Tja! Min moppe började låta konstigt efter jag hade bytt variator, ljudet kom från cylindern så jag plockade ut den. När jag kollade närmare på den märkte jag att avgasporten var skadad, såg också att kolven var misshandlad. Porten var skadad för att jag hade blockat kolven med en skruvmejsel när jag bytte variatorn och då hade skruvmejseln pressat lite av metallen i portöppningen så det blev en metallbit som stack ut där kolven ska gå. Tack vare det så gick kolven och kolvringarna sönder totalt men frågan är, hur gör jag med cylindern? Är det bara att strunta i det eller kommer det läcka å skit för att porten är sönder, eller är det en ny cylinder som gäller?
Vettefan om den nya kolven som kommer fara uppochner kommer gå helt ostört isf :/ Ifall porten är så pass trasig (inböjd) att den pajade en kolv med ringar skulle jag köpt ett nytt cylinderkitt...
EDIT eller gick kolven helt ostört efter att den fått stå ett tag? Du kommer ju isf bara förlora komp i små mängder... Ny cylinder rekommenderar jag!
treeq skrev:Tja! Min moppe började låta konstigt efter jag hade bytt variator, ljudet kom från cylindern så jag plockade ut den. När jag kollade närmare på den märkte jag att avgasporten var skadad, såg också att kolven var misshandlad. Porten var skadad för att jag hade blockat kolven med en skruvmejsel när jag bytte variatorn och då hade skruvmejseln pressat lite av metallen i portöppningen så det blev en metallbit som stack ut där kolven ska gå. Tack vare det så gick kolven och kolvringarna sönder totalt men frågan är, hur gör jag med cylindern? Är det bara att strunta i det eller kommer det läcka å skit för att porten är sönder, eller är det en ny cylinder som gäller?
En bild på cylinderloppet är ett måste här för att vi ska kunna hjälpa dig.
Är skadan inte allt för stor kanske det går att slipa till, beror helt på hur det ser ut så upp med bild.
Alu eller gjutjärns cylinder? En alu cylinder kan bli knepig, men en gjutjärn kan du förmodligen bara jämna till fasningen, om det är ett sånt litet jack som jag tänker mig att du har.
tack för alla svar, har problem med att ladda upp en bild dock :/
det är en alu cylinder så det blev ett rejält märke i porten, det är ny cylinder som gäller asså?
treeq skrev:tack för alla svar, har problem med att ladda upp en bild dock :/
det är en alu cylinder så det blev ett rejält märke i porten, det är ny cylinder som gäller asså?
Aprilia-Mx skrev:Vettefan om den nya kolven som kommer fara uppochner kommer gå helt ostört isf :/ Ifall porten är så pass trasig (inböjd) att den pajade en kolv med ringar skulle jag köpt ett nytt cylinderkitt...
EDIT eller gick kolven helt ostört efter att den fått stå ett tag? Du kommer ju isf bara förlora komp i små mängder... Ny cylinder rekommenderar jag!
Kolven gick allt annat än ostört efter att motorn stått å brummat ett tag :/
Kul att se att vi hälsar nya medlemmar välkomna med öppna armar! (ironi)
A jag e inte grinig bara för att jag inte använder smilisar
Tänkte mer att detta hör till cylinder tråden
Men det får nån mod eller crew bestämma.
Du får ju antagligen köpa ny kolv å cylindern Kan du ju hona å ta bort skägg så kanske det går å köra med.
Du får ju antagligen köpa ny kolv å cylindern Kan du ju hona å ta bort skägg så kanske det går å köra med.
Då det inte finns någon cylinder tråd för scooter så... Finns bara t cross!
O eftersom att han snackar om variator så TROR jag att de är en scooter o där med inte felpostat!
Aprilia-Mx skrev:
Då det inte finns någon cylinder tråd för scooter så... Finns bara t cross!
O eftersom att han snackar om variator så TROR jag att de är en scooter o där med inte felpostat!
Men för helvete, är forumet till för att hjälpa eller inte? 4 femtedelar av inläggen i den här tråden handlar ju om felpost vs icke felpost, låt crew eller modd avgöra det och hjälp ts istället.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
CaToXXo skrev:Men för helvete, är forumet till för att hjälpa eller inte? 4 femtedelar av inläggen i den här tråden handlar ju om felpost vs icke felpost, låt crew eller modd avgöra det och hjälp ts istället.