Hej! Jag har fått ett problem med min Rieju Drac och det är att mopeden
får för mycket 2-t olja, på ungefär 80 mil så försvinner 2 liter olja från oljebehållaren.
Det jag undrar är hur man gör för att justera oljepumpen så att den pumpar in mindre olja till motorn?
plocka bort pumpen och blanda 2% olja i tanken eller så justerar du på en skruv bredvid oljepumpen som du skruvar ner kan ta lite bilder på min om du inte fattar
på 80 mil så försvinner 2 liter olja ?
jag tycker detta är lite
vet inte om man kan reglera olje-pumpen men om man kan det så ska du inte göra det för om motorn är inställd så ifrån fabrik så får den exakt den oljemängden som den behöver och om du minskar på oljan så kommer den för eller senare skära...
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
saile96 skrev:plocka bort pumpen och blanda 2% olja i tanken eller så justerar du på en skruv bredvid oljepumpen som du skruvar ner kan ta lite bilder på min om du inte fattar
Skulle vara väldigt tacksam om du gjorde det
En bild beskriver mer än tusen ord
Vivaadam skrev:på 80 mil så försvinner 2 liter olja ?
jag tycker detta är lite
vet inte om man kan reglera olje-pumpen men om man kan det så ska du inte göra det för om motorn är inställd så ifrån fabrik så får den exakt den oljemängden som den behöver och om du minskar på oljan så kommer den för eller senare skära...
Den blev så här efter att jag hade klyft motorn, innan så kunde jag köra ungefär 400 mil på ungefär en liter olja
400 mil, låt säga att moppen drar 0,4l soppa per mil. 400x0,4= 160 liter soppa. 1 liter olja på 160 liter soppa blir 0,625%. Det känns inte särskilt rimligt ens om jag har gissat grovt fel på bränsleförbrukningen..
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:400 mil, låt säga att moppen drar 0,4l soppa per mil. 400x0,4= 160 liter soppa. 1 liter olja på 160 liter soppa blir 0,625%. Det känns inte särskilt rimligt ens om jag har gissat grovt fel på bränsleförbrukningen..
Ja kanske hade lite fel då, men det jag kan säga är att moppen drar löjligt mycket 2-t olja och att den är orginial, så då borde den inte dra så mycket.
Jag vill inte ta bort oljepumpen, väldigt jobbigt att behöva hälla i olja i tanken och hålla på och blanda.
saile96 skrev:plocka bort pumpen och blanda 2% olja i tanken eller så justerar du på en skruv bredvid oljepumpen som du skruvar ner kan ta lite bilder på min om du inte fattar
Skulle vara väldigt tacksam om du gjorde det
En bild beskriver mer än tusen ord
jag kan gå ut och fota imorgon men jag tyker nästan du borde skruva upp oljemängden
Vivaadam skrev:på 80 mil så försvinner 2 liter olja ?
jag tycker detta är lite
vet inte om man kan reglera olje-pumpen men om man kan det så ska du inte göra det för om motorn är inställd så ifrån fabrik så får den exakt den oljemängden som den behöver och om du minskar på oljan så kommer den för eller senare skära...
Håller helt med Adam.. Första tanken jag fick var att det var väldigt lite 80 mil är rätt mycket, så 2 liter är väldigt lite
Dock vet jag inte hur man ställer in pumpen för att pumpa in mindre :/
Senast redigerad av Roxxen96 den 12 november 2011, 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
Vanligtvis har man markeringar att gå efter på oljepumpen, en pil som ska peka på ett streck (eller nått liknande) samtidigt som trotteln börjar luftas när man gasar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Jag föredrar att inte ställa om oljepumpen på att den ska pumpa mindre olja då som nån sa innan att den redan är inställd ifrån fabrik och i och med att du gör så den pumpar in mindre olja så ökar risken väldigt stort att motorn för för lite smörjning och skär.
Han vill veta hur man ställer om, inte om han ska. Om du skruvar bort kåpan som sitter för oljepumpen så är det en skruv under där vajern sitter fast. Det finns en markering på en metallbit på vänster sida som det är ett sträck på. Om du vrider på gashandtaget så kommer en metallsak och vajern att röra på sig, på den metallsaken finns det en pil och den ska peka på markeringen. Om den inte gör det så skruvar du på skruven som jag nämnde tidigare.
Lite luddig förklaring men jag kan ta en bild imorgon, lite svårt att förklara och så är jag inte riktigt säker på hur det satt. Men skruvar du bara bort kåpan så kommer du förstå hur du ska göra.
Zer0x skrev:Han vill veta hur man ställer om, inte om han ska. Om du skruvar bort kåpan som sitter för oljepumpen så är det en skruv under där vajern sitter fast. Det finns en markering på en metallbit på vänster sida som det är ett sträck på. Om du vrider på gashandtaget så kommer en metallsak och vajern att röra på sig, på den metallsaken finns det en pil och den ska peka på markeringen. Om den inte gör det så skruvar du på skruven som jag nämnde tidigare.
Lite luddig förklaring men jag kan ta en bild imorgon, lite svårt att förklara och så är jag inte riktigt säker på hur det satt. Men skruvar du bara bort kåpan så kommer du förstå hur du ska göra.
Ja, det skulle vara väldigt bra om du eller någon annan laddade upp en bild
Men, den har klarade sig ganska bra på lite olja innan, nu så har jag också problem med att det rinner olja ur avgasröret, som sedan skvätter upp i hjulhuset. Fast kan det bero på att jag kör på statoils olja
willemedDERBIN skrev:det känns snarare att han är för kast bestyckad ...
Jag tycker själv att jag har ställt in den ganska bra, 66 i munstyckestorlek och den går bra på alla varv, men jag kunde inte titta på tändstiftet för att jag inte kunde komma åt det.
Zer0x skrev:Han vill veta hur man ställer om, inte om han ska. Om du skruvar bort kåpan som sitter för oljepumpen så är det en skruv under där vajern sitter fast. Det finns en markering på en metallbit på vänster sida som det är ett sträck på. Om du vrider på gashandtaget så kommer en metallsak och vajern att röra på sig, på den metallsaken finns det en pil och den ska peka på markeringen. Om den inte gör det så skruvar du på skruven som jag nämnde tidigare.
Lite luddig förklaring men jag kan ta en bild imorgon, lite svårt att förklara och så är jag inte riktigt säker på hur det satt. Men skruvar du bara bort kåpan så kommer du förstå hur du ska göra.
Jo det är klart men jag bara uppmärksammade honom angående det då chansen är ganska stor om han ändrar i hur mycket smörjning han ska ha.