Hur stor är chansen att bli designer åt tex Volvo, Saab, Koenigsegg eller dylikt? Du måste ha enormt jävla tur, precis som med hockeyn, du har tur om du ens kommer i närheten utav NHL ifall du bor i Sverige, gäller att hamna på att bananskal och bara glida in, sen är kontakter viktiga också.
Kontakter får man i arbetslivet, men skulle du vilja bli designer, lär dig rita på papper, lär dig använda paint, photoshop, gimp m.m ju mer program du kan, desto bättre..
Sen är det antagligen inte det smartaste att hoppa av skolan och börja arbeta ifall du inte kan få jobb hos din mamma, pappa, bror eller dylikt, och gäller ju att din kontakt har bra rykte på företaget för att du ska få stanna, sen lär du inte bli fullbetald ifall du inte har betyg ifrån gymnasiet, i dagens Sverige så baseras ens kunskap på om man har godkänt i varje ämne, om inte så är risken stor att du inte blir fullbetald öht..
Sen tror jag inte att det finns några regler som säger hur mycket, och hur lite du får jobba.
Jag jobbar två dagar i veckan när skolan är igång, sedan på lov och sommarlov oftast och vet inget om regler som finns gällande arbetstimmar eller dylikt.
Sen allas önskedrömmande om att starta företag och bli svinrik.. Om det hade varit så simpelt så hade alla startat företag och blivit rika, det är inte lätt, det krävs rejält med slit och tid ifrån din sida.
Min kusin har en vvs-firma, han jobbar över varje dag, jobbar sex dagar i veckan och sliter som en idiot, trots allt så plockar han inte ut mera än 25.000 efter skatt..
Beror helt enkelt på vad för linje du väljer, vissa linjer kräver att du studerar 2-5 år efter gymnasiet, men du kommer fortfarande inte tjäna mer än 30.000 kronor efter skatt vilket är dåligt med den utbildningen man har imo.ktm_danielsson skrev:Varför? Det lönar sig i längden.PoWeRKinG skrev:ja, men kommer inte göra det :/ vet det redan nu..ktm_danielsson skrev: Därför läser man på högskola om man vill bli något här i livet, simple as that.
[