När man lackar med hammarlack, och vill lägga på fler lager än ett. Hur gör man då? Först vet jag ju att man helst ska slipa rent på övrig färg och rost och sen är det egentligen bara att pensla på när man tvättat med aceton osv... Men om jag vill lägga på två eller fler lager med lack, måste jag då slipa eller rugga upp det första lagret eller kan jag bara måla rakt på det första?
Det är lite små detaljer bara. Typ stöd, kick och fotpinnar har jag planerat än så länge. Jag penslar. Köpte en liten burk på biltema och har redan lagt första lagret. Men vill nu lägga på ett till då jag anser att det inte täcker tillräckligt
har du använt grundfärg ? anars är det bara att slipa ner och göra om:roll: alltså vill du att det skall hålla skall nu andvända 2 lager grundfärg 4 lager färg och en satans massa klarlack och jag skulle inte andvända biltema färg
Senast redigerad av saile96 den 1 januari 2012, 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
hammarlack är de bästa som finns förfan.
Den fäster så pass bra, att du kan lägga flera lager med penslen. Kanske inte bli världens snyggaste, men håller för evigt.
Penslade min MT5 med hammarlack, blev faktiskt rättså fint. la typ 3 lager
saile96 skrev:alltså vill du att det skall hålla skall nu andvända 2 lager grundfärg 4 lager färg och en satans massa klarlack och jag skulle inte andvända biltema färg
Okej.... Nu ska vi inte vara för seriösa när det är små detaljer
Ifall lacken släpper (vilket jag tvivlar på) så kör jag ju bara samma procedur igen
saile96 skrev:har du använt grundfärg ? anars är det bara att slipa ner och göra om:roll: alltså vill du att det skall hålla skall nu andvända 2 lager grundfärg 4 lager färg och en satans massa klarlack och jag skulle inte andvända biltema färg
inge fel på biltema färg men man ska hålla sig ifrån deras klarlack.
saile96 skrev:alltså vill du att det skall hålla skall nu andvända 2 lager grundfärg 4 lager färg och en satans massa klarlack och jag skulle inte andvända biltema färg
Ifall lacken släpper (vilket jag tvivlar på) så kör jag ju bara samma procedur igen
hammarlack är de bästa som finns förfan.
Den fäster så pass bra, att du kan lägga flera lager med penslen. Kanske inte bli världens snyggaste, men håller för evigt.
Penslade min MT5 med hammarlack, blev faktiskt rättså fint. la typ 3 lager
Aprilia-Mx skrev:
vad e det du skall måla för "detaljer" ?
Nämde det ovan i typ det tredje inlägget
hoppas du skämtar när du skall pensla stöd, kick och sånt kommer att bli fult som stryk värför inte spraya?
saile96 skrev:
vad e det du skall måla för "detaljer" ?
hoppas du skämtar när du skall pensla stöd, kick och sånt kommer att bli fult som stryk värför inte spraya?
Jag kan säga att efter bara ett lager att det är snyggt som fan! Underskatta inte penseln och biltema! De är båda två duktiga med en händig 15åring som förare
Aprilia-Mx skrev:
Jag kan säga att efter bara ett lager att det är snyggt som fan! Underskatta inte penseln och biltema! De är båda två duktiga med en händig 15åring som förare
saile96 skrev:
jaja det är inte min moppe
men andvänd grundfärg och klarlack
4 lager färg
Men det är det som är grejen med hammarlack. Du behöver inte ha någon grund eller någonting! Du kan egentligen måla direkt på rost! Dock inte porös eller smulig eller helt igenomrostat.
Tror inte att saile har fattat det här med hammarlack.
Jag lackade min sving med svart hammarlack (sprayburk dock) Tog 3-4 lager, slipade lite först för att få bort att skit på den typ, dvs ingen seriös slipning. Blev blankt och fint, och färgen har inte skafts av nånting än, lackade den för ganska exakt ett år sen. Använde ingen grund eller klarlack.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
slipa lite grann behöver inte vara så noga och sen bara måla på igen tills du är nöjd
har gjort samma sak och det stod att man skulle vänta 4 timmar innan man lägger på andra lagret
FiiDDe skrev:slipa lite grann behöver inte vara så noga och sen bara måla på igen tills du är nöjd
har gjort samma sak och det stod att man skulle vänta 4 timmar innan man lägger på andra lagret
Okej. Vilket märke använde du då? Stod inget om det på min burk
Snälla svara inte på sånt du inte kan, blir bara massa onödigt gnat i alla trådar.
Kört hårt. Blir en fin glans i Hammarlack utan klarlack.
Jag ska lägga ut en bild på det färdiga resultatet imorn när färgen torkat ordentligt i den här tråden så att Saile kan se hur bra det faktiskt blir
Edit: Jag kan passa på att tillägga att jag föredrar nästan aldrig biltemas spraylacker. Har ingen bra erfarenhet utav dem så jag ska inte säga att jag vet något men ifall jag skulle lacka mitt avgasrör tex så köper jag MOTIP värmebeständig lack istället för biltemas. Just därför att MOTIP har bättre rykte angående kvalitet, färg osv...
Snälla svara inte på sånt du inte kan, blir bara massa onödigt gnat i alla trådar.
Kört hårt. Blir en fin glans i Hammarlack utan klarlack.
Jag ska lägga ut en bild på det färdiga resultatet imorn när färgen torkat ordentligt i den här tråden så att Saile kan se hur bra det faktiskt blir
Edit: Jag kan passa på att tillägga att jag föredrar nästan aldrig biltemas spraylacker. Har ingen bra erfarenhet utav dem så jag ska inte säga att jag vet något men ifall jag skulle lacka mitt avgasrör tex så köper jag MOTIP värmebeständig lack istället för biltemas. Just därför att MOTIP har bättre rykte angående kvalitet, färg osv...
Biltemas värmebeständiga är riktigt dålig så det är väl bara bra
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Här Saile får du lite bilder på det färdiga resultatet
Värt att tänka på är att jag endast slipat, tvättat med aceton och sedan målat 2 lager (!) med Biltemas hammarlack!
Har dock ingen "före" bild men ni kan ju tänka er att den var lika grå som svingen
Aprilia-Mx skrev:Här Saile får du lite bilder på det färdiga resultatet
Värt att tänka på är att jag endast slipat, tvättat med aceton och sedan målat 2 lager (!) med Biltemas hammarlack!
Har dock ingen "före" bild men ni kan ju tänka er att den var lika grå som svingen
Smälter in hyfsat bra iaf tycker jag
Ser riktigt snyggt ut! Ser ut som om de är typ bara metall utan färg på, riktigt snyggt! Bra jobbat!