för nån månad sen körde jag min Beta rr 08 till bussen nästan varje dag och allt gick som det skulle.
Men plötsligt började det ryka en del ur röret, inte sjukt mycket men lite grann.
hursomhelst, den blev mycket trögstartad speciellt när jag kom hem från skolan med bussen och skulle starta mopeden.
det hände att jag fick rulla den flera hundra meter tills den kom igång-
men till huvudsaken:
2 dagar efter att den hade småkrånglat lite med rök osv (men den gick aldrig dålig) så lånade jag ut moppen en dag till en kille från min gamla skola då jag inte hann ställe moppen nånstans..
när jag sedan fick tillbaka, gick den normalt och så, bara att den varvade sönder så snabbt jag höll i kopplingen eller stod på tomgång.
och nu till frågan vad kan ha hänt/och vad kan killen ha gjort?
en sak som jag är säker på är att han gjort är att han har varvat den väldigt mycket under nån längre period, men borde verkligen nåt pajja för att en scooter snubbe som är kass på växla har den?
På Betan har jag 70cc/gianelli/14drev btw.
till felsökningen:
vad kan ha gått sönder och vad bör jag checka?
nu går moppen dåligt och "blöddrigt"
kylarvattnet kokar och det sprutas vatten ur kylarslangen.
märkte att jag hade lite olja också (men kan det va därför?)
kan va att jag har lite vatten nu med?
räkna med att killen inte har gjort annat än att varva mycket dvs ingen justering, vandalisering eller dylikt.
Sorry om jag skriver detta lite slarvigt men kommentera gärna om det är något ni kan ha missuppfattat.
hade varit väldigt uppskattat om nån kunde hjälpa/svara
Mvh Filip.