Hallå, ny här på forumet och kan inte speciellt mycket om moppar generellt. Men har enorma problem. Här kommer ett "ungefär" setup
66 cc polini
Högkomp top Malossi
24 Mikuni förgasare
Gianelli krök+dämpare
Orginal reedventiler
16 - 50
Den toppar 80 just nu och orkar inte ens fjärde växeln. Men har blivit tillsagd att en såndär DT lätt ska klara 100km/h + med den setupen. Någon som vet vad som stryper den från att palla 4ans växel och inte göra 100+?
Badgez skrev:Hallå, ny här på forumet och kan inte speciellt mycket om moppar generellt. Men har enorma problem. Här kommer ett "ungefär" setup
66 cc polini
Högkomp top Malossi
24 Mikuni förgasare
Gianelli krök+dämpare
Orginal reedventiler
16 - 50
Den toppar 80 just nu och orkar inte ens fjärde växeln. Men har blivit tillsagd att en såndär DT lätt ska klara 100km/h + med den setupen. Någon som vet vad som stryper den från att palla 4ans växel och inte göra 100+?
du har jäävlit tung drevning iaf. testa att lägga på ett 13 framdrev.
Jo, hade på 14 drev först och då gjorde den 70 exakt med sjuk varvning. varva nästan sönder motorn. och nu 16 drev och pallar knappt 4an
Kanske 15 drev? men de e fortfarande inte de som gör så att den inte går i mina 100 + :p
Badgez skrev:Jo, hade på 14 drev först och då gjorde den 70 exakt med sjuk varvning. varva nästan sönder motorn. och nu 16 drev och pallar knappt 4an
Kanske 15 drev? men de e fortfarande inte de som gör så att den inte går i mina 100 + :p
"70cc cylinder. Malossi, Polini, Eeurocilindro, Eurokit eller Autisa. 11-14hk.
Malossi, Autissa och Polini är varmt rekomenderade då dessa har större effekt än dom övriga.men dessa är lite dyrare. 20 eller 24mm förgasare, Jamarcol böj eller ännu bättre Malossi/Gianelli -avgasystem som har större effekt. högkompressions-topplock eller malossi racingtopp är ett måste. 4 eller 6-läppars är också starkt rekomenderat. expansionsbox likaså. minst 16-drev. väl inställd förgasare också ett måste. med allt detta nytt så borde den göra minst 100-110km/H... mycket nöje!"
Har ju allt detta. Så irriterande. Angående förgasaren så vet jag inte ärligt talat, ja ska kolla upp det men ja menar, finns de några tecken på att förgasaren är fel inställt medans man kör? för så som ja kört har det kännts bra, inga större märkvärda problem.
Badgez skrev:"70cc cylinder. Malossi, Polini, Eeurocilindro, Eurokit eller Autisa. 11-14hk.
Malossi, Autissa och Polini är varmt rekomenderade då dessa har större effekt än dom övriga.men dessa är lite dyrare. 20 eller 24mm förgasare, Jamarcol böj eller ännu bättre Malossi/Gianelli -avgasystem som har större effekt. högkompressions-topplock eller malossi racingtopp är ett måste. 4 eller 6-läppars är också starkt rekomenderat. expansionsbox likaså. minst 16-drev. väl inställd förgasare också ett måste. med allt detta nytt så borde den göra minst 100-110km/H... mycket nöje!"
Har ju allt detta. Så irriterande. Angående förgasaren så vet jag inte ärligt talat, ja ska kolla upp det men ja menar, finns de några tecken på att förgasaren är fel inställt medans man kör? för så som ja kört har det kännts bra, inga större märkvärda problem.
ett tecken på att förgasaren är fel inställd är hatt den bluddrar eller dör på högavarv..
Har något sorts gummi mellan insuget och förgasaren, spelar det någon roll eller förlorar ja kanske effekt så?
Hade 4läppars fiber material reeds innan men en kunnig mekaniker sa att dom stog öppna lite och att det var dags att byta, bytte därför till 3 läppars orginal. Kan de ha orsakat denna "strypning"?
hur fort tror ni den skulle gå med detta och drevat för hastighet presis så den orkar varva ur 6an vet att vissa delar inte stämmer med varran. detta är bara en koll inget jag ska köpa;) men vad tror ni?
Badgez skrev:"70cc cylinder. Malossi, Polini, Eeurocilindro, Eurokit eller Autisa. 11-14hk.
Malossi, Autissa och Polini är varmt rekomenderade då dessa har större effekt än dom övriga.men dessa är lite dyrare. 20 eller 24mm förgasare, Jamarcol böj eller ännu bättre Malossi/Gianelli -avgasystem som har större effekt. högkompressions-topplock eller malossi racingtopp är ett måste. 4 eller 6-läppars är också starkt rekomenderat. expansionsbox likaså. minst 16-drev. väl inställd förgasare också ett måste. med allt detta nytt så borde den göra minst 100-110km/H... mycket nöje!"
Har ju allt detta. Så irriterande. Angående förgasaren så vet jag inte ärligt talat, ja ska kolla upp det men ja menar, finns de några tecken på att förgasaren är fel inställt medans man kör? för så som ja kört har det kännts bra, inga större märkvärda problem.
100-110km/h?
Låter lite väl mycket i mina öron men visst.
Yamaha DT50MX -1991
Eurokit 65cc tuned by FredrikB (190avgas 125spol) Skuren nu men kommer bli en Airsal 70cc som Emil skall porta
Topracing vevparti
Stage6 dubbellagers sportluft
Athena supertherm topp
Insug - Homemade by Pekka
28mm Koso Pwk, 55mm luftintag
4läppars Athena reeds
Yamaha YZ85 koppling, 5 lameller
Orgtändning med ett lättare svänghjul
Avstämt rör @ 12 500rpm
Ljuddämpare : ingen/Jamarcol
14/50 drevning just nu
Gilera smt (d50b0) helt avstrypt Derbi rör, tagit bort skorstenen och mässingsbrickan i förgasaren. Malossi vl16 membran. 12/52 drevning.
Tack för svar :)
Ztraand skrev:Gilera smt (d50b0) helt avstrypt Derbi rör, tagit bort skorstenen och mässingsbrickan i förgasaren. Malossi vl16 membran. 12/52 drevning.
Tack för svar