tjena! nu är de så att speedfighten håller på att rasa.. den har blivit sjukt svårstartad och den drar äckligt mycket bensin.. den är även seg i uppförsbackar och jag vet inte varför.. det som är gjort för tillfället är dragen v-bricka och munstycke 56 (orginal 50) jag lämnade in den på lagning för ett tag sen pga läckage mellan förgasaren och insuget och den verkar läcka igen för den drar runt 0.7 milen (när man pröjsar bensinen själv blir man förbannad med dom här bensinpriserna..) och på senaste tiden har den blivet jävligt segstartad jag tror att det kommer för mycket olja för när man väl får igång den (med hjäp av bilbatteri och startkablar!) börjar den ryka satan ur avgasröret så om nån har något tips om man kan byta ut något eller om de bara är att skrota den så vore jag väldigt tacksam! ska tillägga att det är en 05 på 2000 mil
Hur väl omhändertagen är denna.? Hur ofta har den blivit servad? Att den e svårstartad beror nog mest på vädret. Kolla stiftet vad du har för färg där. Ifall den e kolsvart har du nog inte för litet munstycke iaf! Annars byt upp dig!
nja det beror väl hur man ser på det.. jag körde ju med trimrör utan packning och den har en tendens att vibrera rätt mkt i höga hastigheter men stiftet är gyllenbrunt.. servningen har jag gjort själv för jag har inte orkat lägga ut pengar på't
daspeedy skrev:nja det beror väl hur man ser på det.. jag körde ju med trimrör utan packning och den har en tendens att vibrera rätt mkt i höga hastigheter men stiftet är gyllenbrunt.. servningen har jag gjort själv för jag har inte orkat lägga ut pengar på't
Okej.. Låter som mig är inte så jätte duktig på det här så jag ska nog inte råda dig särskilt mkt. Har inte scooter själv. Läste om någon kille en gång som tog bort sin olje tank på sin Derbi Senda och blandad oljan direkt i tanken. Ett alternativ ifall du får för fet blandning. Men säg inte att jag sagt det för jag E inte hundra på hur man gör!
daspeedy skrev:nja det beror väl hur man ser på det.. jag körde ju med trimrör utan packning och den har en tendens att vibrera rätt mkt i höga hastigheter men stiftet är gyllenbrunt.. servningen har jag gjort själv för jag har inte orkat lägga ut pengar på't
Okej.. Låter som mig är inte så jätte duktig på det här så jag ska nog inte råda dig särskilt mkt. Har inte scooter själv. Läste om någon kille en gång som tog bort sin olje tank på sin Derbi Senda och blandad oljan direkt i tanken. Ett alternativ ifall du får för fet blandning. Men säg inte att jag sagt det för jag E inte hundra på hur man gör!
EDIT håller med Anton. Gör som jag och riv isär den! Kolla igenom allt grundligt! Själv har jag rivit isär cylindern mest för att det är kul och ifall att jag behövde byta kolv jag ska byta packningar och möjligtvis kolven med ringar. Mest för att jag lär mig en del och tycker att det är kul. Annars om du inte har lust med sånt borde du sälja den
Förlåt ifall jag dubbelpostar osv... Sitter med en iPad och då e inte allt så lätt...
jo men jag bytte kolvringar i augusti och då va cylindern fin som snus har även bytt bromsar slangar och massa sånt skit också så den är ju fin i motorn iaf.. det är ju röret som är så jävla ostigt men tror inte det har med det att göra :s
daspeedy skrev:jo men jag bytte kolvringar i augusti och då va cylindern fin som snus har även bytt bromsar slangar och massa sånt skit också så den är ju fin i motorn iaf.. det är ju röret som är så jävla ostigt men tror inte det har med det att göra :s
kan även tillägga att jag bytte packningar och stift nät jag ändå var i farten!
daspeedy skrev:jo men jag bytte kolvringar i augusti och då va cylindern fin som snus har även bytt bromsar slangar och massa sånt skit också så den är ju fin i motorn iaf.. det är ju röret som är så jävla ostigt men tror inte det har med det att göra :s
kan även tillägga att jag bytte packningar och stift nät jag ändå var i farten!
Ja hade samma problem, svårstartad drog mycket bensin osv.. Jag byte kolv och cylinder Men då var flåtören i fögen cp o hade fastnat.. Kolla förgasaren!
slider_Alex skrev:Ja hade samma problem, svårstartad drog mycket bensin osv.. Jag byte kolv och cylinder Men då var flåtören i fögen cp o hade fastnat.. Kolla förgasaren!
så kan de mycket väl vara så mkt som jag pillat där med min smutsiga fingrar tack för tipset!
Drar den mycket bensin kan det vara så att luftfiltret är skitigt.
Är det igentäppt får moppen för mycket bensin.
Oljepumpen går att justera (om du har den vajerstyrda)
Kontrollera där vajern sitter fast i oljepumpen.
Slackar du på vajern så får den mindre olja
Spänner du vajern får den mer olja Länk: Ritning OBS!
Kolla först hur mycket olja den drar innan du justerar
Tanka den först full med olja och bensin.
Kör ett par dagar kolla hur mycket bensin respektive olja den dragit.
Drar den 2% så är det OK om du kör original
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!