Tjena har nu i uppgift att skriva en KRÖNIKA i skolan som träning inför nationella proven, så vill att ni delar med er lite av era skillz

Jag har skrivit en text men vette fan om den har med krönika att göra, tycker det va rätt svårt att kunna få ett bra flyt och ändå vara en KRÖNIKA utan inte en vanlig text eller berättelse.. Den ska ju vara personlig, detaljerad, och personligt skriven, samt att det ska handla om ett aktuellt ämne. Detta var vad jag skrev, jag är medveten om att den kanske inte är en 100 procentig krönika, därför jag ber om hjälp. Vill ha kritik och feedback

Tyckte detta var rätt svårt att skriva... Mycket text så stå ut ^^
Svårt att välja Linje och Gymnasium.
Under tiden jag har gått i årskurs nio så jag har jag levt under stress. Alla dessa jäkla reklamblad man får ifrån olika Gymnasier runtom i Sverige. Hur är det möjligt att kunna välja när det är så brett? Jo det är just det
JAG tragglar med nu under sista terminen av årskurs 9.
Varje dag gör jag min dagliga plikt i skolan och studerar som många andra gör. Jag jobbar hårt för att få så bra betyg som möjligt. Sen är det ju också detta helvetiska gymnasievalet som ligger i fokus. Det finns så mycket att välja mellan, så många linjer och så många gymnasier runt i landet. Det är då minsann inte lätt för en vardaglig femton - åring att välja. Om man har ett intresse som man sysslar med på fritiden så är det en fördel sedan när man ska välja gymnasium. Till exempel som jag, mitt intresse är mopeder och motorer, ja allting med teknik och göra i stort sett. Jag brinner för det tekniska då det ligger nära min hand, och visst fasen är det de jag ska hålla på med! Vad är inte bättre än att hålla på med det man gillar.
Efter några veckors tragglande har jag faktiskt bestämt mina val. Jag har ett första val, andra val och även ett tredje val. Jag tycker det känns skit bra att ha kommit fram till dessa val!
Ni andra som har det jobbigt med valen, fortsätt kämpa. Det kan inte bli något annat än bra i slutändan! Sätt dig ner och fundera, vad gillar du? Vad är jag intresserad av? Blir
INTE stressad av all reklam du får, kolla istället genom det och kolla ifall det finns något som intresserar just
DIG. Det kommer bara gå bra, lycka till nu. Det löser sig!
Nå jag misstänker att jag är helt ute och cyklar, då jag själv inte tycker det direkt liknar en krönika.. Har tills på fredag på mig att fixa ihop en text. Ge kritik och feedback nu, denna texten var mer som ett test om man säger så.
Vill gärna ha hjälp nu! Hjälp mig moppepojkar
OBS: Sorry för stavfel, är väldigt trött och ont i huvudet just nu så stavningen är inte hundra procentig.