MH Furia -03 (AM6 maskin) Bara bluddrar vid gaspådrag

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
volvo_144
Elmoped

MH Furia -03 (AM6 maskin) Bara bluddrar vid gaspådrag

Inlägg av volvo_144 »

Mors!

Tog nyförvärvet till affären idag (MH Furia -03), o de gick ju fint. Men resan hem var liiite annat :P

Kom hem och skulle bara köra in i garaget ( Liten uppförsbacke ) Men tycker inte att den varvar upp, så jag frikopplar och försöker varva upp, men inget händer...

Kan bara beskriva det som om motorn går på tomgång och bluddrar när man håller precis full gas, släpper jag så stannar den.

Började me o ta ur stiftet, såg fint ut men lite fuktigt, så jag drar runt maskin utan stift några varv för o vädra ur vevhuset om den nu surat ner sig. Men de var inte till någon hjälp, likaså stiftbytet, fortfarande inget varv, och JA, gaswiren är hel och soppa i tanken ;)

Jag åker för övrigt bara Puch annars så den här typen av moped är helt ny för mig.

Motorn är helt nyrenoverad av förra ägaren Nya lager,packningar, kolv, cyl, vevparti. Och vad jag vet bara urpluggad på avgassidan och ett större munstycke i förgasaren. Munstycket har jag nästan uteslutit m.t.p att den gått hur fint som helst idag. Men är de något fel på förgasaren tro?, tändbox kanske? Vad vet jag, därför vänder jag mig till er proffs ;)

jag är 24år och håller på med mopeder på fritiden så allt vad "ståltråd", packningsklister och allt vad allmänt klabbmeck innebär undanbedes :P Ni förstår säkert vad jag menar ;)

Ha de kanon! // Roger
Roger Bäckman
-------------------
Puch Dakota -78
Puch Maxi -69
Puch Maxi -8? X3
Gilera Citta
MH Furia -03
Baghee (motordonator till Cittan)
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Kontakt:

Inlägg av Vivaadam »

är inte alls bra på crossmoppar men du kan alltid börja att rengöra förgasaren ? (A)
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
volvo_144
Elmoped

Inlägg av volvo_144 »

Jo, tänkter försöka hinna med en förgasarengöring imorrn efter jobbet, glömde oxå skriva att de sitter sportluftfilter på, och har provat att demontera.

Jag funderade oxå på om den kan vara dem där "reedventilerna" som sitter på dem här motorerna? Om nåt har sagt upp sig där?

Jag ska även införskaffa ny bensinkran och rengöra tank, för den kran som sitter på har läckt en gång i tiden och förra ägaren tätat den utvändigt med flytande packning(....)

Återkommer med lite mer fakta imorgon!

Mors!

// Rogga
Roger Bäckman
-------------------
Puch Dakota -78
Puch Maxi -69
Puch Maxi -8? X3
Gilera Citta
MH Furia -03
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

Kan ändå vara munstycket..

Prova några storlekar större och mindre kan alltid vara bra att prova :)
U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Kontakt:

Inlägg av Vivaadam »

volvo_144 skrev:Jo, tänkter försöka hinna med en förgasarengöring imorrn efter jobbet, glömde oxå skriva att de sitter sportluftfilter på, och har provat att demontera.

Jag funderade oxå på om den kan vara dem där "reedventilerna" som sitter på dem här motorerna? Om nåt har sagt upp sig där?

Jag ska även införskaffa ny bensinkran och rengöra tank, för den kran som sitter på har läckt en gång i tiden och förra ägaren tätat den utvändigt med flytande packning(....)

Återkommer med lite mer fakta imorgon!

Mors!

// Rogga
Om du har något annat luftfilter testa och sätta på det då för det kanske är smutsigt eller något nu ?
men som skyliner säger så kan det vara munstyckena ändå så testa ilf att byta upp dej typ 3-7 st eller tvärt om.
Alltid värt att se om det är membranen ;) lycka till det löser sig nog ganska snabbt !
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
volvo_144
Elmoped

Inlägg av volvo_144 »

Måss!

Har nu felsökt ytterligare.

Förgasaren är kliniskt ren, 84 i munstycke, bra bränsleflöde från tank, haft loss membranen och checkat o de ser helt okej ut.
Jag har försökt lista ut nu hela kvällen vad det är för jävla fel...

Kickade lite utan stift, jo gnista finns, tebax med stiftet. Poff! säger de bara och man känner att hon tänder tidigare ibland, bra mottryck i kicken.

Sen efter en stund starta hon (!!!) Så jag gasade lite upp och ner ganska länge säg 10 minuter kanske, hon kändes bra mycke rappare vid torrgas än tidigare, men helt plötsligt: wiiiii, raa, raaa, raaaa, Poff!

Det känns och hörs att hon tänder ALLDELES för tidigt! Provade kicka igen, jo hon startar och låter och går riktigt fint, sen samma sak igen!!

Jag börjar fundera på om det är den där satans boxen eller vad fan det är för nåt!

Tänkte börja med o felsöka tändningslåset, hur kopplar man förbi detta? Det är lödda kontakter uppe i låset iaf, och lödningarna/ kablarna är fina.

Sen märkte jag att ja inte har verktyg till att få loss svänghjulet, då de kanske är nåt knas där bakom? De ska en LÖVTUNN 14hylsa till de..

Tar tacksamt emot svar och tips i felsökninen, och jag tror fan inte det är munstycket längre....

// Rogga
Roger Bäckman
-------------------
Puch Dakota -78
Puch Maxi -69
Puch Maxi -8? X3
Gilera Citta
MH Furia -03
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

det är la AM6 ?
den ska la ställa in Tpunken av sig självt ?
( HUR FAAN DET NU ÄN FUNGERAR ? ....)

ananrs kanske tändning har vritt sig ...

haru kollat choken :oops:
hände så för mig en gång ... eller 2
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

Hade exakt samma symtom på min DT50MX jag körde i skogen utan luftfilter och då hade en sten jävel flugit in och satt sig i reddsen, så stanna jag sen när jag skulle iväg så dog den, så sprang jag bredvid den så gick den lite på tomgång, så kolla reddsen (y)
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

xytoo skrev:Hade exakt samma symtom på min DT50MX jag körde i skogen utan luftfilter och då hade en sten jävel flugit in och satt sig i reddsen, så stanna jag sen när jag skulle iväg så dog den, så sprang jag bredvid den så gick den lite på tomgång, så kolla reddsen (y)
Läs, han sa att han hade checkat reddsen ;)
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

difaren skrev:
xytoo skrev:Hade exakt samma symtom på min DT50MX jag körde i skogen utan luftfilter och då hade en sten jävel flugit in och satt sig i reddsen, så stanna jag sen när jag skulle iväg så dog den, så sprang jag bredvid den så gick den lite på tomgång, så kolla reddsen (y)
Läs, han sa att han hade checkat reddsen ;)
Oj :$ alla gör sina misstag, sorry :)

Annars vet jag faktiskt inte :( hoppas de löser sig (y)
volvo_144
Elmoped

Inlägg av volvo_144 »

måss!

har felsökt ytterligare en stund ikväll, men utan resultat.

har lånat en cdi men inte det som är fel, samma symtom som innan, har
även provat flera olika munstycken, kollat igenom förgasaren en gång till.

har oxå kollat flödet från bensinkranen, verkar okej, även fast bensinkranen
är lite defekt, läcker lite.

efter jag gjort allt ovan så provar jag att kicka igång, jo visst starta hon. hon gick ca
en minut sen böjar hon gå hårt i motorn igen och vägrar varva...

man hänger sig för mindre ;p
ingen som har några ytterligare ledtrådar?
fortsättning följer
//Rogga
Roger Bäckman
-------------------
Puch Dakota -78
Puch Maxi -69
Puch Maxi -8? X3
Gilera Citta
MH Furia -03
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

volvo_144 skrev:måss!

efter jag gjort allt ovan så provar jag att kicka igång, jo visst starta hon. hon gick ca

fortsättning följer
//Rogga

Detta känns som en deckare, alla kommer med ledtrådar men ingen lyckas riktigt.. ;)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

volvo_144 skrev:måss!

fortsättning följer
//Rogga
Hmm, du skulle inte kunna fixa en film på så man hör ungefär hur de låter? :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Bör sitta en tändspole i cdi:in, men om du har separat så byt den. samt tändkabel/ hatt.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
volvo_144
Elmoped

Inlägg av volvo_144 »

Måss!

Glada nyheter!

Svarta faran går igen!!

Felet då, jo krysskilen var MOS!!

Och den svänghjulsbulten som jag nämnde tidigare kan man ju snudd på skapa en ny tråd för..

Troligtvis så har den nya vevaxeln grövre gängad tapp än original, o vad gör man då? jo man tar en mutter med samma gänga som vevaxeltappen, slipar ned den så man med nöd och näppe får på en 14 hylsa (ca 2-3mm som tar) och låser upp de hela kalaset med gänglåsning!

Jag blir så förbannad... Kan man inte lugna sig med o köra och åtminstone hitta en lång mutter med samma gängindelning och svarvar av den i innerkant så att det MINST sticker ut 8mm så att hylsan går på klokt.

Som tur var har både svänghjul och vevaxel klarat sig..

Så det är nästa kommande projekt, svarva till en KLOK svänghjulsmutter så att svänghjulet inte kan röra sig det minsta samt ny krysskil.

Jag har monterat begagnade grejer tillfälligt i samband med felsökningen och konstaterat att allt lirar. Såå skönt!

Så nu kan jag engagera mig lite i mysjobb, d.v.s lite puts, åtgärda lite annat klabb samt köpa lite nya delar som "avgasfjädrar" , lite packningssatser och smått och gott!

Tack alla som kommit med tips och råd på vägen!! :D

Over and out!!

// Rogga

PS: Projekttråd kommer väl inom kort när tid finnes ;P
Roger Bäckman
-------------------
Puch Dakota -78
Puch Maxi -69
Puch Maxi -8? X3
Gilera Citta
MH Furia -03
chrilleboii930604
Elmoped

Inlägg av chrilleboii930604 »

Jag har en furia dock hade jag samma problem.. men jag flyttade bara nålen ett steg neråt så löste det sig. själv klart får du ställa in förgasaren på nytt osv :)
molle
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

chrilleboii930604 skrev:Jag har en furia dock hade jag samma problem.. men jag flyttade bara nålen ett steg neråt så löste det sig. själv klart får du ställa in förgasaren på nytt osv :)
Hans tändning satt ju inte åt, då spelar det ingen roll vad man gör med förgasaren -.-
Helt Räser
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Jag rekommenderar dig att köpa slippasta. För att slipa in svänghjulet med vevaxeln. För har den en gång lossnat så är inte konan frisk, och risken finns att den släpper även om rätt mutter monteras.

Finns t.ex på mekonomen. Samma grejer som när man slipar in ventilerna på 4-taktare.
skotermotor
Elmoped

AM6 varvar inte upp

Inlägg av skotermotor »

hej! drar upp en gammal tråd istället för att skapa en ny då jag har samma problem med min gamla AM6 som volvo_144 hade, dock sitter min på en Rieju MRX -06.

den går hyffsat på tomgången men orkar inte varva upp mer än strax ovanför tomgångsvarv. Nu har jag bytt toppackning, cylinderfotspackning, kolv med ringar, reeds och justerat och rengjort förgasaren säkert 1000 gånger. har även sotat ur avgassystemet och provat montera ett sportluftfilter.

men inget av de här har gjort någon skillnad så jag undrar om någon här har något tips på vad som kan vara fel :) tacksam för svar :)

edit: kan även tillägga att jag provat byta cdi:n till en som jag vet funkar
Skriv svar