Yamaha_rider skrev:Såg att dieseln kostar nästan 15 kr... Och det finns ju många miljöklassade dieslar? Hur fan går det ihop?
dieslar drar typ hälften så mkt som bensin... OCH är ett antal procent mer effektiva dessutom

så man tjänar på de....
chifen skrev:etanolen är ju billigare än vad den ska vara, den är ju finasierad av regerigen för att kunna stå i så lågt pris som den gör, igentligen är den dyrare... så den kommer höjas jämnt med bensinen om den höjs upp mycket för då kan de tjäna mer pengar...
Blir etanolen också dyrare, va finns de kvar då? Man kan inte höja den, för de skulle leda till minskat värde på kronan!. Blir de man köper dyrare, så måste man ha högre löner, vilket leder till högre pris på de man köper osv osv... Elbilar kan nog inte ersätta förbränningsmotorn riktigt än, eftersom elen fortfarande ä svag på vissa punkter.....
EU kan ju inte bara sitta och hitta på regler för att bättra på miljön, dom tänker faktiskt på konsekvenserna ( hoppas ja verkligen )....
Kollektivtrafiken: fortfarande beroende på förbrännningsmotorer: släpper ut lika mycke som bilar, och skulle bensin osv bli skitdyrt så blir buss skitdyrt. Även fast man nu skulle ge kollektivtrafiken bidrag för att ersätta bensinkostnaderna så sitter de chaufförer i bussarna som behöver högre lön liksom alla andra för att hänga med i valutaraset...
Slutsats: etanolen måste ligga kvar i pris om man inte vill vända upp och ner på Sverige....