vad händer om man honar cylindern?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
stalker01
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 27 april 2011, 20:52
Ort: rydsgård
Kontakt:

vad händer om man honar cylindern?

Inlägg av stalker01 »

hej, om man honar en orginal cylinder o sedan använder samma kolv som är till orginal, förlorar man inte komp då?
Tillåten höjd på signatur är max 150 pixlar
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Beror på vad du menar med honing. Antingen kan det göras en lätt honing enbart för att ge en lagom ojämn yta i loppet, då tas i stort sett inget bort från cylindern, andra gånger kan cylindern honas upp till större diameter av en eller annan orsak men då måste man ta hänsyn till kolvstorlek etc.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Det är då man ofta använder överdimensionskolvar på crossar tex :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

Köp nytt istället, :)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

HondaPojkeN skrev:Köp nytt istället, :)
varför det ?

vissa saker går till och med bättre o billigare om man gör det på rätt sätt !
ass lätt att hona om en cylinder samt så sparar du en kostnad på nytt cylinderkit ....

bara ny kolv som behövs då !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
vongyllis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 194
Blev medlem: 15 februari 2008, 11:26

Inlägg av vongyllis »

en ny kolv behövs inte
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

vongyllis skrev:en ny kolv behövs inte
om inte den gammla är förstörd ...
och det är juh bäst att gå upp en ngn ÖD kolv ... ....
beror på HELT hur illa cylindern är skadad samt hur mö du har slipat bort ...
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

willemedDERBIN skrev:
HondaPojkeN skrev:Köp nytt istället, :)
varför det ?

vissa saker går till och med bättre o billigare om man gör det på rätt sätt !
ass lätt att hona om en cylinder samt så sparar du en kostnad på nytt cylinderkit ....

bara ny kolv som behövs då !
Beror hur fina verktyg man har, cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven för att oljan skall kunna komma i mellan och smörja.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

jao men om jag har jack på ngn mm då måste jag juh såklart hona bort den sen leta fram en ÖD kolv för bästa resultatet ?
jag kan juh inte borra upp den ngn mm o sedan köra på en org kolv ...
eller jo kan kan man juh fast sluteffekten ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Man borrar cylindrar med djupa skador, honing används för lätt avslipning av ytan. Faktiskt så honas cylindrar efter borrning, för att få bort de grova reporna som borrningen ger och ge ytan en lagom ojämn yta som hjälper till att hålla kvar olja.
cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Erik_ skrev:Man borrar cylindrar med djupa skador, honing används för lätt avslipning av ytan. Faktiskt så honas cylindrar efter borrning, för att få bort de grova reporna som borrningen ger och ge ytan en lagom ojämn yta som hjälper till att hålla kvar olja.
cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.
Det måttet är då till en moped. Har det till min och det funkar bra.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Erik_ skrev:Man borrar cylindrar med djupa skador, honing används för lätt avslipning av ytan. Faktiskt så honas cylindrar efter borrning, för att få bort de grova reporna som borrningen ger och ge ytan en lagom ojämn yta som hjälper till att hålla kvar olja.
cylinder den skall vara 0.03mm större än kolven
Olika för olika kolvar, cylindrar o.s.v, 0,03mm är generellt ganska smått även för originalmoppar medan det skulle vara åt h-e för tajt i t.ex. en bilmotor.
jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)
det är bara frågan hur mycket tid du vill lägga !
när man har fått ett jack i cylindern som är ganska djupt då blire att man får stå en stund med borrmaskinen !
så det är helt frågan om tid !
nu när man inte kan borra om själv
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Jimmye
Elmoped
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 september 2010, 20:28

Inlägg av Jimmye »

Bara det inte är aluminium lopp i cylindern. Då är det bara köpa nytt.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

willemedDERBIN skrev: jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)
det är bara frågan hur mycket tid du vill lägga !
när man har fått ett jack i cylindern som är ganska djupt då blire att man får stå en stund med borrmaskinen !
så det är helt frågan om tid !
nu när man inte kan borra om själv
Man får inte ett rakt & runt lopp med de vanliga billiga honingsverktygen som finns att köpa. Visst kan man många gånger fuska till en cylinder så den blir körbar, men man man inte hona upp den till överdimension med ett sånt verktyg.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Erik_ skrev:
willemedDERBIN skrev: jag har honat om några cylindrar i mina dar ...x)
det är bara frågan hur mycket tid du vill lägga !
när man har fått ett jack i cylindern som är ganska djupt då blire att man får stå en stund med borrmaskinen !
så det är helt frågan om tid !
nu när man inte kan borra om själv
Man får inte ett rakt & runt lopp med de vanliga billiga honingsverktygen som finns att köpa. Visst kan man många gånger fuska till en cylinder så den blir körbar, men man man inte hona upp den till överdimension med ett sånt verktyg.
Klart du kan! Men som wille sa "frågan är hur mycket tid du vill lägga" gör du något på 20 min blir de knappast bra, men säg att du tar kanske 1 dag eller mer o gör de så blir de ju oftast bra! OM du inte är helt värdelös!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

MrAndersson skrev:
Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!
Honingsverktyg tar väldigt ojämnt i loppet. Så om man ska få det riktigt bra måste du mäta varje centimeter med en Cylinderindikator i cylindern så rätt diameter finner sig. Och om det är fel någonstans, bara hona där och inte i resten av cylindern. Och det tror jag knappast du gör? Hundradels och kanske tusendels millimeter måste vara rätt, i varje kvadratmillimeter i cylindern. Och det tar mer än en dag.

Så jag skulle då inte lämna in cylindrar hos dig... :roll:
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Rexxy skrev:
MrAndersson skrev:
Erik_ skrev:Ett fjäderbeklastat honingsverktyg kan omöjligt ge ett runt lopp när det är portar här och där i cylinderväggen - när slipsteten passerar över en port ökar trycket på den del av cylinderväggen som stenen ligger emot, och alltså slipas mer bort där. Går inte hona upp halvmillimeter eller vad man nu har till nästa överdimension utan att få såna problem - kan möjligen bli ett körbart lopp, men långt ifrån bra..
Klart de går! Behövs bara träning. O om jag fattar vad du menar så menar du att loppet inte skulle bli runt? Eller menar du att de skulle bli koniskt? Gör du så stenen vickar så kommer du ju göra loppet konisktformat, eller som en tratt = förstört. Sen efter som att borrmaskinens axel inte sammanfaller exakt som cylinderaxeln så kommer de bli som du säger. Men har du en pelarborr o lite förkunskaper ska du inte ha några problem och parera detta!
Honingsverktyg tar väldigt ojämnt i loppet. Så om man ska få det riktigt bra måste du mäta varje centimeter med en Cylinderindikator i cylindern så rätt diameter finner sig. Och om det är fel någonstans, bara hona där och inte i resten av cylindern. Och det tror jag knappast du gör? Hundradels och kanske tusendels millimeter måste vara rätt, i varje kvadratmillimeter i cylindern. Och det tar mer än en dag.

Så jag skulle då inte lämna in cylindrar hos dig... :roll:
då är frågan va det är för resultat man vill ha ...
varje gång jag har haft tur att det inte är några djupa hack och sånt men jaa ...du får juh bästa resultatet via omborrning

men frågan är om det behövs ...
det är också en prisfråga
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Skriv svar