Vad är syftet med whipping?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Vad är syftet med whipping?

Inlägg av ValoPallo »

På motocrosstävlingar så brukar ju ofta förarna skjuta baken på hojjen åt sidan när de hoppar, en s.k "Whip", vad är meningen med detta? Bara för att se tuff ut eller har det några aerodynamiska fördelar?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0YfpW7MJRSE[/youtube]
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Det är olika i olika fall. När man gör det "lagomt" mycket, så är syfftet att glida längre i luften (fråga mig inte om den fysiken, har enbart fått förklarat för mig att det är så det ligger till. Då jag har ställt mig samma fråga som du gör)

MEN! När man gör det överdrivet mycket så är det enbart för show-off, och ibland kan det vara riktigt imponerande ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket

Inlägg av D3nnis »

Ingen aning faktist enda jag kan tänka mig är att dom kanske får en lite liten lite snutt extra fart för bakhjuler är längre i marken eller nå :P
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig

PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Ooo, stolt jag blev nu efter lite betänketid. Har kommit på en teori om varför man flyger längre :P

När du whippar, så "lägger" du dig över den allra sista biten på hoppet/kicken (beroende på vad ni kallar det). Då minskar vinkeln på hoppet litegrann, så då flyger du längre men inte lika högt. Kan det vara en teori? :D
Hoppas ni förstod.
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket

Inlägg av D3nnis »

Jetforce_Dahlin skrev:Ooo, stolt jag blev nu efter lite betänketid. Har kommit på en teori om varför man flyger längre :P

När du whippar, så "lägger" du dig över den allra sista biten på hoppet/kicken (beroende på vad ni kallar det). Då minskar vinkeln på hoppet litegrann, så då flyger du längre men inte lika högt. Kan det vara en teori? :D
Hoppas ni förstod.
kan oxå vara en teori!
Sorry for of topic me vet att dahlin gillar bilar.
http://www.blocket.se/sodermanland/Dodg ... m?ca=9&w=3 duger den? ;)
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig

PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Till TS: hoppa till 1:40, kanske lite extremt, men du förstår poängen. Man färdas långsammare i luften än på marken, så man försöker att flyga så lågt som möjligt, men ändå landa bra i den planerade landningen i banan.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sXlk-kYb ... re=related[/youtube]

Till D3nnis: Tack, nu kommer inte jag kunna sova. Allt jag kommer tänka på är den där go'ingen ;)
Användarens profilbild
Motofinne
Elmoped

Inlägg av Motofinne »

att whippa är bara för att det är snyggt.
att göra en scrub är att komma hårdare till hoppan men hoppa lägre.

snabbt förklarat :)
Aprilia RS 125 -08
Yamaha Aerox -01
Honda Monkey -92
Kawasaki kxf 250 -10
Användarens profilbild
MartinGro
Svårstartad skrothög

Inlägg av MartinGro »

När man whippar så trycker man ner hojen för att flygga så lågt som möjligt och tjäna lite tid :) ist för att flyga högre och ta längre tid på sig :)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

MartinGro skrev:När man whippar så trycker man ner hojen för att flygga så lågt som möjligt och tjäna lite tid :) ist för att flyga högre och ta längre tid på sig :)
Nej då scrubbar man :|
Användarens profilbild
ThePowerDerbi
Derbi Crew

Inlägg av ThePowerDerbi »

Jetforce_Dahlin skrev:Ooo, stolt jag blev nu efter lite betänketid. Har kommit på en teori om varför man flyger längre :P

Hoppas ni förstod.

Skulle mer kalla det en hypotes :wink: Men det är nog möjligt att det skulle kunna vara så :D
Bild

Svarar gärna på frågor via pm :) Pm:a också för mer info angående Derbi Crew :D
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

D3nnis skrev:kan oxå vara en teori!
Sorry for of topic me vet att dahlin gillar bilar.
http://www.blocket.se/sodermanland/Dodg ... m?ca=9&w=3 duger den? ;)
Haha, köp och byt till manuell låda så blir det guld :P
Jetforce_Dahlin skrev:Till TS: hoppa till 1:40, kanske lite extremt, men du förstår poängen. Man färdas långsammare i luften än på marken, så man försöker att flyga så lågt som möjligt, men ändå landa bra i den planerade landningen i banan.

Till D3nnis: Tack, nu kommer inte jag kunna sova. Allt jag kommer tänka på är den där go'ingen ;)
Ah, antar att luftmotståndet blir lägre om man ligger på sidan medans man flyger istället för att stå rakt, så det där kan nog stämma det
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT

Inlägg av widell »

[quote="ValoPallo]

Ah, antar att luftmotståndet blir lägre om man ligger på sidan medans man flyger istället för att stå rakt, så det där kan nog stämma det[/quote]hut tänkte du nu? du har ju fortfarande samma utan som fångar upp luften, även fast du lägger dig på sidan..

frågade min kompis som kör cross samma fråga för några dagar sen, fick svaret att komma bättre i landningen.. fattade inte riktigt vad han menade med det men ..
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Hoppas ni förstod.
Det du beskriver kallas o scrubba. Att whippa när man väl är i luften är enbart för o styla alternativt för o landa bättre om det kommer en sväng nära inpå hoppet.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

ktm_danielsson skrev:

Hoppas ni förstod.
Det du beskriver kallas o scrubba. Att whippa när man väl är i luften är enbart för o styla alternativt för o landa bättre om det kommer en sväng nära inpå hoppet.
Okej, härligt. Då har jag fått svar på den frågan med, även fast det inte var jag som gjorde tråden. Men har haft frågan i huvvet förut :P

ThePowerDerbi skrev: Skulle mer kalla det en hypotes Men det är nog möjligt att det skulle kunna vara så
Menade en teori i vardagsspråket/folkmun. Inte en teori i naturvetenskapligt anseende, för då vet jag att jag skulle ha sagt hypotes ;)
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

whip = snyggt bara för att styla

bubba scrub = mindre tid i luften = du kommer snabbare ner igen och kan fortsätta istället för att hoppa högt så håller du dig lägre och vinner tid

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sil0TQs752k[/youtube]
Mura Got Blunt?
Skriv svar