lager i motorn

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
erikriejumrx
Elmoped

lager i motorn

Inlägg av erikriejumrx »

tja undrar om man bör byta lager och packboxar i motorn efter att den gått ca 950 mil? tänkte att det kanske kan vara läge för det. jag undrar ochså varför min moppe går skit medans min polare med en likadan går mycket bättre. båda är helt orginal. allt är likadant på dem.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Nja det är inte nödvändigt att byta, om motorn är i bra skick. Har den servats rätt och inte misshandlats så håller det ett tag till. Man brukar känna, i form av kraftiga vibrationer, att ramlagrena är på gång att ge sig.

Men de beror ju förstås på vad du har för moppe ockå. Om du har en skyteam så är det nog dags för en revision om det inte redan är gjort

Anledningen till att din går sämre är för att din är i sämre skick. Hans kan vara avstrypt dessutom, om han inte ägt den sen ny och inte pillat. :lol:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

min har gått över 1000 mil och det enda lagret jag har bytt var mitt bakre hjullager som hade skärt :roll: vet inte om förra ägaren hade bytt nått men knappast ;)

Om du har skött den väl borde det inte behövas, precis som bensinskalle sa känner du nog om nått måste bytas :)
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

bensinskalle skrev:Nja det är inte nödvändigt att byta, om motorn är i bra skick. Har den servats rätt och inte misshandlats så håller det ett tag till. Man brukar känna, i form av kraftiga vibrationer, att ramlagrena är på gång att ge sig.
Men de beror ju förstås på vad du har för moppe ockå. Om du har en skyteam så är det nog dags för en revision om det inte redan är gjort

Anledningen till att din går sämre är för att din är i sämre skick. Hans kan vara avstrypt dessutom, om han inte ägt den sen ny och inte pillat. :lol:
Nu blev jag tveksam här, min beta ark vibrerar ju som ett as vid höga hastigheter.. :P är du helt säker på att det tyder på att ramlagrena håller på och ge sig? med tanke på att min motor är nyrenoverad så har jag svårt att tro att dom är helt slut då moppen inte rört sig en mil efter renovering.
men du kanske menar något annat med vibrationer? :P det ända jag har hört när ramlagrena håller på att ge sig är att man hör knackningar i motorn.
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Danne skrev:
bensinskalle skrev:Nja det är inte nödvändigt att byta, om motorn är i bra skick. Har den servats rätt och inte misshandlats så håller det ett tag till. Man brukar känna, i form av kraftiga vibrationer, att ramlagrena är på gång att ge sig.

Nu blev jag tveksam här, min beta ark vibrerar ju som ett as vid höga hastigheter.. :P är du helt säker på att det tyder på att ramlagrena håller på och ge sig? med tanke på att min motor är nyrenoverad så har jag svårt att tro att dom är helt slut då moppen inte rört sig en mil efter renovering.
men du kanske menar något annat med vibrationer? :P det ända jag har hört när ramlagrena håller på att ge sig är att man hör knackningar i motorn.
Beror ju på lite hur fort du kör också t.ex när jag kör 100+ med min speedfight så kan det skaka på rätt bra om man kör på oljegrus
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Ska man följa tillverkarnas rekommendationer brukar det vara dags att inspektera kolv/ringar efter omkring 1000 mil, alltså bara kolla om dom är slitna dåliga och byta om dom är det. Om dom är okej ska dom gå 1000 mil till innan man kollar nästa gång...

Ramlager håller normalt mycket längre än kolvar, så länge motorn får rätt mängd olja, har bra luftfilter o.s.v. De flesta moppemotorer som folk renoverar behöver inte renoveras, så det brukar sluta med att okunnigt folk "renoverar" en motor som var helt okej från början, men på grund av kunskaps/verktygsbrist skadar/förstör dom prylar i motorn så den blir sämre än den var från början trots att dom stoppar in nya lager etc.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
erikriejumrx
Elmoped

Inlägg av erikriejumrx »

ok tack så mycket :D
Skriv svar