Crossdäck+höga hastigheter=??

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
HyBriD^
Elmoped

Crossdäck+höga hastigheter=??

Inlägg av HyBriD^ »

hej ! hur är det att köra med cross däck på moppen i upp emot 100km/h på asfalt ? funkar det bra eller "hoppar" det mycket ? :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

varför skulle det hoppas mycket :o
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

kör med ett RIKTIGT fett crossdäck i bak (dock jävligt sletet) och det är inga problem :)

du ska inte behöva oroa dig om det. det du behöver tänka på är att det kan verka som att det greppar bra, men det kan bara släppa i kurvor. sväng ganska försiktigt :)
Användarens profilbild
HyBriD^
Elmoped

Inlägg av HyBriD^ »

jag tänkte att när man har däck med stora dubbar och kör i 50 så vibrerar de en jävla massa på asfalt och borde inte vibrationerna öka när man kör i 100 ? "hoppa"
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Kört med 125an på asfaltsväg, om det kändes helt okej så tror inte du behöver vara orolig ;)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
HyBriD^
Elmoped

Inlägg av HyBriD^ »

PoWeRKinG skrev:kör med ett RIKTIGT fett crossdäck i bak (dock jävligt sletet) och det är inga problem :)

du ska inte behöva oroa dig om det. det du behöver tänka på är att det kan verka som att det greppar bra, men det kan bara släppa i kurvor. sväng ganska försiktigt :)
okej tack ! för jag ska skaffa en enduro hoj till vågen och lv regga så jag tänkte om man kunde köra med crossdäcken eller om man borde byte till sm :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

HyBriD^ skrev:jag tänkte att när man har däck med stora dubbar och kör i 50 så vibrerar de en jävla massa på asfalt och borde inte vibrationerna öka när man kör i 100 ? "hoppa"
nej. det minskar faktiskt :)

låt oss säga att du drar med en pinne på ett staket. drar du långsamt så får pinnen mer tid på sig att hamna imellan. drar du fort så minskar det betydligt :)

det blir alltså jämnare i högre hastigheter :)
Användarens profilbild
HyBriD^
Elmoped

Inlägg av HyBriD^ »

ktm_danielsson skrev:Kört med 125an på asfaltsväg, om det kändes helt okej så tror inte du behöver vara orolig ;)
härligt ! har du en ktm eller ? hade nämligen tänkt skaffa en sådan :p
Användarens profilbild
HyBriD^
Elmoped

Inlägg av HyBriD^ »

PoWeRKinG skrev:
HyBriD^ skrev:jag tänkte att när man har däck med stora dubbar och kör i 50 så vibrerar de en jävla massa på asfalt och borde inte vibrationerna öka när man kör i 100 ? "hoppa"
nej. det minskar faktiskt :)

låt oss säga att du drar med en pinne på ett staket. drar du långsamt så får pinnen mer tid på sig att hamna imellan. drar du fort så minskar det betydligt :)

det blir alltså jämnare i högre hastigheter :)
ja jo de är ganska logiskt ju :p
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

HyBriD^ skrev:
ktm_danielsson skrev:Kört med 125an på asfaltsväg, om det kändes helt okej så tror inte du behöver vara orolig ;)
Vad annars? Finns inga andra vettiga alternativ utom Husaberg och Husqvarna då ;) Dom är underbara, går skapligt ;)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
HyBriD^
Elmoped

Inlägg av HyBriD^ »

ktm_danielsson skrev:
HyBriD^ skrev:
Vad annars? Finns inga andra vettiga alternativ utom Husaberg och Husqvarna då ;) Dom är underbara, går skapligt ;)
vad tror du om att köpa en 125 exc och lv regga ? :p
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

HyBriD^ skrev:
Ja det har han den är så jävla sjukt fräsch med vit plast men jag tror det är en KTM 125 exc
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

rekomenderar sm om du kör 125:a för din säkerhet. då ligger du i betydligt högre hastigheter imellanåt ;)

men snacka med ktm. han har en 125:a ktm vägreggad med SM- kit på så om du ska höra med någo så är han den rätta ;)
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Är det inte svajigt att köra i typ 100+ med crossdäck? Riktiga crossdäck menar jag då, menar att nabbarna viker sig... åkt bakom ett antal crossar på asfalten och de svajar o har sig på :)
Användarens profilbild
HyBriD^
Elmoped

Inlägg av HyBriD^ »

PoWeRKinG skrev:rekomenderar sm om du kör 125:a för din säkerhet. då ligger du i betydligt högre hastigheter imellanåt ;)

men snacka med ktm. han har en 125:a ktm vägreggad med SM- kit på så om du ska höra med någo så är han den rätta ;)
men jag kommer ju köra en del i skogen o grusvägar och sånt så man vill ju ha lite grepp även där ;p
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Mattyyy skrev:
HyBriD^ skrev:
Ja det har han den är så jävla sjukt fräsch med vit plast men jag tror det är en KTM 125 exc
Stämmer bra.
PoWeRKinG skrev:rekomenderar sm om du kör 125:a för din säkerhet. då ligger du i betydligt högre hastigheter imellanåt ;)

Både SM och Enduro/cross ju! ;) Men nog om den.

Ifall du undrar något om KTMs hojar tror jag nog jag är en av dom du kan snacka med på TSR om det.

Edit : Är du bra kan du köra med Supermotardäck i skogen, bara du håller dig till någorlunda dugliga stigar :) Tänk bara på att inte köra för fort då, kan bli lite knivigt när man ska bromsa då ;)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
HyBriD^
Elmoped

Inlägg av HyBriD^ »

ktm_danielsson skrev:
Mattyyy skrev:
HyBriD^ skrev: härligt ! har du en ktm eller ? hade nämligen tänkt skaffa en sådan :p
Stämmer bra.

Både SM och Enduro/cross ju! ;) Men nog om den.

Ifall du undrar något om KTMs hojar tror jag nog jag är en av dom du kan snacka med på TSR om det.

Edit : Är du bra kan du köra med Supermotardäck i skogen, bara du håller dig till någorlunda dugliga stigar :) Tänk bara på att inte köra för fort då, kan bli lite knivigt när man ska bromsa då ;)
du får snart ett pm med frågor då ! ;)
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moppepojk »

jarken skrev:Är det inte svajigt att köra i typ 100+ med crossdäck? Riktiga crossdäck menar jag då, menar att nabbarna viker sig... åkt bakom ett antal crossar på asfalten och de svajar o har sig på :)
Man kanske tror det ska vara svajit med det är det inte. Jag låg 120+ med crossen och de va inte nå värst svajit :roll:
Användarens profilbild
HyBriD^
Elmoped

Inlägg av HyBriD^ »

moppepojk skrev:Man kanske tror det ska vara svajit med det är det inte. Jag låg 120+ med crossen och de va inte nå värst svajit :roll:
låter fint ! det va inte så farligt som jag trodde :)
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Okej, tycker att bakdäcken svajar lite... men jag har ej erfarenhet att åka i dem hastigheterna med en cross... ;)
Användarens profilbild
HyBriD^
Elmoped

Inlägg av HyBriD^ »

jarken skrev:Okej, tycker att bakdäcken svajar lite... men jag har ej erfarenhet att åka i dem hastigheterna med en cross... ;)
jag har ju crossdäck på moppen men den gör bara 50 min jag tycker inte det svajar något, bara på grus ibland men det tror jag inte beror på däcken :)
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Har crossdäck med höga dobbar både fram och bak, och när jag hade bara bak så märktes det inte alls, gick hur fint som helst, men när jag bytte ifram så kände jag att den blev rätt känslig när man låg i 100-120, behövdes inte mycket för att det skulle vingla.
Men man kör inte så fort så ofta, så man kan ta att de wobblar lite..
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

Körde med ett nytt fram och bak Däck på min kompis Rm125 Trimmad som satan. den går lite över 140 säger gps.

Så tyckte de gick väldigt bra när jag testa på asfalt.
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Skriv svar