Startproblem Baotian Sprint 4T

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Startproblem Baotian Sprint 4T

Inlägg av Gröngöling »

Tjena, har lite problem med min moppe. Ska sälja den i vår, och vill därför laga den innan dess.
Problemet är att, för det första, så funkar inte kicken helt enkelt. Ibland fastnar den helt enkelt och går inte att rubba, och ibland är den helt "slapp" och fastnar längst ner. Har nu plockat av kicken, och det är inga fel på spåren i den såvitt jag ser.
Det andra problemet är att elstarten är helt sketen. Ibland startar den på andra eller tredje försöket. Första försöket är antingen ett "Pyyysscchh" liknande ljud, eller ett "pjongscchhhh" ljud. efter det senare ljudet kommer antingen ett likadant, eller pyyyscchh-ljudet. :P sen kanske den startar.

Misstänker att det är fel på nåt drev. Vill ni ha en film så ni hör själva kan det fixas imorgon. :) Tacksam för svar!
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Testa att smörja alla drev till kicken och kolla så dom ligger rätt :)

Sen kan du testa att ladda batteriet. Annars är det nog startmotorn skulle jag gissa :)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Batteriet är det inge fel på, det är bytt för 2 månader sedan, och den är regelbundet körd sedan dess, men jag ska pröva att ta av variatorkåpan imorgon och ta en titt.
Användarens profilbild
elias96sandberg
Svårstartad skrothög

Inlägg av elias96sandberg »

Precis som DiNozzarn sa så smörj in alla drev.
Jag hade samma problem med min baotian classic ibland fastnade kicken, ibland fick man skruva upp variatorkåpan och ibland sparkade man tills den gick upp. Men sen smörjde jag in drevet i lite fett och efter det va allt perfekt.

Baotian/TMS eller alla andra kina scootrar har skit dåligt batteri orginal. mitt tips är att köpa ett på biltema eller något sånt :)
Användarens profilbild
elias96sandberg
Svårstartad skrothög

Gröngöling skrev:Batteriet är det inge fel på, det är bytt för 2 månader sedan, och den är regelbundet körd sedan dess, men jag ska pröva att ta av variatorkåpan imorgon och ta en titt.
Har du aldrig laddat det sen dess ? kanske dags att göra det då
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Nej alltså, det är inte urladdat, det märker jag. då hade jag inte haft el till mätare osv ju. För jag hör att den går runt, liksom snurrar inne i kåpan, men den vill inte riktigt haka i. Och kicken slutade fungera för ett tag sedan när jag körde utan batteri (innan jag köpte nytt) och jag kickade ett antal gånger tills den bara gjorde ett läskigt knäckliknande ljud och fastnade.
Efter det bytte jag batteri och när jag sedan startade med elstarten gick kicken loss, dock funkade den fortfarande inte, utan istället för att sitta helt fast har den varit helt slapp och konstig.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Gröngöling skrev:Nej alltså, det är inte urladdat, det märker jag. då hade jag inte haft el till mätare osv ju. För jag hör att den går runt, liksom snurrar inne i kåpan, men den vill inte riktigt haka i.
Men det kan vara att den inte orkar dra runt så pass "hårt" som den måste. För att den ska tända riktigt. Var så på Mxabbe´s Aerox :P
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Ja, kanske det, ska kanske ta och ladda batteriet när jag ändå är i farten.
Användarens profilbild
elias96sandberg
Svårstartad skrothög

Gröngöling skrev:Ja, kanske det, ska kanske ta och ladda batteriet när jag ändå är i farten.
Benxidrevet det som drar runt så allt startar behöver mycket mer ström än vad lamperna behöver, ladda batteriet och smörj dreven så ska du se att dina problem är lösta :)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Okej, tack så mycket för tipsen! :)
Går det bra med vanlig olja till at smörja det eller ska jag ha något speciellt? Brukar funka med farsans sprayburk :D
Användarens profilbild
elias96sandberg
Svårstartad skrothög

Gröngöling skrev:Okej, tack så mycket för tipsen! :)
Går det bra med vanlig olja till at smörja det eller ska jag ha något speciellt? Brukar funka med farsans sprayburk :D
Jag andvänder fett, men det går nog bra med 5-56 eller något sånt också, antagligen olja också, så länge allt smörjs in :)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Skönt. Tack så mycket!
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

det där med att det låter konstigt när du kör elstarten kan vara att startmotorn är trasig, prova hålla in elstarten och banka på startmotorn med ett lämpligt föremål nästa gång, funkar det då bör du nog överväga att riva isär den och kolla vad det är för fel alt. köpa en ny.
Användarens profilbild
elias96sandberg
Svårstartad skrothög

Zer0x skrev:det där med att det låter konstigt när du kör elstarten kan vara att startmotorn är trasig, prova hålla in elstarten och banka på startmotorn med ett lämpligt föremål nästa gång, funkar det då bör du nog överväga att riva isär den och kolla vad det är för fel alt. köpa en ny.
Varför ska han göra det ? han behöver bara ladda batteriet, om det inte fungerar så byta startmotorn, inte riva hela motorn. Ladda batteriet och skriv resultatet
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

elias96sandberg skrev:
Zer0x skrev:det där med att det låter konstigt när du kör elstarten kan vara att startmotorn är trasig, prova hålla in elstarten och banka på startmotorn med ett lämpligt föremål nästa gång, funkar det då bör du nog överväga att riva isär den och kolla vad det är för fel alt. köpa en ny.
Varför ska han göra det ? han behöver bara ladda batteriet, om det inte fungerar så byta startmotorn, inte riva hela motorn. Ladda batteriet och skriv resultatet
jag sa aldrig att han behövde riva isär motorn, det är ju startmotorn som kan vara värd att ta en titt på innan han köper en ny.
Användarens profilbild
elias96sandberg
Svårstartad skrothög

Zer0x skrev:
elias96sandberg skrev:
jag sa aldrig att han behövde riva isär motorn, det är ju startmotorn som kan vara värd att ta en titt på innan han köper en ny.
Ursäkta läste fel :oops:
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Att startmotorn går utan att dra runt motorn (det surrar bara lite) beror antingen på att startmotorn går för långsamt p.g.a. dåligt laddat/dåligt batteri eller dålig kontakt mellan batteri och startmotor, alternativt att bendixdrevet kärvar. Mycket vanligt på kineserna.
Ibland kan man få bendixdrevet att fungera igen genom att spraya in någon tunn olja typ 5-56 och "skölja bort" skräpet inne i mekanismen, kan tänka mig att ett bensinbad kan fungera också.

Alla delar till kicken ska smörjas med fett, inget annat. Vanliga oljor försvinner för fort, och 5-56 och liknande sprayoljor är aldeles för tunna för att ens kunna göra ett bra jobb den korta tid det finns kvar där man sprayat det. Alltså: Demontera allt som hör till kicken, rengör, och fetta in axlar och kugg.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Jag ska filma det senare idag så ni kan höra hur det låter själva, så kanske det blir lättare än mina "pyyysscchhh", haha.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Gröngöling skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CGUgKSo_TgA[/youtube]
Låter som om den inte orkar vrida runt, pröva o ladda batteriet, o byta batterivatten om du kan göra de i de batteriet du har!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
amoreex
Svårstartad skrothög

Inlägg av amoreex »

När min egen moped hade problem med kickstarten finns det flera olika saker som kan vara problemet..
ibland kan det räcka med att smörja, men lyft gärna ut kickaxelkuggen ( ser ut som ett bendixdrev) men sitter vid kicken och flyger ut och drar runt motorn,
mitt sånt var helt förstört, kolla gärna det,

Kolla sen även kickaxlen hur kuggarna ser ut på dem.

om du dock får felet att kicken bara glider över utan inget motstånd så är det splintsen som håller i kicken som är slutkörda..
bytte mina i kicken för 2 veckor sen..
eller ah en ny kick.

Startmotorn däremot kan du testa ladda batteriet först av allt, orkar det fortfarande inte dra runt kan det ha med att det kan vara att det börjar ta slut på kol i motorn .. :)

bara till att köpa nya kolbitar och slipa till rätt storlek och sätta i..:)
finns guide för det här.

Kolla gärna så ditt bendixdrev är fint med :)

Hoppas det hjälpte något :)
Skriv svar