Isåfall är det knappast nåt o bry sig om? effekten borde vara densamma - låg.QviW skrev:Min cylinder skar för några veckor sedan
Lämnade in den på verkstad och dom bytte, fast till en i gjutjärn istället för aluminium som det är på derbis nya motor
Nu till frågan, är det ngn skillnad på effekten på derbis 50cc i alu och deras 50cc i gjutjärn?
Dom satte på en i gjutjärn för dom i alu görs inte längre för det va mkt fabriks fel på dom, och dom läkte in vatten som hände för mig !
det kallas termostat, vilket gör så att motorn går i rätt arbetstemperatur! Det är mest en smak sak. Åker du mycket landsväg och där den får rätt kylning så kan du väl ha den i, samt om du åker när det är kallt!david1996 skrev:tja undrar fall jag måste flytta över den fjädern/kylar(nånting) vet itne vad det är som sitter från kylar slangen till min nya cylinder mk hande made 70c elr fall jag ska bara andvända dem delarna jag fick med ?
sry för felpost men eftersom det handlar om cylidnern så la jag de här
men nu är det så att den fastnade i orginal cylinder den hade tyåp gått av ^^ men kör mycket i stan2stroke4ever skrev:det kallas termostat, vilket gör så att motorn går i rätt arbetstemperatur! Det är mest en smak sak. Åker du mycket landsväg och där den får rätt kylning så kan du väl ha den i, samt om du åker när det är kallt!david1996 skrev:tja undrar fall jag måste flytta över den fjädern/kylar(nånting) vet itne vad det är som sitter från kylar slangen till min nya cylinder mk hande made 70c elr fall jag ska bara andvända dem delarna jag fick med ?
sry för felpost men eftersom det handlar om cylidnern så la jag de här
Själv kör jag en del i skog och lite cross aktigt, så då rök den rätt fort!
upp till dig! men kör du vinter osv så kan jag nog rekommendera att ha den i!
mk handmade, barikit, airsal.illegalJocke skrev:någon som vet/ har testat en bra 70cc cylinder till vardagsbruk ! som du ej behöver byta vev till. ingen värsting cylinder
titta någon post ovanför...saile96 skrev:vilken 50 eller 70 cylinder ger mest effekt för priset dock skall org veven palla
länka gjärna
edit glömde och skriva att det e till en AM6 motor
Åtminstone lika länge som med manston 50cc, för den måste varva som fan för att orkar något..furia_gabbe skrev:men pallar orginal veven av sp cylindern :Ssiiimooon skrev:Handmade om du måste välja bland dom..furia_gabbe skrev:hejsan jag undrar vilken cylinder jag ska köpa till min furia 99 en 50cc manston replica eller 70cc mk handmade
Köp SP istället.
siiimooon skrev:Åtminstone lika länge som med manston 50cc, för den måste varva som fan för att orkar något..furia_gabbe skrev:men pallar orginal veven av sp cylindern :Ssiiimooon skrev: Handmade om du måste välja bland dom..
Köp SP istället.
Jag tycker att du ska köra på Barikit cyllindern enda nackdelen är att det är en Aluminum cyllinder, annars så skulle jag köra på Metrakit cylindernyamaha-anton skrev:vilken 70cc cylinder?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12457
märke: yamaha dt50r 07
kommer även köpa en passande vev till nån av cylindrarna
övrig setup:
urpluggad vid kröken
igensvetsad egr-rör
ostrypt cdi
ostrypt membran
boostbottle
16mm förgasare (orginal)
så vilken av cylindrarna? hur är effekten och kvaliten på dom?
metrakit håller väl lite längra dåmoppepojk skrev:Jag tycker att du ska köra på Barikit cyllindern enda nackdelen är att det är en Aluminum cyllinder, annars så skulle jag köra på Metrakit cylindernyamaha-anton skrev:vilken 70cc cylinder?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12457
märke: yamaha dt50r 07
kommer även köpa en passande vev till nån av cylindrarna
övrig setup:
urpluggad vid kröken
igensvetsad egr-rör
ostrypt cdi
ostrypt membran
boostbottle
16mm förgasare (orginal)
så vilken av cylindrarna? hur är effekten och kvaliten på dom?
Airsalen och Barikiten är exakt samma sak.yamaha-anton skrev:vilken 70cc cylinder?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12457
märke: yamaha dt50r 07
kommer även köpa en passande vev till nån av cylindrarna
övrig setup:
urpluggad vid kröken
igensvetsad egr-rör
ostrypt cdi
ostrypt membran
boostbottle
16mm förgasare (orginal)
så vilken av cylindrarna? hur är effekten och kvaliten på dom?
TrueBorn skrev:Tja Tja! Jag ska trimma min Derbi men jag undrar om man behöver fräsa blocket för 80cc? Och vilken är bäst Airsal eller barikit?
MvH Davva
nej prorace blir lite för rått för migjonthä skrev:siiimooon skrev:Åtminstone lika länge som med manston 50cc, för den måste varva som fan för att orkar något..furia_gabbe skrev: men pallar orginal veven av sp cylindern :S
Hebo manston racing 70cc funkade en sommar iaf!:huhu:
Och den varvade inte så lite:roll: men sp är mycket snällare så furia gabbe köp en prorace!:)
En airsal 70 sport eller en mhr 80cc om du har lust att lägga ut lite till..Tjurkuken skrev:Tjena jo nu är det så att det är dags att skaffa 70cc till Min Derbi Senda Xtreme 06 till våren / sommaren. Men frågan är vilken passar bäst till min setup just nu sitter det på
Hebo Escape rör överligande
Sportluftfilter
ostrypt CDI självklart
14/52
Blir väll nog så att jag får skaffa en förgasare också till cylindern (iallafall från det jag hört)
Men har ni några tips på bra cylindrar som jag inte behöver byta vev till?
Cylindern ska inte va till tävling eller nått bara för skojskullså billig som möjlig hälst under 1800 !
50mm går ju rakt i, som MHR osv.xytoo skrev:Vilken är den största cylinder volymen du kan ha på ett oborrat AM6 block med org (39mm) slaglängd ? för vissa säger att du kan ha 74cc och vissa säger 82cc, för är lite sugen på att köpa en 80cc men orkar inte klyva blocket och där sitter redan Hebo vev och skf c3 lager
Tar inte så lång tid att plocka av och kolla, så gör det så du slipper stå där med fel packningar!BAAAOOOUUTIAN! skrev:grejen är ju det att malossi har 2st 80cc som ser lika dana ut, kan man få reda på vilken man har utan att behöva plocka av den?skulle behöva beställa hem kolvring och packningar!
Vilken moped är de vi pratar om? Förmodar Derbi eller gilera då domhar D50B0 blocket.saamu3lsson skrev:vet någon omBarikit - Cylinderkit (Culatin Racing) 70cc PIA passar på en 03a? den är gjord för D50B0 alltså den nya motorn från -06 och framåt? tack på förhand!
MrAndersson skrev:Vilken moped är de vi pratar om? Förmodar Derbi eller gilera då domhar D50B0 blocket.saamu3lsson skrev:vet någon omBarikit - Cylinderkit (Culatin Racing) 70cc PIA passar på en 03a? den är gjord för D50B0 alltså den nya motorn från -06 och framåt? tack på förhand!
Efter 2006 så satt man på en Piaggio D50BO motor istället för standard EBS/EBE050 motorerna
skillnaden på EBO och EBS är veven/primären om jag inte missminner mig, annars är de rätt lika
d50b0 derbis nya motor som de släppte 06 har ett anourlunda block, där sitter placeringen på pinnbultarna annorlunda, om man jämför med de äldre motorerna, vilket leder till att man inte kan sätta på en äldre cylinder.
dessutom så går kylningen ner i blocket, men vattnet åker inte runt i blocket, det åker rätt ner igenom cylindern, ner i blocket någon centimeter sen ut åt höger (sett bakifrån) och sedan in i vattenpumpen och upp till "kylaren".
med tanke på att de har olika utformning på blocket, så ser veven annorlunda ut.
sen så har ebs motorn 2 st drev som man fäster på veven, d50b0 har bara 1, du kan INTE använda d50b0 drev på de äldre motorerna, men det går att använda ett "gammalt2 drev i nya d50b0 motorn
Så NEJ den skulle inte passa!
Lite långt kanske, hoppas de hjälper iaf!