Tjena, jag har en Derbi Senda x-treme -07 med tp 70cc som jag fick den 13:de oktober av mamma och pappa. innan hade jag MHR TEAM 80cc men den hade jag köpt beg. i ganska dåligt skick. Då var jag inte så erfaren så när jag provade den så lossnade knastret och kolvbulten rev upp två "fina" repor från kanalerna och neråt så då fick jag TP 70cc som pappas jobbarkompis satte dit åt mig men då när jag hade kört ca 10 mil på inkörningen så dog den plötsligt när jag hade en bil bakom mig (dessutom hade jag ingen baklampa då och det var vid tolv på natten i ca 70km/h)
men iaf så när den dog rullade jag igång den direkt och senare dog den igen men då va det halt så den startade inte (hade ingen kick). Dagen efter testade jag att rull igång den men det gick trögt så jag skruvade dit kicken och han va stumm. Tog upp cylindern och såg att de va vevlagren som hade skure och jag hade järnflisor i cylindern. Repad kolv, cylinder och topp.
Så vad tycker ni att jah ska göra?
Borra upp TP:n och köpa ny kolv (större) byta lager?
Köpa nytt cylinderkit och byta lager?
Borra upp så min MHR passar på TP:n och byta lager?
fixa han orginal å sälja han?
Ev. Köpa nytt vevhus och cylinderkit?
låta han stå och köra syrrans orginal Ludix?
Även kallad Pontus eller robin!! de är min andra lådsas morfar som kallar mig Robin:P
körde du 80cc med original veven?
och hade jag varit du hade jag gjort den original och sålt den , säkrast så det inte kostar så in i helvete och sen om du inte är så "händig" så är det rätt jobbigt läge att stå med en skuren motor..
anthmyr skrev:körde du 80cc med original veven?
och hade jag varit du hade jag gjort den original och sålt den , säkrast så det inte kostar så in i helvete och sen om du inte är så "händig" så är det rätt jobbigt läge att stå med en skuren motor..
Jo, testade bara den lite ifall den gick runt men känner några som borrar upp cylindrar här och pappas idé att borra upp och köpa ny kolv så jag hoppas på att han betalar men har en skoter som måste byta bromspackningar och lite sånt på innan vintern och far te Brasilien imorrn så jag ha de lite mycke nu men vad tro du jag kan få för den då? de ä gammla Derbi motorn på.
Även kallad Pontus eller robin!! de är min andra lådsas morfar som kallar mig Robin:P
Jo, testade bara den lite ifall den gick runt men känner några som borrar upp cylindrar här och pappas idé att borra upp och köpa ny kolv så jag hoppas på att han betalar men har en skoter som måste byta bromspackningar och lite sånt på innan vintern och far te Brasilien imorrn så jag ha de lite mycke nu men vad tro du jag kan få för den då? de ä gammla Derbi motorn på.
aa, men testa borra sen lägg ut den på blocket , är inte så bra på att värdera crossmoppar men det finns en tråd för det : http://www.twostrokerider.se/forum/view ... %E4rdering lägg in en bild och text (du ser "reglerna" ) och kolla om du fått svar i brasilien
aa, men testa borra sen lägg ut den på blocket , är inte så bra på att värdera crossmoppar men det finns en tråd för det : http://www.twostrokerider.se/forum/view ... %E4rdering lägg in en bild och text (du ser "reglerna" ) och kolla om du fått svar i brasilien
Men om jag borrar vf ska jag då säljan? och vad ska jag köra sen då? har ju hela moppeåldern kvar är ju bara 14 sen i oktober
köp en lika dan original, köp annan original med en "bra" motor som inte det är några problem med.. sen kan du bygga den nya moppens motor som du vill med nya delar
Är det en gjutjärnscylinder? Aluminiumcylindrar går inte borra.
Finns det passande överdimensionskolvar att köpa? Brukar inte göra det till moderna moppecylindrar, och utan passande kolv kvittar det om det går borra cylindern.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Är det en gjutjärnscylinder? Aluminiumcylindrar går inte borra.
Finns det passande överdimensionskolvar att köpa? Brukar inte göra det till moderna moppecylindrar, och utan passande kolv kvittar det om det går borra cylindern.
jo de ä gjutjärn men jag tro att de finns kolv t den, tro pappa ha kollat de;)
1 så får jag .... säga idiot ^^ ljuse är till för att rädda liv och ALLA skiter i det för det är snyggt ellelr för svårt ^^
jag vill inte förlora fler vänner av jävla ENKLA misstag ^^
2 MHR kan den överhuvudtaget borras om ? det är la ALU cylinder ? ... om inte så ska man juh lätt borra om samt porta !
3 TP cylindern skulle jag lätt borrat upp samt skickat in den på en portning så man får ut den korretka portning samt lite mer effekt
4 DET ÄR INGET FUCKIN FEL MED 50 CC !
5 köpa en ÄKTA vev och inte orginal skit ....det skär bara
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
willemedDERBIN skrev:1 så får jag .... säga idiot ^^ ljuse är till för att rädda liv och ALLA skiter i det för det är snyggt ellelr för svårt ^^
jag vill inte förlora fler vänner av jävla ENKLA misstag ^^
2 MHR kan den överhuvudtaget borras om ? det är la ALU cylinder ? ... om inte så ska man juh lätt borra om samt porta !
3 TP cylindern skulle jag lätt borrat upp samt skickat in den på en portning så man får ut den korretka portning samt lite mer effekt
4 DET ÄR INGET FUCKIN FEL MED 50 CC !
5 köpa en ÄKTA vev och inte orginal skit ....det skär bara
va ha nån du känner dött i en moppeolycka? men du har nog missförstått för jag mena att jag ska borra upp TP cylindern så att MHR kolven passar om de gå alltså:)
Det jag tycker du ska göra är att du fixar ihop mopeden och nöjer dig med 50 cc och efektrör. Du värkar inte så himla kunnig när det gäller mopeder, så det bästa skulle va om du hade en mildare setup, då kan inte så mycket gå fel.