det så kom du emot luftskruven, så testa justera den så kanske det löser sig.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

WannaBe_Mertz skrev:okej varför skulle dem redigera min signatur? jag är faktiskt medlem här på forumet och sedan vill jag veta varför jag blev bannad..

Vill du veta sanningen varför vi finns på detta forum?

Pga av att det är såna jävla p12:or som du som inte kan uppföra sig alls...

Inga personanhopp på detta forum du har gjort ett sånnt redan!

Senså är det löjligt du skriver sådannt vi finns här för att precis såna som du inte föstår att vi är här bara för att det skall finnas ett forum som fungerar pga såna som du finns här!

Bra du hatar administratörer du kan inte vara över 12år gammal för då skulle du väl veta att det inte kan finnas ett forum utan admin?

Ja just de du kanske glömmde nån skall skapa ett jävla forum för att det skall finnas! skärp dig nu! skall ta upp detta med modsena som bannar för du var redan engång bannad då skall du vara bannad så länge tills din bann går bort!
WannaBe_Mertz
Elmoped

signaturen är min åsikt och är inte riktad admin och mod på just detta forum
sen... https://lagen.nu/1949:105 läs paragraf ett. sedan så kan du inte säga att jag förtryckt någon då de flesta på forumet isf har gjort det, har sett medlemmar som skrivit "jag hatar polisen" och liknande
sedan så ser jag roxxen96's signatur och det är hets mot yrkesgrupp men ni här på forumet ser givitvis igenom fingrarna på detta och gör inget åt att man kan skriva såhär? därför har jag min signatur, för att visa att jag faktiskt inte alls gillar admins och mods pga just detta. haha p12:a aja... alla kan ha tråkigt en dag som denna :)
"Mertz" är nu min offeciella alias, alla hot och hat pm skickas dit ;)
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

WannaBe_Mertz skrev:signaturen är min åsikt och är inte riktad admin och mod på just detta forum
sen... https://lagen.nu/1949:105 läs paragraf ett. sedan så kan du inte säga att jag förtryckt någon då de flesta på forumet isf har gjort det, har sett medlemmar som skrivit "jag hatar polisen" och liknande
sedan så ser jag roxxen96's signatur och det är hets mot yrkesgrupp men ni här på forumet ser givitvis igenom fingrarna på detta och gör inget åt att man kan skriva såhär? därför har jag min signatur, för att visa att jag faktiskt inte alls gillar admins och mods pga just detta. haha p12:a aja... alla kan ha tråkigt en dag som denna :)
Han har en poäng faktiskt... Yttrandefrihets lagen samt tryckfrihetsförordningen säger faktiskt att man får säga och skriva exakt som man tycker och tänker... Två lagar utav Sveriges grundlagar. Och har jag helt fel när jag säger att vi här på TSR måste följa Sveriges lagar ifall det är ett svenskt företag med en svensk server?

Med att (tex Roxxen96) har en signatur som "FUCK THE POLICE" stämmer faktiskt även det till viss del men jag tror knappast att det verkligen är menat som ett seriöst påhopp.

I TSRs regler står det att man skall ha god ton och ett vårdat språk när man publicerar vad som helst här på forumet. Dock ska man inte dra sig för att skämta! Uttrycket "FUCK THE POLICE" har funnits i många sammanhang genom åren och jag tror detta är mer menat som "ett skämt" än ett påhopp i detta fall!

Ledsen för OT men detta var enligt mig ett speciellt fall... eller kanske inte?

peugeot XPS
Elmoped

Inlägg av peugeot XPS »

Okej, tack det har löst sig nu den är mycket bättre :) tack för hjälpen :)
Skriv svar