På motocrosstävlingar så brukar ju ofta förarna skjuta baken på hojjen åt sidan när de hoppar, en s.k "Whip", vad är meningen med detta? Bara för att se tuff ut eller har det några aerodynamiska fördelar?
Det är olika i olika fall. När man gör det "lagomt" mycket, så är syfftet att glida längre i luften (fråga mig inte om den fysiken, har enbart fått förklarat för mig att det är så det ligger till. Då jag har ställt mig samma fråga som du gör)
MEN! När man gör det överdrivet mycket så är det enbart för show-off, och ibland kan det vara riktigt imponerande
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Ooo, stolt jag blev nu efter lite betänketid. Har kommit på en teori om varför man flyger längre
När du whippar, så "lägger" du dig över den allra sista biten på hoppet/kicken (beroende på vad ni kallar det). Då minskar vinkeln på hoppet litegrann, så då flyger du längre men inte lika högt. Kan det vara en teori?
Hoppas ni förstod.
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Jetforce_Dahlin skrev:Ooo, stolt jag blev nu efter lite betänketid. Har kommit på en teori om varför man flyger längre
När du whippar, så "lägger" du dig över den allra sista biten på hoppet/kicken (beroende på vad ni kallar det). Då minskar vinkeln på hoppet litegrann, så då flyger du längre men inte lika högt. Kan det vara en teori?
Hoppas ni förstod.
Till TS: hoppa till 1:40, kanske lite extremt, men du förstår poängen. Man färdas långsammare i luften än på marken, så man försöker att flyga så lågt som möjligt, men ändå landa bra i den planerade landningen i banan.
MartinGro skrev:När man whippar så trycker man ner hojen för att flygga så lågt som möjligt och tjäna lite tid ist för att flyga högre och ta längre tid på sig
Jetforce_Dahlin skrev:Ooo, stolt jag blev nu efter lite betänketid. Har kommit på en teori om varför man flyger längre
När du whippar, så "lägger" du dig över den allra sista biten på hoppet/kicken (beroende på vad ni kallar det). Då minskar vinkeln på hoppet litegrann, så då flyger du längre men inte lika högt. Kan det vara en teori?
Hoppas ni förstod.
Skulle mer kalla det en hypotes Men det är nog möjligt att det skulle kunna vara så
Svarar gärna på frågor via pm Pm:a också för mer info angående Derbi Crew
Haha, köp och byt till manuell låda så blir det guld
Jetforce_Dahlin skrev:Till TS: hoppa till 1:40, kanske lite extremt, men du förstår poängen. Man färdas långsammare i luften än på marken, så man försöker att flyga så lågt som möjligt, men ändå landa bra i den planerade landningen i banan.
Till D3nnis: Tack, nu kommer inte jag kunna sova. Allt jag kommer tänka på är den där go'ingen
Ah, antar att luftmotståndet blir lägre om man ligger på sidan medans man flyger istället för att stå rakt, så det där kan nog stämma det
Ah, antar att luftmotståndet blir lägre om man ligger på sidan medans man flyger istället för att stå rakt, så det där kan nog stämma det[/quote]hut tänkte du nu? du har ju fortfarande samma utan som fångar upp luften, även fast du lägger dig på sidan..
frågade min kompis som kör cross samma fråga för några dagar sen, fick svaret att komma bättre i landningen.. fattade inte riktigt vad han menade med det men ..
Jetforce_Dahlin skrev:Ooo, stolt jag blev nu efter lite betänketid. Har kommit på en teori om varför man flyger längre
När du whippar, så "lägger" du dig över den allra sista biten på hoppet/kicken (beroende på vad ni kallar det). Då minskar vinkeln på hoppet litegrann, så då flyger du längre men inte lika högt. Kan det vara en teori?
Hoppas ni förstod.
Det du beskriver kallas o scrubba. Att whippa när man väl är i luften är enbart för o styla alternativt för o landa bättre om det kommer en sväng nära inpå hoppet.
Jetforce_Dahlin skrev:Ooo, stolt jag blev nu efter lite betänketid. Har kommit på en teori om varför man flyger längre
När du whippar, så "lägger" du dig över den allra sista biten på hoppet/kicken (beroende på vad ni kallar det). Då minskar vinkeln på hoppet litegrann, så då flyger du längre men inte lika högt. Kan det vara en teori?
Hoppas ni förstod.
Det du beskriver kallas o scrubba. Att whippa när man väl är i luften är enbart för o styla alternativt för o landa bättre om det kommer en sväng nära inpå hoppet.
Okej, härligt. Då har jag fått svar på den frågan med, även fast det inte var jag som gjorde tråden. Men har haft frågan i huvvet förut
ThePowerDerbi skrev:
Skulle mer kalla det en hypotes Men det är nog möjligt att det skulle kunna vara så
Menade en teori i vardagsspråket/folkmun. Inte en teori i naturvetenskapligt anseende, för då vet jag att jag skulle ha sagt hypotes
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?