potog skrev:chrilla.1980 skrev:Ytterliggare en som inte läst regler och FAQ och skapat en tråd med värdelös rubrik!MEN troligen så kommer det in fukt till tändningen och därför går den sämre vid "blött väder"
Ditt problem har inget somhelst att göra med att du har hål i avgassystemet såvida du inte kapat av avgasröret helt och hållet MEN då skulle den gå dåligt helatiden då tvåtaktare är beroende av expansionskammaren!
Så det puttrar när vatten kommer imot tändningen?

En gryta kan "puttra" så det där är ett extremt dåligt ordval till att börja med liksom rubriken till tråden!
Och som trådskaparen förklarar så går den inte bra när det regnar och antar då att den går bra när det INTE regnar och det har då alltså inte med förgasaren att göra då den INTE enligt trådskaparen går dåligt helatiden.
Jag har varit med om detta fenomen på olika mopeder som kunder lämnat in samt vid ett flertal olika tillfällen och det har med fukt och väta att göra som ställer till det för/med elektroniken och inget annat!
Ber dock om ursäkt om jag går för hårt på just dig då jag själv varit ung engång i tiden och bara tog för givet att det kunde vara helt fel sak eller att bara chansa på något som det egentligen teoretiskt sätt inte alls är men med åren när man varit med om en sak/ett problem så lär man sig och det är ju delvis det livet handlar om eller!?Kallas även "erfarenhet"
Trådskaparen får lycka till med en felsökning i elsystemet för att avgöra vart fukt/vatten kommer/tränger in för utan att ha sett motor eller moped i verklighet så kan jag inte säga på rak arm just på din moped vart det lägger sig(har dock en teori om det)!Viktigaste av allt i allmänhet är dock att ha TÅLAMOD när man felsöker ett problem.För som man säger "rom byggdes inte på en dag" om du hänger med om hur och vad jag menar!