Magneten/svänghjulet - sitter på motoraxeln
Underfläktkåpan sitter svänghjulet (magneten) här har jag även plockat bort fläkten.
När motorn startat snurrar svänghjulet vilket är magnetiskt och tillsammans med spolarna alstras då en växelspänning
Tändplattan - sitter fast i motorblocket (under magneten)
Spolarna snurrar alltså inte med svänghjulet
Laddspolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
Lyskretsen (12 Volt växelspänning = 12 VAC)
Denna krets är spänningsreglerad till ca 12 Volt men inte omvandlad till likspänning.
Spolarna till "lyskretsen" matar automatchoken och lyset med spänning.
Den ovanstående kretsen fungerar så klart
ENDAST när motorn är igång!
Batterikretsen (12 Volt likspänning = 12VDC)
Denna krets är både "likriktad" till likspänning och reglerad till ca 12 Volt.
Batteriet laddas av batterikretsens spolar.
Startmotorn drivs av spänningen från batteriet
Man kan alltså köra sin moped utan batteri och både automatchoken och lyset kommer att fungera.
Men elstarten kommer INTE att fungera.
Läs mer i länken nedan
http://www.twostrokerider.se/hassse666- ... -elsystem/