Hej , är det svårt att lära siga att veta när man ska växla på en cross moppe? jag vet hur man kommer ivåg och sånt men är rädd att jag växlar fel , tackar för några enkla guider ni kan ge mig mvh heiska , om jag lagt tråden i fel så beklagar jag .
Nej det är väldigt simpelt, du kommer börja få snits på det efter bara några minuter. Kommer dock ta ett tag innan du blir "bra" på att växla. Om du tycker det är svårt att köra iväg så kan du ju putta fram moppen lite med fötterna medans du gasar och släpper kopplingen (inte för fort).
Nej inte så svårt bara du blir van. När moppen börjar gå på höga varv ska du växla upp, och sen när du saktar in så ska du växla ner ett par växlar beroende på hur mycket du bromsar, t.ex. om du ska svänga så brukar det räcka med ca. 2 växlar ner. Men somsagt öva på att bromsa in och växla ner och tvärtom!
Nej det är det inte, hade samma tankar i början men jag visste hur man gjorde i huvudet o klarade köra runt i kvarteret direkt dock tyckte jag det var riktigt svårt o få en bra start eller igentligen en start alls utan kärringstop :p
Ne jag köpte en fiddy i sommras oh jag hade aldrig i hela mitt liv växlat med moppe/cross/fyddy/bil osv förut bara på en cykel oh det tror jag du kan men jag fråga min polare för han kör cross så han hängde med mig hem när jag fick fiddyn oh det gick 4 kanske 5 minuter sen växla jag helt okej..
Sen prov körde jag hans cross inte alls svårt så du behöver inte vara orolig för det..
in med koppling-->lägg i den växel du vill-->släpp kopplingen
uppifrån och ner.
1:an
Friläge (ingen växel)
2:an
3:an
osv.
om du tycker ner pedalen så växlar den ner. tryck ner den massa gånger tills det slutar så har du ettan.
sen att lärs sig är bara att köra så lär man sig jag tänker inte ens på att jag växlar i stort sett
Tänk om det är en gammal Dt då? Då är ju friläget i botten... Men troligtvis är det ju en lite nyare moped han menar och då är det ju helt rätt. Observerar bara att det kan skilja lite från maskin till maskin
Heiska skrev:Asså jag fattar inte -.- ska jag hålla i kopplingen varje gång jag bromsar tex om någon går över ett övergångställe osv :p
jepp! inte bra att motorbromsa ( alltså att du bromsar eller rullar utan att hålla in kopplingen) men du kommer nog märka hur det känns att bromsa utan koppling!
Heiska skrev:Asså jag fattar inte -.- ska jag hålla i kopplingen varje gång jag bromsar tex om någon går över ett övergångställe osv :p
jepp! inte bra att motorbromsa ( alltså att du bromsar eller rullar utan att hålla in kopplingen) men du kommer nog märka hur det känns att bromsa utan koppling!
Om inte du visste så lär numera nästan alla körkortsskolor ut att man ska motorbromsa för det är bättre för miljön osv.
Inge fel med att motorbromsa men det kanske itne är så bra om du ligger i 6:an och växlar ner till 1:an..
Om inte du visste så lär numera nästan alla körkortsskolor ut att man ska motorbromsa för det är bättre för miljön osv.
Inge fel med att motorbromsa men det kanske itne är så bra om du ligger i 6:an och växlar ner till 1:an..