scooter problem, tacksam för all hjälp :)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
breeelin-@hotmail.com
Varnad

scooter problem, tacksam för all hjälp :)

Inlägg av breeelin-@hotmail.com »

Nu är det så att jag har ett litet problem som jag vill ha hjälp med.. När jag kör när det regnar eller när det är blött så börjar det pluttra från avgassystemet, den går upp typ 60 men annars 70 sen börjar den hålla på, Jag kan inte dra på fullt för då slöar den bara, skulle vara tacksam för svar, Det är en peugeot looxor :) Btw där är 2 små hål i avgasröret..
Senast redigerad av breeelin-@hotmail.com den 9 december 2011, 17:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

det läcker in vatten och täpper till för avgaserna och då om det täpper till blir munstycket för stort.
breeelin-@hotmail.com
Varnad

Okej så om jag svetsar igen hålen så gör den inte så eller? :P Är inte så kunnig xD
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

breeelin-@hotmail.com skrev:Okej så om jag svetsar igen hålen så gör den inte så eller? :P Är inte så kunnig xD
ja
vem fan e lennart?
breeelin-@hotmail.com
Varnad

I morse gjorde den så fast det inte va blött :s kan det va kolven som är sleden? :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

breeelin-@hotmail.com skrev:I morse gjorde den så fast det inte va blött :s kan det va kolven som är sleden? :)
Inte regnat under kvällen då?:)

Ta av cylindern å titta efter:P
vem fan e lennart?
breeelin-@hotmail.com
Varnad

Nej det regnade inte men det hade frösit
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

breeelin-@hotmail.com skrev:Nej det regnade inte men det hade frösit
å va änder nä snö å is smälter?
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

potog skrev:
breeelin-@hotmail.com skrev:Nej det regnade inte men det hade frösit
å va änder nä snö å is smälter?
det blir tort?

Nej det blir blött svetsa igen hålena slipper du nog problema eller så har du öppet luftfilter...
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

skulle inte tro lite vatten kmr in i hålen när man kör med den värmen i röret osvosv blir typ inte en tsunami där inne.. men om den står ute i regnet så kanske... vad har du för luftfilter? :P
Bild
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Skulle mer säga att det kommer vatten i luftfiltret. Det är små "celler" i filtret, om det kommer vatten på filtret så blir dom cellerna täta och motorn får ingen luft. Antar att du kör med öppet luftfilter ?
breeelin-@hotmail.com
Varnad

Har original burken :P
chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

Ytterliggare en som inte läst regler och FAQ och skapat en tråd med värdelös rubrik!MEN troligen så kommer det in fukt till tändningen och därför går den sämre vid "blött väder"
Ditt problem har inget somhelst att göra med att du har hål i avgassystemet såvida du inte kapat av avgasröret helt och hållet MEN då skulle den gå dåligt helatiden då tvåtaktare är beroende av expansionskammaren!
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

chrilla.1980 skrev:Ytterliggare en som inte läst regler och FAQ och skapat en tråd med värdelös rubrik!MEN troligen så kommer det in fukt till tändningen och därför går den sämre vid "blött väder"
Ditt problem har inget somhelst att göra med att du har hål i avgassystemet såvida du inte kapat av avgasröret helt och hållet MEN då skulle den gå dåligt helatiden då tvåtaktare är beroende av expansionskammaren!

Så det puttrar när vatten kommer imot tändningen? :lol:
vem fan e lennart?
breeelin-@hotmail.com
Varnad

Jag tror också det är nåt med tändningen.. För ibland när man kör så käns det som man vrider av nyckeln fast man inte gör det, sen när man nästan står still så går den igen, den går på tomgång och drar iväg i början men när den kommer upp i fart börjar den klabba...
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

breeelin-@hotmail.com skrev:Jag tror också det är nåt med tändningen.. För ibland när man kör så käns det som man vrider av nyckeln fast man inte gör det, sen när man nästan står still så går den igen, den går på tomgång och drar iväg i början men när den kommer upp i fart börjar den klabba...
Har inget med tändningen att göra
titta till förgasar inställningarna på din moppe ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Byt rubrik för helvete
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
breeelin-@hotmail.com
Varnad

Har redan tittat förgasaren :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ignorerad tillsägelse. Sätter varning och du får en chans till att ändra din rubrik.
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

breeelin-@hotmail.com skrev:Har redan tittat förgasaren :)
men har du ställt in den rätt?
vem fan e lennart?
chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

potog skrev:
chrilla.1980 skrev:Ytterliggare en som inte läst regler och FAQ och skapat en tråd med värdelös rubrik!MEN troligen så kommer det in fukt till tändningen och därför går den sämre vid "blött väder"

Så det puttrar när vatten kommer imot tändningen? :lol:

En gryta kan "puttra" så det där är ett extremt dåligt ordval till att börja med liksom rubriken till tråden!
Och som trådskaparen förklarar så går den inte bra när det regnar och antar då att den går bra när det INTE regnar och det har då alltså inte med förgasaren att göra då den INTE enligt trådskaparen går dåligt helatiden.
Jag har varit med om detta fenomen på olika mopeder som kunder lämnat in samt vid ett flertal olika tillfällen och det har med fukt och väta att göra som ställer till det för/med elektroniken och inget annat!

Ber dock om ursäkt om jag går för hårt på just dig då jag själv varit ung engång i tiden och bara tog för givet att det kunde vara helt fel sak eller att bara chansa på något som det egentligen teoretiskt sätt inte alls är men med åren när man varit med om en sak/ett problem så lär man sig och det är ju delvis det livet handlar om eller!?Kallas även "erfarenhet"

Trådskaparen får lycka till med en felsökning i elsystemet för att avgöra vart fukt/vatten kommer/tränger in för utan att ha sett motor eller moped i verklighet så kan jag inte säga på rak arm just på din moped vart det lägger sig(har dock en teori om det)!Viktigaste av allt i allmänhet är dock att ha TÅLAMOD när man felsöker ett problem.För som man säger "rom byggdes inte på en dag" om du hänger med om hur och vad jag menar!
breeelin-@hotmail.com
Varnad

aah okej, Men det kom typ blixtrar/flammoor från röret idag när jag körde och smällde och hade sej... Den är sen det började bli kallt den har klabbat..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Du har fortfarande inte skrivit ett regelrätt topic, läs reglerna för helvete annars åker du ut härifrån.
Live slow - Die whenever
Skriv svar