Derbi Senda 04 dropapr olja ur röret :O

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Englén
Elmoped

Derbi Senda 04 dropapr olja ur röret :O

Inlägg av Englén »

Tjena! Min Derbi droppar olja som fan ur röret, enligt förra ägaren hade den ny olje pump å skit så jag tankade å körde sen märkte jag att det droppar massa. Sen märkte jag att det inte ens finns en olje pump.

Så jag undrar hur fan de kan ryka så blått/Droppa olja ur röret när den inte ens hade olje pump, ingen olja i bensinen. kan de vara kolvringarna som är helt slut? :P

BTW en riktigt dum fråga kanske men kan noll om elen på moppar :P
funkar blinkers även ifall det inte finns något batteri? (tänkte bara eftersom bromsljus/framlyse funkar)
Haru inget gott å säga kan du gott hålla käft!
Användarens profilbild
Awwee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Awwee »

Elen funkar utan batteri eftersom det sitter en generator på moppen
"Fuck You I Ride A Derbi"

Tuta skrev:Men lägg av å klaga jävla hobbymoddar
bensinskalle skrev:
Eventuellt säkring som gått. Säkringen sitter på pluskabeln till batteriet. Kan du inte byta den är det läge att gå tillbaka till att spela wow och låta moppen vara ^^
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

hur länge har du kört utan oljepump. kanske e läge att ta upp cylindern och kolla hur allt ser ut. vart tar oljan i oljetanken vägen då. e den kopplad till förgasaren dirr?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

saile96 skrev:hur länge har du kört utan oljepump. kanske e läge att ta upp cylindern och kolla hur allt ser ut. vart tar oljan i oljetanken vägen då. e den kopplad till förgasaren dirr?
Oljan på derbis går alltid till förgasaren! Och på dom flesta andra mopeder också tror jag ^o)

Men helt säker på att du kör utan pump? För hade du kört på bara bensin ett bra tag, då hade nog du haft andra problem än att de ryker. Men ta av cylindern och kolla hur de ser ut!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
anthmyr
Yamaha Racing Team

Inlägg av anthmyr »

varför den ryker blått är för du har för mycket olja, och varför det droppar från röret är nog för att när du har mycket olja börjar det sota...

så kolla om du har typ oljeblandad bensin och vanlig oljetank.. :)
Yamaha Aerox/Neos/Slider / Beta RR 8)

Nerox- http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33282

Utseende är inte allt , men hur ofta runkar du till någons personlighet?
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

MrAndersson skrev:
saile96 skrev:hur länge har du kört utan oljepump. kanske e läge att ta upp cylindern och kolla hur allt ser ut. vart tar oljan i oljetanken vägen då. e den kopplad till förgasaren dirr?
Oljan på derbis går alltid till förgasaren! Och på dom flesta andra mopeder också tror jag ^o)

Men helt säker på att du kör utan pump? För hade du kört på bara bensin ett bra tag, då hade nog du haft andra problem än att de ryker. Men ta av cylindern och kolla hur de ser ut!
GÅR DET INTE FÖRST TILL PUMPEN SEN TILL FÖRGASAREN ?
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

saile96 skrev:
MrAndersson skrev:

Jo det gör den. Herr Andersson har inte riktigt koll på läget.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

bensinskalle skrev:
saile96 skrev:
MrAndersson skrev: Oljan på derbis går alltid till förgasaren! Och på dom flesta andra mopeder också tror jag ^o)

haha jag tänkte väll det. för då skulle alla moppeder jag sett vara alvarligt felkoplade :D
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

1. Om du inte blandar i tanken, så hoppas jag du fyllt på oljebehållaren. De går sen en slang från den tanken, till oljepumpen ( som sitter under vattenpumpen, högra sidan på motorn) och sen in i förgasaren.

2. Att den droppar olja kan ha me olika saker o göra. Förmodligen att den är igensotad av för mycket olja, eller ett för stort munstycke, då all bensinen inte förbränns.

Är det litervis, eller droppar de lite olja där då o då? Det är en tvåtaktare, så de ska låta, lukta o droppa. :lol: :lol:
bibapeolola
Englén
Elmoped

Inlägg av Englén »

Key, jag har kört 10 minuter utan olja i bensinen sen blev det punktering. då såg jag att nästan hela kedjeskydded va täckt med olja. Jag lämna in den och så dom fixa punkan. Jag bad dom också att kolla oljepumpen, de visar sig att den inte änns är inkopplad osv. den bara sitter där.

kan det isf vara så att förra ägaren ahde haft i på tok för mycke olja så det låg i röret och när jag körde så åkte det ut typ? :P
Englén
Elmoped

Inlägg av Englén »

Awwee skrev:Elen funkar utan batteri eftersom det sitter en generator på moppen
okej, men man ska ju koppla en sladd från blinkersrelät till batteriet? så om ajg inte har batteri funkar väll inte blinkersen?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

bensinskalle skrev:
saile96 skrev:
MrAndersson skrev: Oljan på derbis går alltid till förgasaren! Och på dom flesta andra mopeder också tror jag ^o)

Ååh, nominerad till årets tabbe 2011 kanske? :) Haha, tänkte inte på att oljan gick till pumpen innan den går till förgasaren ;) Man lär sig ngt nytt varje dag! :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Om du menar att det droppar från ljuddämparen, så kan det vara att du har haft mycket olja i eller att du har skit olja. Hade det förut men la av när jag bytte olja.
Skriv svar