motard/sporthoj 2-takt/4-takt ?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Fjönixegg
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 6 oktober 2011, 20:13

Inlägg av Fjönixegg »

DT50rMacko skrev:
men bensinis... varför klagar du på Derbi sendas 125a när du själv har/haft en sådan... har sett dig på sh ett antal gånger. typ bilder på våra 125or.
Så bara för att man har haft en hoj, så får man inte klaga på den eller? :roll: Verkar ju.. ja.. smart sagt..
Önskar det fanns facepalm-smiley..
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

Fjönixegg skrev:
DT50rMacko skrev:
men bensinis... varför klagar du på Derbi sendas 125a när du själv har/haft en sådan... har sett dig på sh ett antal gånger. typ bilder på våra 125or.
Så bara för att man har haft en hoj, så får man inte klaga på den eller? :roll: Verkar ju.. ja.. smart sagt..
Önskar det fanns facepalm-smiley..
men om man tycker den är så dålig varför då köpa den?
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Fjönixegg
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 6 oktober 2011, 20:13

Inlägg av Fjönixegg »

DT50rMacko skrev:
men om man tycker den är så dålig varför då köpa den?
Han kanske ville pröva den och se ifall den var så dålig som många säger, eller så visste han helt enkelt inte? Eller så ville han ha en billig 125a och valde den, fast det inte var den optimala.
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

Fjönixegg skrev:
DT50rMacko skrev:
men om man tycker den är så dålig varför då köpa den?
Han kanske ville pröva den och se ifall den var så dålig som många säger, eller så visste han helt enkelt inte? Eller så ville han ha en billig 125a och valde den, fast det inte var den optimala.


han hade ju redan sin honda då^^
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

bensinskalle skrev:
Victorh skrev:
DT50rMacko skrev: oj vilket bra axx den hade :roll: :roll: :roll:

Not...
roligt då man har sett en såndär dra en 125cc 2t husqvarna ;)

Ska man ha 125 4t SKA man leta efter en fyrventilare, de lämnar i regel 15 häst och det brukar finnas mer att plocka.
Vilka är fyrventilare då? Och sen har jag aldrig fattat hur man styrper av en 125 4t. Sitter det en plugg i avgasystemet eller vart är det styrpt?
boomblaster
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 1 juli 2010, 14:41

Inlägg av boomblaster »

många 4t är inte ens strypta för de levererar knappt 11kw, de strypningar jag har kunnat se på vissa t.e.x varaderon har så smal ljuddämpare att den agerar som en strypning.
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

ojoj, det är ju en smak sak om man vill ha 2 takt eller 4 takt!
mycket skönare att köra långa sträckor med en 4 takt för man kan hålla låg gas och ha hög växel. Har man 2 takt så måste man ha ganska hög gas hela tiden, fördelen är väl att den är oftast mycket rappare och billigare att trimma. Sen är det dedär med service:arna, men det har fler redan tagit upp.
vill man kunna köra sakta i skog och kunna krypa runt över stockar etc så är det bättre med fyrtakt för den har mycket bättre vrid på låga varv än 2taktaren. sen det där med att 4 taktaren är en slö jävla kamel motor stämmer inte riktigt, de flesta trial:arna är 4 takt och dom är det ganska bra tryck i.
tror iaf att det är en 125 GasGas q:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fh4X-M1xH2M[/youtube]
antonpg94
Herr Åström
Inlägg: 879
Blev medlem: 11 juni 2010, 20:23
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

En fråga vrf ska man ta lätt mc för? då man redan har en moppe som funkar? och du kan ta bilkörtkortet senare? och kan börja övningsköra då du är 16? bättre sen då man kan ta tung mc ist för att bekosta de sen om man ska ha de? :)
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 590
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:55
Ort: Eddie Meduza

Inlägg av moppepojk »

antonpg94 skrev:En fråga vrf ska man ta lätt mc för? då man redan har en moppe som funkar? och du kan ta bilkörtkortet senare? och kan börja övningsköra då du är 16? bättre sen då man kan ta tung mc ist för att bekosta de sen om man ska ha de? :)
Om du tar lätt mc så har du grunderna för att ta tung mc och då behöver du bara köra upp. Rätta mig om jag har fel
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

Det goooaste ljudet är ju i 2-taktare! men om du ska ha den som en hojj som du kör långt med så ska du har 4-taktare, annars 2-takt för det är skojj och de låter gött :)
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

joar skrev:sen det där med att 4 taktaren är en slö jävla kamel motor stämmer inte riktigt, de flesta trial:arna är 4 takt och dom är det ganska bra tryck i.
tror iaf att det är en 125 GasGas q:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fh4X-M1xH2M[/youtube]
men vad tror du att 4t 125r toppar då? typ 100... då kan ni lika gärna ha kvar era trimmade moppar...

och 2t toppar 120+
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

"chaaa har en 125 2t är mindre service än 125 4t lovar att det är mindre service 4t kräver en sån jävla service11"

Klart att en 2t knappt behöver service om de ej är ett sådant kraftuttag i den så de sliter på sakerna, samma gäller på en fyrtaktare. Men när folk påstår att den tvåtaktare har MINDRE service än en 4taktare generellt så vill man bara gå o lägga sig... Allt beror på effektuttaget... Inte så svårt att få en två taktare att gå i evigheter om den har 2hk och cylindervolym på 50cc. Däremot om den är uppe i 10hk och kvar på 50cc så håller den ej så länge. De är vi nog alla eniga om.

Men att påstå att det är mindre service med en två taktare än fyrtaktare...de köper jag inte. Oftast står de med flera kolvbyten med i service manualen innan 10000 mil på en MC med tvåtakt. Men på fyrtaktare så är kanske de första vid 10000mil. Ventilspels check är de väl alltid, men på lite äldre motorkonstuktioner ställer man dessa genom att skruva på en skruv, medans andra måste man plocka av kammar och shimsa dem. Fyrtaktare behöver GENERELLT mindre service än en tvåtaktare. Men de betyder inte att ALLA fyrtaktare behöver mindre service än tvåtaktare. Finns visst flera tvåtaktare som går mycket längre än fyrtaktare utan service.

Alla verkar stirra sig blinda på högsta effektnoteringen i registret på hojarna. De är väl registret man är ute efter, och inte effekten. Drar ett exempel ifrån motoGP för ett par år sedan(har inte en aning om riktiga siffror, inte sett dem på flera år):

4cyl yama hojarna hade ca 5-10hästar mer än de 2cyl Ducati hojarna... Men ändå fick yaman spö på rakan av Ducatin. Hur kan detta gå till? Jo för man lä varva så inne bomben med en 4cyl 1000cc.. "gummibandseffekt" snackar man om. Toppeffekten på dessa motorer är i slutregistret.

2cyl Ducatin hade mindre effekt än yaman, men effekten och registret låg på lägre varv. Och den effekten följde med hela varv registret ut... vilket gav den alla effekt ifrån början. Istället som med yaman där man fick gasa en stund för att effekten skulle komma. Och när väl yaman va på sina bästa varv var man tvungen att slänga i en annan växel.

Alltså hade yaman mer hk, fast kortare register. Men den fick spö av ducatin, trots att den hade färre hk, men längre register att använda alla sin kraft på. Vilket gjorde att den gick bättre raktfram.

Effekt är inte alltid de bästa, man är ute efter vilket område man vill att effekten skall komma på. Allt handlar väl om vilka behov man är ute efter ;)

Sen är det ju mer fart i en 125 2t än en 125 4t, finns väl ingen som säger emot de. Men alla är inte ute efter effekt när man skall köpa en MC. Köpet beror på vilket behov man har.

Vad detta har med vilken 125a han skall köra för långtur vette fan.

stavfel och wall of text bjuder jag på.
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

DT50rMacko skrev:
joar skrev:sen det där med att 4 taktaren är en slö jävla kamel motor stämmer inte riktigt, de flesta trial:arna är 4 takt och dom är det ganska bra tryck i.
tror iaf att det är en 125 GasGas q:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fh4X-M1xH2M[/youtube]
men vad tror du att 4t 125r toppar då? typ 100... då kan ni lika gärna ha kvar era trimmade moppar...

och 2t toppar 120+


om du syftar på hojjen i filmen så ja, men det är en trial, å dom är gjorda för att hoppa runt med på svåra banor, och det är inte toppfarten som säger om en motor är bra eller dålig...
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

joar skrev:tror iaf att det är en 125 GasGas q:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fh4X-M1xH2M[/youtube]
Det är en GasGas 300 cc :)

(Haha kände bara för att säga så bara för att jag råkade veta)
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
boomblaster
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 1 juli 2010, 14:41

Inlägg av boomblaster »

joar skrev:ojoj, det är ju en smak sak om man vill ha 2 takt eller 4 takt!
mycket skönare att köra långa sträckor med en 4 takt för man kan hålla låg gas och ha hög växel.

beror på vad man har, min polare har en varadero tror den varvar 9k i 90 på top växel då dom är svagare och går inte lika bra som en 2t
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

boomblaster skrev:
joar skrev:ojoj, det är ju en smak sak om man vill ha 2 takt eller 4 takt!
mycket skönare att köra långa sträckor med en 4 takt för man kan hålla låg gas och ha hög växel.

beror på vad man har, min polare har en varadero tror den varvar 9k i 90 på top växel då dom är svagare och går inte lika bra som en 2t
det är ju för att 4t ÄR sämre än 2t...
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

men har du svårt att förstå!? det är ju fan olika motorer, ingen är bättre än den andra, dom har bara olika egenskaper!
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

joar skrev:men har du svårt att förstå!? det är ju fan olika motorer, ingen är bättre än den andra, dom har bara olika egenskaper!
tror du att jag är helt dum i huvudet eller??

jag tror jag kan en hel del om MCs...
jag vet att dom har olika egenskaper... jag säger bara att 2t går snabbare bättre acc och har mycket mer effekt...

och det enda 4t har som inte tvåtakataren:

dålig fart,dålig acc och nästan knappt upp till 15hp gränsen för 125a
men dom har bättre bottenvrid. (kanske)

så mitt svar till dig:

det är du som är helt slut i huvudet...
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

men varför är inte alla fordon 4takt då?
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

joar skrev:men varför är inte alla fordon 4takt då?
för att vissa kanske vill ha 2t?? tänk lite
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

det märks att du är motor kunnig (:
Fjönixegg
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 6 oktober 2011, 20:13

...

Inlägg av Fjönixegg »

joar skrev:ojoj, det är ju en smak sak om man vill ha 2 takt eller 4 takt!
mycket skönare att köra långa sträckor med en 4 takt för man kan hålla låg gas och ha hög växel.
Kan man på 2takt, så käften och sluta snacka skriva saker om inte är sant..
Kan hålla en femtedels gas på sexan när jag ligger i 80 på lågt varvtal, klarar sig finfint uppför, blir det lite brantare så är det bara ner till femman..
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

joar skrev:det märks att du är motor kunnig (:
tack!

eller var det sarkasm... hm..?
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Bild

Såna här trådar borde förbjudas....

"Ska jag ha fyrtakt eller tvåtakt?"
Sen kommer det 3-4 seriösa svar och resten är smutskastning....

Tycker att denna tråd kan låsas nu, TS har fått sitt svar, det finns redan trådar om samma sak och tråden håller på att spåra ur (Som vanligt)
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Re: ...

Inlägg av joar »

Fjönixegg skrev:
joar skrev:ojoj, det är ju en smak sak om man vill ha 2 takt eller 4 takt!
mycket skönare att köra långa sträckor med en 4 takt för man kan hålla låg gas och ha hög växel.
Kan man på 2takt, så käften och sluta snacka skriva saker om inte är sant..
Kan hålla en femtedels gas på sexan när jag ligger i 80 på lågt varvtal, klarar sig finfint uppför, blir det lite brantare så är det bara ner till femman..


tror inte motorn mår så bra om du ligger på 3/4k varv i en timme med en 2 taktare (;
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Re: ...

Inlägg av Macko96 »

joar skrev:
Fjönixegg skrev:
joar skrev:ojoj, det är ju en smak sak om man vill ha 2 takt eller 4 takt!
mycket skönare att köra långa sträckor med en 4 takt för man kan hålla låg gas och ha hög växel.
Kan man på 2takt, så käften och sluta snacka skriva saker om inte är sant..
Kan hålla en femtedels gas på sexan när jag ligger i 80 på lågt varvtal, klarar sig finfint uppför, blir det lite brantare så är det bara ner till femman..


tror inte motorn mår så bra om du ligger på 3/4k varv i en timme med en 2 taktare (;
och vart hittar du en typ 50/70väg där du aldrig behöver släppa på gasen eller gasa lite mer?
det gör du inte...
dessutom är det ju bara att gasatill ibland...
kolla med junhager om det.
eller på sporthoj.com
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

ValoPallo skrev:Bild

Såna här trådar borde förbjudas....

"Ska jag ha fyrtakt eller tvåtakt?"
Sen kommer det 3-4 seriösa svar och resten är smutskastning....

Tycker att denna tråd kan låsas nu, TS har fått sitt svar, det finns redan trådar om samma sak och tråden håller på att spåra ur (Som vanligt)

Och varför i helvete postar du en bild på Slagsmålsklubben om du ska klaga på andra i tråden?
Bild

Jag är odödlig
Skriv svar