Justera oljepumpen?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
joh458
Elmoped

Justera oljepumpen?

Inlägg av joh458 »

Hej! Jag har fått ett problem med min Rieju Drac och det är att mopeden
får för mycket 2-t olja, på ungefär 80 mil så försvinner 2 liter olja från oljebehållaren.
Det jag undrar är hur man gör för att justera oljepumpen så att den pumpar in mindre olja till motorn?

Motorn är en am6a
Rieju Drac
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

plocka bort pumpen och blanda 2% olja i tanken eller så justerar du på en skruv bredvid oljepumpen som du skruvar ner kan ta lite bilder på min om du inte fattar
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Kontakt:

Inlägg av Vivaadam »

på 80 mil så försvinner 2 liter olja ?
jag tycker detta är lite :shock:
vet inte om man kan reglera olje-pumpen men om man kan det så ska du inte göra det för om motorn är inställd så ifrån fabrik så får den exakt den oljemängden som den behöver och om du minskar på oljan så kommer den för eller senare skära...
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
joh458
Elmoped

Inlägg av joh458 »

saile96 skrev:plocka bort pumpen och blanda 2% olja i tanken eller så justerar du på en skruv bredvid oljepumpen som du skruvar ner kan ta lite bilder på min om du inte fattar
Skulle vara väldigt tacksam om du gjorde det :D
En bild beskriver mer än tusen ord :D
Rieju Drac
joh458
Elmoped

Inlägg av joh458 »

Vivaadam skrev:på 80 mil så försvinner 2 liter olja ?
vet inte om man kan reglera olje-pumpen men om man kan det så ska du inte göra det för om motorn är inställd så ifrån fabrik så får den exakt den oljemängden som den behöver och om du minskar på oljan så kommer den för eller senare skära...
Den blev så här efter att jag hade klyft motorn, innan så kunde jag köra ungefär 400 mil på ungefär en liter olja
Rieju Drac
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

400 mil, låt säga att moppen drar 0,4l soppa per mil. 400x0,4= 160 liter soppa. 1 liter olja på 160 liter soppa blir 0,625%. Det känns inte särskilt rimligt ens om jag har gissat grovt fel på bränsleförbrukningen..
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Med vivan så körde jag kanske 10 mil och det drog 1 liter :P
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

DiNozzan skrev:Med vivan så körde jag kanske 10 mil och det drog 1 liter :P
Shit jag körde en månad utan att fylla på olja med min viva och när jag fyllde på så fanns det lite olja kvar t.om och jag körde rätt mycket.

Men blanda oljan i tanken istället skulle jag ha gjort
joh458
Elmoped

Inlägg av joh458 »

Erik_ skrev:400 mil, låt säga att moppen drar 0,4l soppa per mil. 400x0,4= 160 liter soppa. 1 liter olja på 160 liter soppa blir 0,625%. Det känns inte särskilt rimligt ens om jag har gissat grovt fel på bränsleförbrukningen..
Ja kanske hade lite fel då, men det jag kan säga är att moppen drar löjligt mycket 2-t olja och att den är orginial, så då borde den inte dra så mycket.

Jag vill inte ta bort oljepumpen, väldigt jobbigt att behöva hälla i olja i tanken och hålla på och blanda.
Rieju Drac
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

joh458 skrev:
saile96 skrev:plocka bort pumpen och blanda 2% olja i tanken eller så justerar du på en skruv bredvid oljepumpen som du skruvar ner kan ta lite bilder på min om du inte fattar
Skulle vara väldigt tacksam om du gjorde det :D
En bild beskriver mer än tusen ord :D

jag kan gå ut och fota imorgon men jag tyker nästan du borde skruva upp oljemängden :wink:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Vivaadam skrev:på 80 mil så försvinner 2 liter olja ?

Håller helt med Adam.. Första tanken jag fick var att det var väldigt lite :roll: 80 mil är rätt mycket, så 2 liter är väldigt lite :shock:

Dock vet jag inte hur man ställer in pumpen för att pumpa in mindre :/
Senast redigerad av Roxxen96 den 12 november 2011, 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Vanligtvis har man markeringar att gå efter på oljepumpen, en pil som ska peka på ett streck (eller nått liknande) samtidigt som trotteln börjar luftas när man gasar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

Jag föredrar att inte ställa om oljepumpen på att den ska pumpa mindre olja då som nån sa innan att den redan är inställd ifrån fabrik och i och med att du gör så den pumpar in mindre olja så ökar risken väldigt stort att motorn för för lite smörjning och skär.
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

Han vill veta hur man ställer om, inte om han ska. Om du skruvar bort kåpan som sitter för oljepumpen så är det en skruv under där vajern sitter fast. Det finns en markering på en metallbit på vänster sida som det är ett sträck på. Om du vrider på gashandtaget så kommer en metallsak och vajern att röra på sig, på den metallsaken finns det en pil och den ska peka på markeringen. Om den inte gör det så skruvar du på skruven som jag nämnde tidigare.

Lite luddig förklaring men jag kan ta en bild imorgon, lite svårt att förklara och så är jag inte riktigt säker på hur det satt. Men skruvar du bara bort kåpan så kommer du förstå hur du ska göra.
joh458
Elmoped

Inlägg av joh458 »

Zer0x skrev:Han vill veta hur man ställer om, inte om han ska. Om du skruvar bort kåpan som sitter för oljepumpen så är det en skruv under där vajern sitter fast. Det finns en markering på en metallbit på vänster sida som det är ett sträck på. Om du vrider på gashandtaget så kommer en metallsak och vajern att röra på sig, på den metallsaken finns det en pil och den ska peka på markeringen. Om den inte gör det så skruvar du på skruven som jag nämnde tidigare.

Lite luddig förklaring men jag kan ta en bild imorgon, lite svårt att förklara och så är jag inte riktigt säker på hur det satt. Men skruvar du bara bort kåpan så kommer du förstå hur du ska göra.
Ja, det skulle vara väldigt bra om du eller någon annan laddade upp en bild :D

Men, den har klarade sig ganska bra på lite olja innan, nu så har jag också problem med att det rinner olja ur avgasröret, som sedan skvätter upp i hjulhuset. Fast kan det bero på att jag kör på statoils olja :?:
Rieju Drac
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

det känns snarare att han är för kast bestyckad ...
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
joh458
Elmoped

Inlägg av joh458 »

willemedDERBIN skrev:det känns snarare att han är för kast bestyckad ...
Jag tycker själv att jag har ställt in den ganska bra, 66 i munstyckestorlek och den går bra på alla varv, men jag kunde inte titta på tändstiftet för att jag inte kunde komma åt det.
Rieju Drac
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

Zer0x skrev:Han vill veta hur man ställer om, inte om han ska. Om du skruvar bort kåpan som sitter för oljepumpen så är det en skruv under där vajern sitter fast. Det finns en markering på en metallbit på vänster sida som det är ett sträck på. Om du vrider på gashandtaget så kommer en metallsak och vajern att röra på sig, på den metallsaken finns det en pil och den ska peka på markeringen. Om den inte gör det så skruvar du på skruven som jag nämnde tidigare.

Jo det är klart men jag bara uppmärksammade honom angående det då chansen är ganska stor om han ändrar i hur mycket smörjning han ska ha.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

du kör 0.4 l / 80 mil mer än original.

Original så drar den 1.6L (2%).
Skriv svar