
Jag har tittat runt mellan 85cc höghjulingar och 125or mest, vilken av dom klasserna tror ni passar bäst? (Har lite länkar på olika crossar som kan skickas)

Okej tack för svaret, men är det inte lite väl stort för en första crosshoj?moppepojk26 skrev:85 är du alldeles för lite för växte från min för 3 år sen och är 180 nu
en 125a eller 250 skulle jag satsa på om jag var du 250 är nog bäst inte storlek mäsigt för dom är lika stora på ett ungefär men lite mer krut i motorn på 250 vilket blir roliga och ibland lättare på banan
Okej schyssta svar!TrueBorn skrev:Jag körde 80cc när jag var 160 och det var inget skönt, min pappa har en 250 som jag funderar på att testa och om det går så ska jag köpa enduro
Köp enduro! 125/250 det kvittar tycker jag inte jätte mycket mer krut i 250 än 125, så jag tycker du ska hitta en 125a enduro
Och skydd är stövlar! viktigt ! För bröst och ryggplatta är också viktigt, (hjälm) Och i crosskläder är det lite skydd, Armskydd är inte så viktigt.
Dom flesta kör utan armbågsskydd, knäskydd är bra också. När jag körde omkull så var det fötterna som tog stryk, men om man har rejäla skor så är det bra, http://www.24mx.se/motocross/p/brostsky ... kydd/s196/ sånt hade jag,, Crossen var fin om du har så mycket pengarAlleMan95 skrev:Okej schyssta svar!TrueBorn skrev:Jag körde 80cc när jag var 160 och det var inget skönt, min pappa har en 250 som jag funderar på att testa och om det går så ska jag köpa enduro
Köp enduro! 125/250 det kvittar tycker jag inte jätte mycket mer krut i 250 än 125, så jag tycker du ska hitta en 125a enduro
Och skydd är stövlar! viktigt ! För bröst och ryggplatta är också viktigt, (hjälm) Och i crosskläder är det lite skydd, Armskydd är inte så viktigt.Men har hört att knä & armbågsskydd är väldigt viktiga för det är ofta där man tar emot sig?
Men verkar det här som en bra första cross? http://www.blocket.se/gotland/Kawasaki_ ... ?ca=11&w=2
Okej så man ska köpa ett par bra Crosstövlar, knäskydd och istället för bröstskydd, kan man inte ta en sån där skyddsväst - http://www.24mx.se/motocross/p/skyddsva ... star/s201/ ?? Sen crosskläder över det?TrueBorn skrev:Dom flesta kör utan armbågsskydd, knäskydd är bra också. När jag körde omkull så var det fötterna som tog stryk, men om man har rejäla skor så är det bra, http://www.24mx.se/motocross/p/brostsky ... kydd/s196/ sånt hade jag,, Crossen var fin om du har så mycket pengarAlleMan95 skrev:Okej schyssta svar!TrueBorn skrev:Jag körde 80cc när jag var 160 och det var inget skönt, min pappa har en 250 som jag funderar på att testa och om det går så ska jag köpa enduro
Köp enduro! 125/250 det kvittar tycker jag inte jätte mycket mer krut i 250 än 125, så jag tycker du ska hitta en 125a enduro
Och skydd är stövlar! viktigt ! För bröst och ryggplatta är också viktigt, (hjälm) Och i crosskläder är det lite skydd, Armskydd är inte så viktigt.Men har hört att knä & armbågsskydd är väldigt viktiga för det är ofta där man tar emot sig?
Men verkar det här som en bra första cross? http://www.blocket.se/gotland/Kawasaki_ ... ?ca=11&w=2
Okej, men blir den rolig sen när man lär sig köra bättre?Ztraand skrev:Som Victor säger, 250 4takt är de som gäller för dej. Tro mej det är mycket mer värt, du behöver ju inte varva ur varje växel och försöka maxxa direkt.. du kmr ändå ba köra 4 kanske 5:ans växel.
Har du aldrig kört innan börja med en honda cr125, INTE 250 då dom flesta reser på alla växlar vid agressiv körning, de kommer bara gå käpprätt åt helvete för dig isf!AlleMan95 skrev:Som rubriken lyder, så ska jag börja på cross efter vintern. Jag är 16 år, 180 cm lång och väger runt 72-73. Jag har aldrig åkt cross, det närmaste en cross jag har åkt är min moppe som gör 108km/h. Jag undrar lite vilken kubik som skulle passa mig, vilka är dom viktigaste skydden osv.
Jag har tittat runt mellan 85cc höghjulingar och 125or mest, vilken av dom klasserna tror ni passar bäst? (Har lite länkar på olika crossar som kan skickas)
ne jag tycker inte den är för stor, en 4-takt är mindre rap = lättare att börja medAlleMan95 skrev:Okej tack för svaret, men är det inte lite väl stort för en första crosshoj?moppepojk26 skrev:85 är du alldeles för lite för växte från min för 3 år sen och är 180 nu
en 125a eller 250 skulle jag satsa på om jag var du 250 är nog bäst inte storlek mäsigt för dom är lika stora på ett ungefär men lite mer krut i motorn på 250 vilket blir roliga och ibland lättare på banan![]()
Är mer sugen på 125cc för det kör mina polare, men vad för märke tycker du på en 125/250cc?
Okej, men jag kör nog på en 125a!moppepojk26 skrev:ne jag tycker inte den är för stor, en 4-takt är mindre rap = lättare att börja medAlleMan95 skrev:Okej tack för svaret, men är det inte lite väl stort för en första crosshoj?moppepojk26 skrev:85 är du alldeles för lite för växte från min för 3 år sen och är 180 nu
en 125a eller 250 skulle jag satsa på om jag var du 250 är nog bäst inte storlek mäsigt för dom är lika stora på ett ungefär men lite mer krut i motorn på 250 vilket blir roliga och ibland lättare på banan![]()
Är mer sugen på 125cc för det kör mina polare, men vad för märke tycker du på en 125/250cc?men det är en smaksak med
![]()
min favorit är honda med det väljer man sj ju har alltid haft honda håller bra kvalite
Okej tack så mycket för ditt svaraerox-sami skrev:http://www.blocket.se/gotland/Kawasaki_ ... ?ca=11&w=2
köp den tillräckligt kraft för dig om du ska börja nu
jag har kört 4år för skojs skull och ska nog köra min 125:a ett år till sen blir det större
125a räcker långt för dig alla som säger 250 tänk på att han inte kört innan vilket 250 är för mycket kraft eller ja det funkar men skulle ta 125a som första ändå
skydd: bra hjälm, knäskydd bra om du tänk köra skog och bana också för du lär ramla, sen över kroppsskydd och nackskydd för att vara på säkra sidan
http://www.24mx.se/motocross/p/skyddsva ... star/s201/
och något nackskydd;
http://www.24mx.se/motocross/k/skydd/k3 ... race/s197/
lycka till!
Det är inte livsnödvändigt, men det är mycket skönare att krasha om inte nacken far åt alla håll, så jag skulle nog rekommendera detAlleMan95 skrev:Men är det där nackskyddet nödvändigt? För måste köpa skydd för egna pengar.
inga problemAlleMan95 skrev:Okej tack så mycket för ditt svaraerox-sami skrev:http://www.blocket.se/gotland/Kawasaki_ ... ?ca=11&w=2
köp den tillräckligt kraft för dig om du ska börja nu
jag har kört 4år för skojs skull och ska nog köra min 125:a ett år till sen blir det större
125a räcker långt för dig alla som säger 250 tänk på att han inte kört innan vilket 250 är för mycket kraft eller ja det funkar men skulle ta 125a som första ändå
skydd: bra hjälm, knäskydd bra om du tänk köra skog och bana också för du lär ramla, sen över kroppsskydd och nackskydd för att vara på säkra sidan
http://www.24mx.se/motocross/p/skyddsva ... star/s201/
och något nackskydd;
http://www.24mx.se/motocross/k/skydd/k3 ... race/s197/
lycka till!Jag ska be farsan att ringa annonsen när han kommer hem. Men är det där nackskyddet nödvändigt? För måste köpa skydd för egna pengar.
![]()
Jag hade tänkt det här skydden: https://www.ridestore.se/evs--sc05-knas ... -9674.aspx, https://www.ridestore.se/fox--titan-spo ... 29585.aspx, http://www.je68.se/Pages/Product.aspx?p ... 4&cid=1300 & http://www.24mx.se/motocross/p/-nacksky ... kydd/s326/ Tror du det räcker + kläder?
jaså vf det då? alla är ju typ likadana... ända jag kan se skillnad är kraften+höjden men allt sånt går att ändra påMartinGro skrev:tycker att du ska köpa en 125 yamahamycket enklare att köra med, kör själv med en sån. kläder och skydd kan du köpa extremt billigt på BTOsports.com dock typ 500kr frakt men är trippelt så mycket billigare med skydd och kläder där
Okej jag tror jag kör på Kawasaki kx 125 - 03, vad tycker du? http://www.blocket.se/gotland/Kawasaki_ ... ?ca=11&w=2.jarken skrev:Tycker du skall köpa en "medel" (Lite äldre, typ runt -03 -04) 125a 2-takt, för att börja lära sig köra på bana... inte bara hojen de spelar roll om, de är tekniken. Så mitt tips är att lära dig köra på bana innan du satsar på en "riktig" hoj. För om du köper en "riktig"(Bara några år på nacken) hoj när du börjar köra kan jag lova att den är slutkörd innan du kan bara ta placeringar inom tävlingarSå som sagt, lär dig hantera en cross och lär dig tekniken att köra på bana innan du hoppar direkt ut och tävla, för tävla är inte det billigaste...
Edit: Crosstövlar, Knäskydd, Bröstskydd(helst med inbyggt ryggskydd), Hjälm, cross byxor o tröja, handskar, googles. Armbågskydd/nackskydd/"skydds byxor"(såna där som sitter runt låren och midjan, gör ont att ramla på arslet) är väl valfritt. Nackskydd tycker jag man blir så jäkla stel av, gillar inte att sitta stel opererad när man kör
Okej schysst!aerox-sami skrev:inga problemAlleMan95 skrev:Okej tack så mycket för ditt svaraerox-sami skrev:http://www.blocket.se/gotland/Kawasaki_ ... ?ca=11&w=2
köp den tillräckligt kraft för dig om du ska börja nu
jag har kört 4år för skojs skull och ska nog köra min 125:a ett år till sen blir det större
125a räcker långt för dig alla som säger 250 tänk på att han inte kört innan vilket 250 är för mycket kraft eller ja det funkar men skulle ta 125a som första ändå
skydd: bra hjälm, knäskydd bra om du tänk köra skog och bana också för du lär ramla, sen över kroppsskydd och nackskydd för att vara på säkra sidan
http://www.24mx.se/motocross/p/skyddsva ... star/s201/
och något nackskydd;
http://www.24mx.se/motocross/k/skydd/k3 ... race/s197/
lycka till!Jag ska be farsan att ringa annonsen när han kommer hem. Men är det där nackskyddet nödvändigt? För måste köpa skydd för egna pengar.
![]()
Jag hade tänkt det här skydden: https://www.ridestore.se/evs--sc05-knas ... -9674.aspx, https://www.ridestore.se/fox--titan-spo ... 29585.aspx, http://www.je68.se/Pages/Product.aspx?p ... 4&cid=1300 & http://www.24mx.se/motocross/p/-nacksky ... kydd/s326/ Tror du det räcker + kläder?jag kör själv utan nackskydd men jag kör mest för skojs skull ibland bara men kanske ska börja med bana nu så då kommer jag köpa nackskyddet för liksom man kan aldrig vara för försiktig! bättre att lägga ner pengar på bra skydd än att köra utan så att säga.
det vore ju inte roligt att bryta nacken direkt
fast det där nackskyddet du länka där borde funka i början i alla fall tills du får upp hastighet! vilket kan gå snabbt eller ta ett tag
jag har tur som mamma köper nackskyddet + thor impact rig till mig om jag ska börja med bana för tror inte hon eller jag vill att något ska hända, den tröjan jag länka är ju gjort för att passa med nackskydden jag länka
Nackskydd går på runt 4000kr så att du vet, men det viktigaste skydden är Njurbälte,ryggplatta,bröstskydd,nackskyd och stövlar, jag är 184cm lång och väger 75kg och jag har en Honda 125cc och det räcker gott och väl.AlleMan95 skrev:Okej schysst!aerox-sami skrev:inga problemAlleMan95 skrev: Okej tack så mycket för ditt svarJag ska be farsan att ringa annonsen när han kommer hem. Men är det där nackskyddet nödvändigt? För måste köpa skydd för egna pengar.
![]()
Jag hade tänkt det här skydden: https://www.ridestore.se/evs--sc05-knas ... -9674.aspx, https://www.ridestore.se/fox--titan-spo ... 29585.aspx, http://www.je68.se/Pages/Product.aspx?p ... 4&cid=1300 & http://www.24mx.se/motocross/p/-nacksky ... kydd/s326/ Tror du det räcker + kläder?jag kör själv utan nackskydd men jag kör mest för skojs skull ibland bara men kanske ska börja med bana nu så då kommer jag köpa nackskyddet för liksom man kan aldrig vara för försiktig! bättre att lägga ner pengar på bra skydd än att köra utan så att säga.
det vore ju inte roligt att bryta nacken direkt
fast det där nackskyddet du länka där borde funka i början i alla fall tills du får upp hastighet! vilket kan gå snabbt eller ta ett tag
jag har tur som mamma köper nackskyddet + thor impact rig till mig om jag ska börja med bana för tror inte hon eller jag vill att något ska hända, den tröjan jag länka är ju gjort för att passa med nackskydden jag länkaJag kan önska mig ett nackskydd, men skyddsvästen du länkade fanns bara i XL
Men jag tittar vidare.
kommer nog in rätt storlek när det blir dags att börja köra igen!AlleMan95 skrev:Okej schysst!aerox-sami skrev:inga problemAlleMan95 skrev: Okej tack så mycket för ditt svarJag ska be farsan att ringa annonsen när han kommer hem. Men är det där nackskyddet nödvändigt? För måste köpa skydd för egna pengar.
![]()
Jag hade tänkt det här skydden: https://www.ridestore.se/evs--sc05-knas ... -9674.aspx, https://www.ridestore.se/fox--titan-spo ... 29585.aspx, http://www.je68.se/Pages/Product.aspx?p ... 4&cid=1300 & http://www.24mx.se/motocross/p/-nacksky ... kydd/s326/ Tror du det räcker + kläder?jag kör själv utan nackskydd men jag kör mest för skojs skull ibland bara men kanske ska börja med bana nu så då kommer jag köpa nackskyddet för liksom man kan aldrig vara för försiktig! bättre att lägga ner pengar på bra skydd än att köra utan så att säga.
det vore ju inte roligt att bryta nacken direkt
fast det där nackskyddet du länka där borde funka i början i alla fall tills du får upp hastighet! vilket kan gå snabbt eller ta ett tag
jag har tur som mamma köper nackskyddet + thor impact rig till mig om jag ska börja med bana för tror inte hon eller jag vill att något ska hända, den tröjan jag länka är ju gjort för att passa med nackskydden jag länkaJag kan önska mig ett nackskydd, men skyddsvästen du länkade fanns bara i XL
Men jag tittar vidare.
Okej det låter najs, men kan du skicka bilder på Crossen och skriva lite info om den. Vad är det för utrustning & skydd? Tror du det passar mig?HondaPojkeN skrev:Har en Honda cr125 som du kan köpa ! den är en perfekt nybörjar hojj för dig! Du får med en massa utrustning/skydd om du vill
menade att det är enklare att börja med att köra en 125, än en 250. vikten och så är 125 mycket enklare att hantera pga vikt och lite såntaerox-sami skrev:jaså vf det då? alla är ju typ likadana... ända jag kan se skillnad är kraften+höjden men allt sånt går att ändra påMartinGro skrev:tycker att du ska köpa en 125 yamahamycket enklare att köra med, kör själv med en sån. kläder och skydd kan du köpa extremt billigt på BTOsports.com dock typ 500kr frakt men är trippelt så mycket billigare med skydd och kläder där
Fel.ValoPallo skrev:Om du vill köra seriöst så skulle jag skippa 125, du kommer att tröttna på dem efter ett tag
Aa jag har tittat mycket på KTM 125 SX men får se vad det blirktm_danielsson skrev:Fel.ValoPallo skrev:Om du vill köra seriöst så skulle jag skippa 125, du kommer att tröttna på dem efter ett tag
Du ska börja med 125a, det ska vara 2t också. Då lär du dig grunderna och man ska inte köpa 250 först eller 450 osv! Dom som säger det vet inte ett skit för man utnyttjar inte i närheten av all effekt hos en 125a i början, när man väl gör det då är det dags att byta. Vilket beroende på hur bra man är betyder allt mellan 2 säsonger till flera år. (Jag har kört 125a i två år och känner fortfarande inget krav på att byta upp mig, handlar om teknik inte om krut i motorn).
Förslagsvis en KTM 125 SX.
Kör med hjälm, handskar, knäskydd, stövlar och ryggskydd (helst någon skyddsväst/liknande så du får bröstskydd/axelskydd också). Det gör jag och jag körde hyfsat seriöst förut.