SR50 DiTech - 7.7 gram 17x12 Sökte på google, vet inte om det stämmer dock :/rasmusbq skrev:tjaa, har en aprilia ditech 02 och undrar vad det är för mått på vikterna orginal?
tacksam för svar!
PS SKRIVER FÖR EN KOMPIS!!
Om inte effektrör är något alternativ så kanske du kan plugga ur orginalröret iaf?Roxxen96 skrev:Tjena TSR. Har ett litet problem när det gäller min mopeds acceleration. Just nu har jag 5.5 grams vikter, original koppling+original kopplingsfjädrar, och en tryckfjäder som jag inte vet om det är original eller någon annan..
Iallafall, många säger om man byter till hårdare kopplingsfjädrar och LITE lättare vikter så får man bättre axx, såklart ville jag testa, och det gjorde jag. Jag testade med 5 grams vikter och polinis gula racingfjädrar, det blev bara sämre? Sedan har jag i stort sett testat allting... Jag köpte en tryckfjäder som skulle vara original, blev ingen skillnad, sedan testade jag en blå som var hårdare, blev sämre, sedan har jag testat vikter ifrån 4 gram till 5.5, och 5.5 är bäst, även original kopplingen+fjädrarna är bäst, lättare vikter gör bara att den varvar som sate utan att röra på sig, lättare vikter gör ju så att moppen varvar mera men den rör knappt på sig eftersom de tar in vid högre varvtal, hårdare kopplingsfjädrar tar ju vid högre varv, och det ger sämre axx, dock så blir den starkare på högre varv när man ligger runt 55-65, även så blev den starkare i uppförsbackar.
Men jag vill ha bättre axx utan att köpa effektrör/70 cc/förgasare/dreva om och dylikt.. Vad ska jag göra för att få bättre acceleration? Gör jag något fel? Kombinerar jag de olika vitkerna och fjädrarna osv fel? isåfall berätta hur jag ska göra... Många kan ju byta och känna en viss skillnad, jag har gjort det men det blir bara sämre. Vad beror det på.. :/ Har jag redan hittat det optimala eller gör jag fel?!
Setup just nu om det är till någon hjälp :
Variator :
* Dragen V-ring
* Stage 6 variatorvikter (5.5 grams)
* Original koppling + fjädrar.
* Malossi tryckfjäder gul (wirediameter 4.0 mm)
* Original rem
* Polini variatorviktshållare
* Original variatorfläkt
Membran :
* Original membran
* Kolfiber reeds
Förgasare :
* Original förgasare, Gurtner Py-12.
* Storlek 72 munstycke. ( original 62 )
Insug :
* 25 mm insug.
El/tändning :
* Ostrypt cdi box.
Drevning :
* Primärdrev ( original ) - 13/52.
* Sekundärdrev ( original ) - 14/43.
Tacksam för seriösa och genomtänkta svar! Behöver seriöst hjälp nu.
/ Roxxen96
Jetforce_Dahlin skrev:Roxxen96 skrev:Tjena TSR. Har ett litet problem när det gäller min mopeds acceleration. Just nu har jag 5.5 grams vikter, original koppling+original kopplingsfjädrar, och en tryckfjäder som jag inte vet om det är original eller någon annan..
Iallafall, många säger om man byter till hårdare kopplingsfjädrar och LITE lättare vikter så får man bättre axx, såklart ville jag testa, och det gjorde jag. Jag testade med 5 grams vikter och polinis gula racingfjädrar, det blev bara sämre? Sedan har jag i stort sett testat allting... Jag köpte en tryckfjäder som skulle vara original, blev ingen skillnad, sedan testade jag en blå som var hårdare, blev sämre, sedan har jag testat vikter ifrån 4 gram till 5.5, och 5.5 är bäst, även original kopplingen+fjädrarna är bäst, lättare vikter gör bara att den varvar som sate utan att röra på sig, lättare vikter gör ju så att moppen varvar mera men den rör knappt på sig eftersom de tar in vid högre varvtal, hårdare kopplingsfjädrar tar ju vid högre varv, och det ger sämre axx, dock så blir den starkare på högre varv när man ligger runt 55-65, även så blev den starkare i uppförsbackar.
Men jag vill ha bättre axx utan att köpa effektrör/70 cc/förgasare/dreva om och dylikt.. Vad ska jag göra för att få bättre acceleration? Gör jag något fel? Kombinerar jag de olika vitkerna och fjädrarna osv fel? isåfall berätta hur jag ska göra... Många kan ju byta och känna en viss skillnad, jag har gjort det men det blir bara sämre. Vad beror det på.. :/ Har jag redan hittat det optimala eller gör jag fel?!
Setup just nu om det är till någon hjälp :
Variator :
* Dragen V-ring
* Stage 6 variatorvikter (5.5 grams)
* Original koppling + fjädrar.
* Malossi tryckfjäder gul (wirediameter 4.0 mm)
* Original rem
* Polini variatorviktshållare
* Original variatorfläkt
Membran :
* Original membran
* Kolfiber reeds
Förgasare :
* Original förgasare, Gurtner Py-12.
* Storlek 72 munstycke. ( original 62 )
Insug :
* 25 mm insug.
El/tändning :
* Ostrypt cdi box.
Drevning :
* Primärdrev ( original ) - 13/52.
* Sekundärdrev ( original ) - 14/43.
Tacksam för seriösa och genomtänkta svar! Behöver seriöst hjälp nu.
/ Roxxen96
Om inte effektrör är något alternativ så kanske du kan plugga ur orginalröret iaf?Känns som det är det ända att göra.
Jetforce_Dahlin skrev:Jag kan inte svara på om du behöver byta munstycken. Vanligtvis så behöver man det. Men du har ju redan gjort det (varför vet jag inte)
Bara hoppas att de har svetsat igen det bra då
Men det är bara att ta en till experimentrunda med vikter efter att du har ställt in förgasaren rätt. Kopplingsfjädrarna är det folk som byter när de pluggar ur, men jag vet inte hur värt det är egentligen.
polini kopplinngsfjäders kit! de är 31.7 mm långa, de kommer passatolhje skrev:Köpte stage6 fjädrar 24mm, helt omöjliga att få på!
Alldeles för korta, vilka fjädrar ska jag köpa?
Typhoone -02 /3-backars koppling
Tackar!!Roxxen96 skrev:polini kopplinngsfjäders kit! de är 31.7 mm långa, de kommer passatolhje skrev:Köpte stage6 fjädrar 24mm, helt omöjliga att få på!
Alldeles för korta, vilka fjädrar ska jag köpa?
Typhoone -02 /3-backars koppling
potog skrev:Vilken diameter har stage6 pro variatorn ? :S
haha, sorry läste inte riktigtpotog skrev:Ja duanthmyr skrev:potog skrev:Vilken diameter har stage6 pro variatorn ? :S
menar du 107 eller 105? den har 107 = 3 backar![]()
Jag menade diametern på VARIATORN och inte kopplingen.
Nickarn skrev:Hej
Har ett problem, eller kanske många ja vet inte.
Men iallafall moppen är seg som tusan upp till runt 20km/h sen sticker den till runt 65km/h snabbt som satan.
Jag har:
Ett Yasuni rör
4,5g vikter
Gröna Mallossi fjädrar
72 i munstycke
Och en vit tyckfjäder har en blå och en svart liggandes ifall det hjälper nått.
Men det blev en liten skillnad när ja bytte tryckfjäder tyckte jag men fortfarande så segar den till 20km/h och sen drar. Accet är ungefär såhär
IIIIIIIIIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
III= Dåligt acc iiiiiii=bra
Uppskattar verkligen all hjälp det är riktig störande problem!
TACK!
anthmyr skrev:haha, sorry läste inte riktigtpotog skrev:Ja duanthmyr skrev:
menar du 107 eller 105? den har 107 = 3 backar![]()
Jag menade diametern på VARIATORN och inte kopplingen.ingen aning, den är ju ungefär samma som speed control och Mulitvar , annars ta av den och mät bara
Okej, vad kommer det ge för effekt?Roxxen96 skrev:Nickarn skrev:Hej
Men iallafall moppen är seg som tusan upp till runt 20km/h sen sticker den till runt 65km/h snabbt som satan.
Jag har:
Ett Yasuni rör
4,5g vikter
Gröna Mallossi fjädrar
72 i munstycke
Men det blev en liten skillnad när ja bytte tryckfjäder tyckte jag men fortfarande så segar den till 20km/h och sen drar. Accet är ungefär såhär
TACK!
Testa att byta till LITE tyngre vikter, typ 4.75. Du lägger varannan 5 gram och varannan 4.5 grams vikter.
Nickarn skrev:Okej, vad kommer det ge för effekt?Roxxen96 skrev:Nickarn skrev:Hej
Jag har:
Ett Yasuni rör
4,5g vikter
Gröna Mallossi fjädrar
72 i munstycke
TACK!
Testa att byta till LITE tyngre vikter, typ 4.75. Du lägger varannan 5 gram och varannan 4.5 grams vikter.
Ja men den kommer ju fortfarande ha ett sketet acc till 20 och sedan sticka, eftersom att andra har sagt att jag ska byta ner i vikter så borde jag väl inte byta uppRoxxen96 skrev:Nickarn skrev:Okej, vad kommer det ge för effekt?Roxxen96 skrev:
Att den kommer gå jämnt upp till 65, om nu vikterna är de rätta. Annars testa dig fram.
Nickarn skrev:Ja men den kommer ju fortfarande ha ett sketet acc till 20 och sedan sticka, eftersom att andra har sagt att jag ska byta ner i vikter så borde jag väl inte byta uppRoxxen96 skrev:Nickarn skrev: Okej, vad kommer det ge för effekt?
Att den kommer gå jämnt upp till 65, om nu vikterna är de rätta. Annars testa dig fram.
Ja det förstår jag med, men iallafall jag har testat det du sa och det blev bara sämre,Roxxen96 skrev:Nickarn skrev:Ja men den kommer ju fortfarande ha ett sketet acc till 20 och sedan sticka, eftersom att andra har sagt att jag ska byta ner i vikter så borde jag väl inte byta uppRoxxen96 skrev:
Olika människor, olika gissningar, så är det bara. Du får helt enkelt testa dig fram, vi här bakom en data skärm kan inte testa åt dig. Om du ställt in den rätt så kommer den gå jämnt från 0-65, köp ett viktset-kit och bara prova. Ledsen men vi kan inte veta vad som är felet, bara gissa efter våra egna kunskaper.
Nickarn skrev:Ja det förstår jag med, men iallafall jag har testat det du sa och det blev bara sämre,Roxxen96 skrev:Nickarn skrev: Ja men den kommer ju fortfarande ha ett sketet acc till 20 och sedan sticka, eftersom att andra har sagt att jag ska byta ner i vikter så borde jag väl inte byta upp
Olika människor, olika gissningar, så är det bara. Du får helt enkelt testa dig fram, vi här bakom en data skärm kan inte testa åt dig. Om du ställt in den rätt så kommer den gå jämnt från 0-65, köp ett viktset-kit och bara prova. Ledsen men vi kan inte veta vad som är felet, bara gissa efter våra egna kunskaper.
Så ja testade och byta till orginal tryckfjäder, och då blev det fakriskt mycket bättre tro det eller ej, men ja känner att det inte är helt perfekt effektkurva så problemet kvarstår men det är mycket mindre nu,
Men vad ska ja testa nu tkr ni
Ja, men mindre än 4,5 går ju inte gå typ, den tokvarvar på max fart, tror fan moppen ska ramla ihop typ.Roxxen96 skrev:Nickarn skrev:Ja det förstår jag med, men iallafall jag har testat det du sa och det blev bara sämre,Roxxen96 skrev:
Så ja testade och byta till orginal tryckfjäder, och då blev det fakriskt mycket bättre tro det eller ej, men ja känner att det inte är helt perfekt effektkurva så problemet kvarstår men det är mycket mindre nu,
Om det blev sämre med tyngre vikter så vet du vilket håll du ska gå, NERÅT.
Nickarn skrev:Ja, men mindre än 4,5 går ju inte gå typ, den tokvarvar på max fart, tror fan moppen ska ramla ihop typ.Roxxen96 skrev:Nickarn skrev: Ja det förstår jag med, men iallafall jag har testat det du sa och det blev bara sämre,
Sure slänger på de hårdaste dirr imorn förmoderligen dåRoxxen96 skrev:Nickarn skrev:Ja, men mindre än 4,5 går ju inte gå typ, den tokvarvar på max fart, tror fan moppen ska ramla ihop typ.Roxxen96 skrev:
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... ttrib1=109
Om det är dem gröna där du har, så har du de mjuka, alltså original liknande, du ska prova medium eller de hårdaste, det är därför. Effektkurvan matchas inte in när kopplingen greppar, din greppar då för tidigt skulle jag gissa på, om du inte kunde ha tyngre eller lättare vikter så har du de bästa vikterna i nu. Jag är nästan helt säker på att det är kopplingsfjädrarna. Testa det!
Nickarn skrev:Sure slänger på de hårdaste dirr imorn förmoderligen dåRoxxen96 skrev:Nickarn skrev: Ja, men mindre än 4,5 går ju inte gå typ, den tokvarvar på max fart, tror fan moppen ska ramla ihop typ.
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... ttrib1=109
Om det är dem gröna där du har, så har du de mjuka, alltså original liknande, du ska prova medium eller de hårdaste, det är därför. Effektkurvan matchas inte in när kopplingen greppar, din greppar då för tidigt skulle jag gissa på, om du inte kunde ha tyngre eller lättare vikter så har du de bästa vikterna i nu. Jag är nästan helt säker på att det är kopplingsfjädrarna. Testa det!