Mopeden går väldigt segt.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Ludret
Elmoped

Mopeden går väldigt segt.

Inlägg av Ludret »

Hej TSR. Min första tråd och första inlägg på detta underbara forum :)

Det är såhär att jag har en speedfight 2 och den har börjat gå segt dom senaste dagarna.. Det började med att jag inte körde på ungefär 4 veckor och att den bara stog ute o kylan(vet inte om det kan ha med saken att göra).Nu för några dagar sen skulle jag ute o köra den..När jag startade den så lät den som in i Helvete rent ut sagt och den toppa max 55, Förut toppade jag cirka 85-90.. Det som är på mopeden är zx rör,5,5g vikter,Dragen v bricka och 65 munstycke. Munstycket är lite för stort och har funderat på om det kan vara det eller inte.. Har läst någonstans att det kan komma bränsle in i avgasröret.

Har verkligen ingen aning vad problemet kan vara eftersom jag inte är så jävla kunnig med mopeder.

Tack på förhand.

/Ludret
Ekman
F.D Moderator

Re: Mopeden går väldigt segt.

Inlägg av Ekman »

Ludret skrev:Hej TSR. Min första tråd och första inlägg på detta underbara forum :)

Det är såhär att jag har en speedfight 2 och den har börjat gå segt dom senaste dagarna.. Det började med att jag inte körde på ungefär 4 veckor och att den bara stog ute o kylan(vet inte om det kan ha med saken att göra).Nu för några dagar sen skulle jag ute o köra den..När jag startade den så lät den som in i Helvete rent ut sagt och den toppa max 55, Förut toppade jag cirka 85-90.. Det som är på mopeden är zx rör,5,5g vikter,Dragen v bricka och 65 munstycke. Munstycket är lite för stort och har funderat på om det kan vara det eller inte.. Har läst någonstans att det kan komma bränsle in i avgasröret.

Har verkligen ingen aning vad problemet kan vara eftersom jag inte är så jävla kunnig med mopeder.

Tack på förhand.

/Ludret
kollat så inte röret har lossnat eller rostat sönder? ;)
Användarens profilbild
DerbiMoppe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiMoppe »

Tycker du ska lägga förgasaren i ett bensin bad och tvätta luftfiltret + olja in den igen. Tycker du ska börja med det.
Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

Kolla så dina membran är hela, kolla så röret är helt och RENT, kolla så soppafiltret är rent, gör rent förgasaren i ett diesel bad inte bensin det är skit, och gör rent alla filter och så, börja med det, sen byter du tändstift, kolla om du kan ha stiften från DENSO iridium 0.4 mm sparkplug, riktigt bra stift, och till sist kolla så inte elen strular och den kanske misständer, och juste, kolla för fasen i variatorn så allt är helt och bra, och byt din remm :)
Aprilia SR50 R Factory (Injection)
Setup:
V-Ring, "Gameboytrimm" Malossi-Mappad ECU
Dr.Pulley HIT Koppling
Malossi 70cc Sport Injection
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Neon, Kåpor, Xeon, Dekaler, Deoder, Soundboard 2Extreme Soundmaster 3D (MODDAD), ETC.ETC.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

verkar ju som att det är fel i röret då den lät mycket :)

vet inte vad det kan vara men jag skulle skruvat loss röret och gått in och kollat ordentligt och det är något som är sönder.

kanske spricka som gjorts av kylaren?

du kan väll kolla om det låer ifrån röret annars kanske det är spricka i cylindern eller något?

men försök att felöka lite själv och kolla var det låter ifrån och kolla lite allmänt om något ser konstigt ut :)

hoppas det löser sig! :)
Ludret
Elmoped

Inlägg av Ludret »

PoWeRKinG skrev:verkar ju som att det är fel i röret då den lät mycket :)

vet inte vad det kan vara men jag skulle skruvat loss röret och gått in och kollat ordentligt och det är något som är sönder.

kanske spricka som gjorts av kylaren?

du kan väll kolla om det låer ifrån röret annars kanske det är spricka i cylindern eller något?

men försök att felöka lite själv och kolla var det låter ifrån och kolla lite allmänt om något ser konstigt ut :)

hoppas det löser sig! :)
Skulle ju faktiskt kunna lägga ut ett snabbt klipp hur den låter för den låter ju märkligt jämfört med innan :)
Ludret
Elmoped

Inlägg av Ludret »

VeilSide1337 skrev:Kolla så dina membran är hela, kolla så röret är helt och RENT, kolla så soppafiltret är rent, gör rent förgasaren i ett diesel bad inte bensin det är skit, och gör rent alla filter och så, börja med det, sen byter du tändstift, kolla om du kan ha stiften från DENSO iridium 0.4 mm sparkplug, riktigt bra stift, och till sist kolla så inte elen strular och den kanske misständer, och juste, kolla för fasen i variatorn så allt är helt och bra, och byt din remm :)
Okej :) får göra det nu i dagarna.

Tack för hjälpen :)
chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

Hmm som vicke sa......rost?
Kanske har legat kondens i röret (eftersom du sa att den stått still i runt 4veckor) och gjort så att det rostat hål för det räcker med ett jättelitet hål för att den ska börja föra liv/oväsen/bröla osv osv.

Dock bara en spekulation från min sida som skulle kunna hända.
Hoppas du hittar felet iallafall och lägger du upp ett klipp som du nämnde så man kanske kan höra hur det låter så blir det genast ev lättare att avgöra.
Ludret
Elmoped

Inlägg av Ludret »

http://www.youtube.com/watch?v=ZqTJvbW2 ... e=youtu.be

Där är en länk på hur det låter... Kan dock inte spela in sålänge för bor i ett väldigt tätt område.

/ludret
Brexxy
Extra Avstängd

Inlägg av Brexxy »

ställt in gnistavståndet? ska va 0,3 mm
chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

Ludret skrev:http://www.youtube.com/watch?v=ZqTJvbW2 ... e=youtu.be

Där är en länk på hur det låter... Kan dock inte spela in sålänge för bor i ett väldigt tätt område.

/ludret
Jajjemen antingen så har det gått hål i ditt avgassystem eller så kanske grenrörspackningen är slut men att det har med avgassystemet att göra är jag 100% på tack vare din video så kolla packningen o leta efter hål i "röret".Sista alternativet skulle ju kunnat vara att ljuddämparullen är bränd men då brukar det inte riktigt låta sådär om du inte plockat bort ullen helt och tänkt köra utan förstås men som sagt,dom första alternativen jag nämnde skulle jag helt klart kolla först och "Brexxy" va fan snackar du om?Gnistavståndet på ett brytarfritt system?Dessutom får inte det moppen att låta på detta viset!
Ludret
Elmoped

Inlägg av Ludret »

Såg idag vad det troligen är.. Avgasrörpackningen är HELT körd.. och är väl förmodligen det. Om ni skulle tro något annat så skriv det :P

Tack för hjälpen här!!

/Ludret
chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

Ludret skrev:Såg idag vad det troligen är.. Avgasrörpackningen är HELT körd.. och är väl förmodligen det. Om ni skulle tro något annat så skriv det :P

Tack för hjälpen här!!

/Ludret
Inga problem....bara att införksaffa ny grenrörspackning eller "Avgasrörpackning" som du och många andra kallar det.

Lycka till och hade gott ;)
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

när du monterar packningen, var noga att röret är på rätt plats å att du drar skruvarna lika mycket. Dra inte heller för hårt eller för lite.
Ludret
Elmoped

Inlägg av Ludret »

chrilla.1980 skrev:
Ludret skrev:Såg idag vad det troligen är.. Avgasrörpackningen är HELT körd.. och är väl förmodligen det. Om ni skulle tro något annat så skriv det :P

Tack för hjälpen här!!

/Ludret
Inga problem....bara att införksaffa ny grenrörspackning eller "Avgasrörpackning" som du och många andra kallar det.

Lycka till och hade gott ;)
Tackar :) Desamma fan.Och god fortsättning på dig ;)
Skriv svar