Vad behöver jag för vikter till min yamaha aerox ?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög

Vad behöver jag för vikter till min yamaha aerox ?

Inlägg av Livelawe »

Tjenare ! Har en Yamaha Aerox -05a , Gurtner förgasare. jag har zx effekt rör på och nya "gula" kopplingsfjädrar men vet dock inte om det är 4,3 vikterna som sitter i dem är blåa iallafall som är på nu , Röret http://twostroke.se/product.asp?product=7731
jag har tagit bort pluggen. varför jag inte vet om det är rätta vikter är för att jag köpte den begagnad så.

Har 78 munstycke som sitter i nu. Men när jag ska ut och köra så är den slö.
Den går skit bra och as bra axx i början, efter 25-30 km så tar det långtid på rak sträcka för den att komma upp i 85 - 90. kan också sitta på den och gasa fullt i uppförsbacke och det åker knappt fram. Har testat med 72 och det är samma problem. Och det är original luftfilterbox på

Det jag undrar är , ska jag ha större munstycke eller äre något med vikterna att göra ? vet inte vilka jag ska ha isåfall : /

tacksam för svar !!

/Fabbe
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ekenARK »

om den blöddrar ska du ha större munstycke, men det verkar inte vara ditt fel. tror inte det har nått med vikterna att göra..

och din moppe går inte fortare än 70-75km/h med bara ett effekt rör.
Användarens profilbild
Erikols
Svårstartad skrothög

Inlägg av Erikols »

har du tagit bort luftpluggen? kanske inte har ngt o göra med ditt fel men den går lite bättre och låter goare då. testa att byta vikter till 4 g :)
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

ekenARK skrev:om den blöddrar ska du ha större munstycke, men det verkar inte vara ditt fel. tror inte det har nått med vikterna att göra..

och din moppe går inte fortare än 70-75km/h med bara ett effekt rör.
Jag mätte upp min helt ostrypta till 74 med Gps och min kompis med ZX tar mig så den kan göra 80.
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Livelawe »

Satte nygligen dit 72 munstycke och den gick bättre. (: men vet inte riktigt hur en "trimmad aerox" ska gå 50 cc cylinder , aldrig testat ngn annans. Min går bra i början alltså upp till 30 km typ sen så ökar den sakta upp till 70 lite mer kanske , kan nästan hålla in frambromsen och gasa och den står nästan still men då när jag kommer ner i 25 km igen så åker den iväg som ett skott :P

skit svårt att förklara kanske ska vara så vet inte

om jag säger att den är slö vad är det vanligaste felet då ? jag har kollat remmen inge fel med den.
Användarens profilbild
ekenARK
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ekenARK »

har nog å göra med att zx är ett låg varvit rör ;)
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Livelawe »

ekenARK skrev:har nog å göra med att zx är ett låg varvit rör ;)

aa men jag har fjädrarna på som följer med till röret sen vikterna har jag ingen aning om , dragen v ring.
ska jag ha 72 munstycke ? och vet du vilka vikter jag ska ha ungefär ?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Släng i hårda kopplingsfjädrar, och testa lite tyngre vikter, verkar som att dina vikter inte orkar trycka upp remmen pga att de är för lätta, som någon så innan så är zx ett lågvarvigt rör, så de går inte jätte bra på högre varv. Testa det jag sa iallafall :P
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Livelawe »

Roxxen96 skrev:Släng i hårda kopplingsfjädrar, och testa lite tyngre vikter, verkar som att dina vikter inte orkar trycka upp remmen pga att de är för lätta, som någon så innan så är zx ett lågvarvigt rör, så de går inte jätte bra på högre varv. Testa det jag sa iallafall :P
aah okeej ! :D men ska jag köpa 4,0 eller 4,5 :P ?
lamer
Elmoped

Inlägg av lamer »

En hårdare tryckfjäder(inte kopplingsfjädrar) tror jag skulle funka.
Som det är nu så trycker variatorn upp remmen fram för fort så att den klämmer för lågt bak, då blir utväxlingen för hög för din motor, den orkar inte helt enkelt. Likaså när du släpper på gasen så klättar inte remmen upp bak, eftersom det är för dåligt tryck mellan remskivorna.

Jag fick det problemet efter att satt på en 70cc racing cylinder på min moppe. Jag bytte inte tryckfjäder, men gjorde den hårdare på annat sätt ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Felpost

Frågor angående varriatorvikter hör hemma i variatortråden

Låser
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst