MX50 "slutar varva"/ går ojämt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

MX50 "slutar varva"/ går ojämt

Inlägg av Aprilia-Mx »

Har en Aprilia Mx50 som slutar varva på låga växlar. När jag ska iväg tex som kan den börja "hacka" eller gå ojämt runt 5000 varv/min. Så kan den hålla på på alla växlar tills jag fått upp lite fart och kanske ligger på ca 60-70 km/h. Dvs varvningen har börjat ge med sig alltmer och jag kanske är uppe i 8-9000 varv. Men då ifall jag saktar in igen (och ska köra i en rondell tex) så kan den sluta (!) att gå upp i varv helt. Så när jag saktar in, för att sedan varva upp igen kan den slå av helt (slutar tända) vid kanske 7000 varv, falla tillbaka till ca 6500 för att sedan hacka sig sakta upp igen.

Kör ostrypt och original allt annat. Kan det tändning som det är fel med eller kan jag behöva större munstycke? Skräp i förgasaren?

Ett problem som bara blivit värre och värre den senaste tiden och nu har jag fått nog utav det. Den går ju att köra som den är men det är sjukt jobbigt och jag känner mig väldigt dum när jag hackar mig förbi en busshållpats med en massa folk. Har planerat ställa av moppen nu inför vintern och har då planerat att plocka isär och gå igenom moppen bit för bit med allt som har med mekanik att göra. Har någon något tips på vad detta kan vara skulle det uppskattas rejält ifall man orkade dela med sig. Tack på förhand! :D
Användarens profilbild
Korken
Elmoped

Inlägg av Korken »

Om det är som det var för mig, att den började hacka vid ett och samma varvtal (5000) och hade sedan svårt att komma över det varvtalet. För mig var det att röret satt lite snett nere i mynningen. Testa det iaf...
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

Sota avgasröret. :P
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

Punkarn skrev:Sota avgasröret. :P
Är du säker på att det bara är att sota det? För det är läskigt exakt på samma ställen som den slår av när jag är ute och åker. Tex sträckan till och från skolan finns det en backe där den nästan alltid "slutar tända" på Exakt 7000 varv varje gång. Du tror inte att tändningen har med detta att göra? Fast jag håller med dig att jag borde sota ur det. Har åkt snart 780 mil med den utan att jag tror att den har blivit avsotad nån gång :P
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

kan var cdi:n som spökar men när du kör ostrypt så e det kanske inte det men testa sota röret :D
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

saile96 skrev:kan var cdi:n som spökar men när du kör ostrypt så e det kanske inte det men testa sota röret :D
Okej. Har blivit övertygad att blåsa röret och kontrollera det. Kan ju passa på att kolla cdi:n också. Hur gör jag för att kolla ifall den är schysst? Moppen är trotsallt en 03:a så den lär ju finnas en del saker som är slitna :lol:
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

avstrypt utan munstycke ...

BYT UPP DIG ...

kan lösas på 2 sätt ... gör den orginal eller ställ in den !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

willemedDERBIN skrev:avstrypt utan munstycke ...

BYT UPP DIG ...

kan lösas på 2 sätt ... gör den orginal eller ställ in den !
Hehe okej, men borde man inte ha märkt detta i början av säsongen för den var ostryp när jag köpte den. Den har ju gått en säsong ostrypt utan att dessa problem uppstått? Ifall det hade varit munstycket så borde ju den ha krånglat redan från början. Eller?
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

japp ... men om man har tur så märker man det inte lika tydligt med ny borrad ... om man inte vet vart man leta efter ...

så det verkar mer nu att du har förstörd kolven och/ringarna ist nu när du har kört en säsong avstrypt utan munstycke

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

willemedDERBIN skrev:japp ... men om man har tur så märker man det inte lika tydligt med ny borrad ... om man inte vet vart man leta efter ...

så det verkar mer nu att du har förstörd kolven och/ringarna ist nu när du har kört en säsong avstrypt utan munstycke
Men vänta nu! Är inte munstycket orginal? Dvs munstycket är rätt storlek för den avstrypta motorn. Menar du att man bytt munstycket då man ströp moppen?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Aprilia-Mx skrev:
willemedDERBIN skrev:japp ... men om man har tur så märker man det inte lika tydligt med ny borrad ... om man inte vet vart man leta efter ...

Men vänta nu! Är inte munstycket orginal? Dvs munstycket är rätt storlek för den avstrypta motorn. Menar du att man bytt munstycket då man ströp moppen?
JA! Kolla kolven och cylindern o om dom är ok ställ in moppen med munstycke! O låt den hällre gå blött en torrt!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

MrAndersson skrev:
Aprilia-Mx skrev:

JA! Kolla kolven och cylindern o om dom är ok ställ in moppen med munstycke! O låt den hällre gå blött en torrt!

Okej. Har kollat kompen i cylindern nu! Hade ca 9 kilo så det lär väl vara okej? Vad säger du om dassiga kondingar i cdi boxen? Låter lite skumt att det skulle vara någon mekanik ifall den slår av på ganska exakta varvtal varje gång?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Byt upp munstycket, den får för lite bensin och då slutar den tända. problem solved.
Och det har blivit värre o värre iom att det har blivit kallare och kallare, när det är kallt ute så är syrehalten högre i luften, mer syre behöver mer bensin.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

[quote="CaToXXo"]Byt upp munstycket, den får för lite bensin och då slutar den tända. problem solved.
Och det har blivit värre o värre iom att det har blivit kallare och kallare, när det är kallt ute så är syrehalten högre i luften, mer syre behöver mer bensin.[/quote]

Nu har jag rivit isär cylinder med topplocket helt. Har även kolla mitt munstycke. Topplocket tsm med stiftet är [b]svart[/b]. Dvs det ända jag kan komma fram till är att jag har för stort munstycke då den får för mycket soppa. Kolven är svart på toppen men resten av [i]kroppen[/i] med kolvringar ser hur fina ut som helst. Hmmm? Då antar jag iaf att jag har för stort munstycke.. Har jag fel? Jag har öppnat upp förgasaren och kollat. Jag har storlek 76. Enligt sprängskisser ska jag [b]original[/b] ha runt 55-60 i huvud munstycke så jag misstänker att förra ägaren bytte upp sig när han tog bort strypningen på den.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Aprilia-Mx skrev:
CaToXXo skrev:Byt upp munstycket, den får för lite bensin och då slutar den tända. problem solved.
Och det har blivit värre o värre iom att det har blivit kallare och kallare, när det är kallt ute så är syrehalten högre i luften, mer syre behöver mer bensin.
Nu har jag rivit isär cylinder med topplocket helt. Har även kolla mitt munstycke. Topplocket tsm med stiftet är svart. Dvs det ända jag kan komma fram till är att jag har för stort munstycke då den får för mycket soppa. Kolven är svart på toppen men resten av kroppen med kolvringar ser hur fina ut som helst. Hmmm? Då antar jag iaf att jag har för stort munstycke.. Har jag fel? Jag har öppnat upp förgasaren och kollat. Jag har storlek 76. Enligt sprängskisser ska jag original ha runt 55-60 i huvud munstycke så jag misstänker att förra ägaren bytte upp sig när han tog bort strypningen på den.
och om han sedan har pluggat det så har han glömt/skitit att stlla in den igen (Y)
but ner dig i mumstycke eller trimma ;)

Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

[quote="willemedDERBIN"][quote="Aprilia-Mx"][quote="CaToXXo"]Byt upp munstycket, den får för lite bensin och då slutar den tända. problem solved.
Och det har blivit värre o värre iom att det har blivit kallare och kallare, när det är kallt ute så är syrehalten högre i luften, mer syre behöver mer bensin.[/quote]

Nu har jag rivit isär cylinder med topplocket helt. Har även kolla mitt munstycke. Topplocket tsm med stiftet är [b]svart[/b]. Dvs det ända jag kan komma fram till är att jag har för stort munstycke då den får för mycket soppa. Kolven är svart på toppen men resten av [i]kroppen[/i] med kolvringar ser hur fina ut som helst. Hmmm? Då antar jag iaf att jag har för stort munstycke.. Har jag fel? Jag har öppnat upp förgasaren och kollat. Jag har storlek 76. Enligt sprängskisser ska jag [b]original[/b] ha runt 55-60 i huvud munstycke så jag misstänker att förra ägaren bytte upp sig när han tog bort strypningen på den.[/quote]
och om han sedan har pluggat det så har han glömt/skitit att stlla in den igen (Y)
but ner dig i mumstycke eller trimma ;)[/quote]

Men det går ju emot allt annat jag har fått höra tidigare i tråden :P
Vad är det då som kan vara fel när den "hackar" sig fram?
Användarens profilbild
daben
Svårstartad skrothög

Inlägg av daben »

jag tror det är cdi boxen som spökar.
Kolla hjärtans gärna in mitt derbiprojekt!:)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=30746

Och när du kollat... KOMMENTERA!!:D
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

Titta över dina drev och kedjans spänning.

har en rx jag och jag har fått samma problem som dig nu, köpte ny kedja och nya bak och fram drev så gick den grymt bättre :P

titta så din tändhatt och tändkabel är i bra skick också.
Bild

Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

[quote="daben"]jag tror det är cdi boxen som spökar.[/quote]

Det var det pappa sa också! ^^
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

[quote="Punkarn"]Titta över dina drev och kedjans spänning.

har en rx jag och jag har fått samma problem som dig nu, köpte ny kedja och nya bak och fram drev så gick den grymt bättre :P

titta så din tändhatt och tändkabel är i bra skick också.[/quote]

Kedjan är ny sen i somras. Dreven vet jag dock inte men förmodar att dem är rätt så slitna. Men de ska väl inte ha med tändningen att göra? Ska dock kolla mitt tändsystem rätt så grundligt nu....
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

annars byt tändstift och testa sätta i ett större munstycke. :P
Bild

Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

daben skrev:jag tror det är cdi boxen som spökar.
Vet du hur jag kontrollerar tändningen på bästa sätt? Kan jag köra med min fina multimeter jag har ute i garaget :D eller behöver jag ett Oscilloskop för att kontrollera den?
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

Punkarn skrev:annars byt tändstift och testa sätta i ett större munstycke. :P
Nytt sen i somras det med :wink: Skrev även ovan att mitt stift och topp är helt svart efter att jag har för stort munstycke...
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

Aprilia-Mx skrev:
Nytt sen i somras det med :wink: Skrev även ovan att mitt stift och topp är helt svart efter att jag har för stort munstycke...
jaha, läser aldrig igenom allt, får jag första idén så skall det skrivas :P

aja, slirar kopplingen? tycker dock inte det borde göra det då fast man vet ju dock aldrig.

lågfartsmunstycke?

film, tack så man kan få se lite.

annars sälj den till mig annars :D :P
Bild

Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

Punkarn skrev:
Aprilia-Mx skrev:

aja, slirar kopplingen? tycker dock inte det borde göra det då fast man vet ju dock aldrig.

lågfartsmunstycke?

Men hallå? Vad har kopplingen med att den slutar att tända att göra? Film blir lite svårt då jag har plockat isär hela moppen i delar inför vintern :roll:
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

Aprilia-Mx skrev:
Punkarn skrev:
Aprilia-Mx skrev: Nytt sen i somras det med :wink: Skrev även ovan att mitt stift och topp är helt svart efter att jag har för stort munstycke...

lågfartsmunstycke?

Men hallå? Vad har kopplingen med att den slutar att tända att göra? Film blir lite svårt då jag har plockat isär hela moppen i delar inför vintern :roll:
vatten i förgasaren? kör du med sportluftfilter?
annars kan du titta över så int din Cdi har blivit nå rolig.
kan vara växellådan som har något fnatt också.
äre i högre växlar eller i alla?
Bild

Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

Punkarn skrev:
Aprilia-Mx skrev:
Punkarn skrev: jaha, läser aldrig igenom allt, får jag första idén så skall det skrivas :P

lågfartsmunstycke?

vatten i förgasaren? kör du med sportluftfilter?
annars kan du titta över så int din Cdi har blivit nå rolig.
kan vara växellådan som har något fnatt också.
äre i högre växlar eller i alla?
Känns skumt att vatten i förgasaren skulle kunna ge ett sånt regelbundet problem.
Nej, jag har original filter. vanlig box med luft filter skumm. Bytt förra vintern.
jJag frågade precis i denna tråd hur jag kollar min cdi/tändning på bästa sätt. Räcker det med en vanlig multimeter eller måste jag ha ett oscilloskop?
Det är bara på de lägre växlarna.
Skriv svar