"chaaa har en 125 2t är mindre service än 125 4t lovar att det är mindre service 4t kräver en sån jävla service11"
Klart att en 2t knappt behöver service om de ej är ett sådant kraftuttag i den så de sliter på sakerna, samma gäller på en fyrtaktare. Men när folk påstår att den tvåtaktare har MINDRE service än en 4taktare generellt så vill man bara gå o lägga sig... Allt beror på effektuttaget... Inte så svårt att få en två taktare att gå i evigheter om den har 2hk och cylindervolym på 50cc. Däremot om den är uppe i 10hk och kvar på 50cc så håller den ej så länge. De är vi nog alla eniga om.
Men att påstå att det är mindre service med en två taktare än fyrtaktare...de köper jag inte. Oftast står de med flera kolvbyten med i service manualen innan 10000 mil på en MC med tvåtakt. Men på fyrtaktare så är kanske de första vid 10000mil. Ventilspels check är de väl alltid, men på lite äldre motorkonstuktioner ställer man dessa genom att skruva på en skruv, medans andra måste man plocka av kammar och shimsa dem. Fyrtaktare behöver GENERELLT mindre service än en tvåtaktare. Men de betyder inte att ALLA fyrtaktare behöver mindre service än tvåtaktare. Finns visst flera tvåtaktare som går mycket längre än fyrtaktare utan service.
Alla verkar stirra sig blinda på högsta effektnoteringen i registret på hojarna. De är väl registret man är ute efter, och inte effekten. Drar ett exempel ifrån motoGP för ett par år sedan(har inte en aning om riktiga siffror, inte sett dem på flera år):
4cyl yama hojarna hade ca 5-10hästar mer än de 2cyl Ducati hojarna... Men ändå fick yaman spö på rakan av Ducatin. Hur kan detta gå till? Jo för man lä varva så inne bomben med en 4cyl 1000cc.. "gummibandseffekt" snackar man om. Toppeffekten på dessa motorer är i slutregistret.
2cyl Ducatin hade mindre effekt än yaman, men effekten och registret låg på lägre varv. Och den effekten följde med hela varv registret ut... vilket gav den alla effekt ifrån början. Istället som med yaman där man fick gasa en stund för att effekten skulle komma. Och när väl yaman va på sina bästa varv var man tvungen att slänga i en annan växel.
Alltså hade yaman mer hk, fast kortare register. Men den fick spö av ducatin, trots att den hade färre hk, men längre register att använda alla sin kraft på. Vilket gjorde att den gick bättre raktfram.
Effekt är inte alltid de bästa, man är ute efter vilket område man vill att effekten skall komma på. Allt handlar väl om vilka behov man är ute efter
Sen är det ju mer fart i en 125 2t än en 125 4t, finns väl ingen som säger emot de. Men alla är inte ute efter effekt när man skall köpa en MC. Köpet beror på vilket behov man har.
Vad detta har med vilken 125a han skall köra för långtur vette fan.
stavfel och wall of text bjuder jag på.