potog skrev:Va be henne å vara försiktig med sånt! :/
Tja, visst, med tanke på att första budordet är "Du skall icke dyrka andra gudar än mig"Mura skrev:borde vara bättre att tro på flera olika gudar då är det större chans nån "hjälper" en ju?
Jag ska berätta sanningen till er om religion. för flera hundra årsedan så visste människorna inget alls och dom vilde ha en förklaring vad som hände när man dog och allt sånt det fanns inga regler man knulla allt som hade *fult ord* och resten döda mandå gjorde dom "BIBLEN" som en lagbok men dom hade "gud" för att skrämma folket att man inte kom till himmlen och sånt och då skötte alla sig och gick till kyrkan.. kyrkan blev skit rik på detta ochså
detta var den korta versionen men har en riktigt lång och välutvecklad teori i mitt huvud jag tänker på så fort jag hör religion...
Mura sa att han tror att religion har uppstått från att man skrämde upp folk med nånting de inte kunde förklara, vilket jag håller med om, därför skrev jag det där om offringen, vilket man gjorde för sisådär 900 år sen2stroke skrev:ValoPallo, du nämner en pytteliten del utav en religion, något som inte ens görs längre av "normala" troende
+1potog skrev:okej här kommer den korta varianten
Kan väl börja med att säga att jag va ett litet problem barn när jag va litenÅ det va mina föräldrars ide att jag skulle konfirmera mig (dom är inte kristna) så det gjorde jag ju va ju lite intresserad men mest va det ju för alla presenterna
så jag börja då å när vi kom in på vår terminen så va det en kille i min grupp som sa en sak som lyder så här (detta är alltså i en dröm)
Hon jick med gud/jesus längst med en strand/öken å tittade på sitt liv.
Det var 2 fotsteg i sanden dom ena va hennes å dom andra var Guds/Jesus å hellt plötsligt så försvan dom ena fotspåren å då frågade kvinnan gud/jesus var för lämmna du mig här?Nej det var här jag bar dig.
Å när jag hörde det så vändes lite grejer upp och ner.
Hade varit med om lite grejer......
Å så sen så skulle vi ha ett läger då innan vi skulle konfirmerat oss. (Bunkrade upp med monster) Å sista kvällen på det här lägret så hade vi lite mysigt å sjöng å liknande å så gick jag bort till för bön för min höft(står lite högre upp vad som hände med det) å så efter för bönen så kände jag bara bajs också jag kommer att börja gråta
Så jag gick ju ut ur kyrkan kunde ju inte gråta inför minna vänner (va ju riktigt bad ass då) så jag va ute i typ en kvart å fick torkat bort tårarna. Gick sen in i kyrkan och fick då se 40 konfimander alla stor gråtandes på samma gång asså det är det sjukaste jag nånsin sätt alla gick runt å typ skratta samtidigt som dom grät
folk krama varandra å liknande. Man kände Guds närvaro så himla groft asså. så jag gick ju kbar ett år i konffan som fader då jag ville ju liksom ha svar på det som hade hänt!
och så blev det läger igen å jag fick den där samma känslan igen. då fråga 2 av ledarna om jag ville bli ande döpt (va kristen vid det här laget) (ande döpt=döpt med helig ande. Ni vet faddern sonen å den helige ande) Å jag visste ju inte riktigt va det va men jag sa ja. så bar dom för mig å frågade lite grejer. å så "döpte dom mig" dom sa att jag skulle kunna få tilltal om folk å liknande eller börja tala i tungor :S så bad dom å inget hände föns typ ett år senare. så började jag be allt mer för folk å liknande å jag kunde liksom få tilltal å liknande av gud (Å då undrar ni hur? För mig är det som om gud lägger en tanke i mig som jag liksom aldrig skulle komma på å tänka själv å tex bad för en vän å så fick jag upp något med än klänning som han skulle ta hand om jätte cp detta asså men så visade det sig att hans fru hade börjat ha på sig massa klänningar senaste tiden:P) å så nu när 96orna konfirmerade sig så hände det lite liknande saker på deras lägger fast e mycket mindre skala. Hände lite roliga grejer också i sommras som jag kan ta en annan gång. Så nu i år så är det mitt först år som ungdoms ledar här i sävedalens församling.
Om ni vill höra den långa så kan ni skicka ett meddelande med ert numer så kan jag smsa/ringa å säga den långa den är lite mer personlig så jag säger den gärna inte till vem som helst .![]()
Finns även en annan här på forumet som kan indikera på att allt detta är sant å det är min kära broder mt80Pöjken
Var det där verkligen värt det?mt80_pöjken skrev:+1
ValoPallo skrev:Mura sa att han tror att religion har uppstått från att man skrämde upp folk med nånting de inte kunde förklara, vilket jag håller med om, därför skrev jag det där om offringen, vilket man gjorde för sisådär 900 år sen2stroke skrev:ValoPallo, du nämner en pytteliten del utav en religion, något som inte ens görs längre av "normala" troende
Givetvis offrar man inte nuförtiden, lättare att gödsla
GHFear skrev:Håller med om att Kristendomen är den enda riktigt kloka religion iallafall xD alla andra är kvinnoförnedrande och helt efterblivna...
Jo det stämmer.... Men jag väljer lätt kristendom över Islam, Hinduism eller buddism... kom inte ens o tala om Judendom. -.-ValoPallo skrev:GHFear skrev:Håller med om att Kristendomen är den enda riktigt kloka religion iallafall xD alla andra är kvinnoförnedrande och helt efterblivna...
Mnjo, kristendomen får nog sin portion skit med, titta på fast på Hitler, skulle inte du också bli lite skeptisk om någon knuffade in dig i en gaskammare för att du inte anser att Jesus har kommit ännu?
Sen att kristendomen har spridit sig bra kan ju bero på att vi har tvingat stora delar av natur-religions-dyrkarna (Kom inte på nått bättre ord) att gå över till kristendomen:
Norden: Bildade människor från söder kommer hit och berättar att frälsaren har kommit och att vi ska sluta med våran barbar-religion och lyssna på Herrens Ord
Amerika: Ge oss ert land eller dö! Och lyssna på Herrens Ord!
Afrika: Kom hit så får du mat, EFTER att du har lyssnat på Herrens Ord
(Nu är det ju inte riktigt så, men med tanke på att det är kyrkan som sköter stora delar av Afrikahjälpen så kommer det ju resultera i något
Jotack, Islam är nu inget som jag kommer att ägna mig åt, Hinduism tycker jag är härligt, men det är ju en lite mer hardcore religion så jag tror inte jag skulle passaGHFear skrev:Jo det stämmer.... Men jag väljer lätt kristendom över Islam, Hinduism eller buddism... kom inte ens o tala om Judendom. -.-
ValoPallo skrev:Not gonna happenwillemedDERBIN skrev:NICKA O SE GLAD UT !!
DEM FÖRSVINNER SNART!
... ^^
Jag är lite religiös av mig, jag tycker om att läsa bibeln och går i kyrkan ibland, men varje gång någon försöker förklara varför en religon är "just så", typ att Hinduismens själavandring egentligen är din själ som blir tränad i att leva, så börjar jag tvivla mer och mer
Samma sak med Magnus Betnér, varje gång han pratar om religion så försvinner en liten bit av den där frommheten
Tror däremot att jag inte skulle göra ett så bra jobbpotog skrev:Det hade varit balt som bara denVictorh skrev:haha bensinskalle +100bensinskalle skrev:potog borde nästan få titeln tsr-missionären![]()
Potog prata med jonas att du skall få titeln tsr-missionärensitta hela dagar å försöka hålla religions tråden vi liv :p
ahahahahahahhpotog skrev:Tror däremot att jag inte skulle göra ett så bra jobbpotog skrev:Det hade varit balt som bara denVictorh skrev: haha bensinskalle +100
Potog prata med jonas att du skall få titeln tsr-missionärensitta hela dagar å försöka hålla religions tråden vi liv :p
Om man inte får äta grisar, vad fan skapade jag grisar för?PoWeRKinG skrev:om gud velat at kvinnor skulle ha slöjja. varför byggde han inte in den från början?
+1 Min låtsasmamma äter inte gris, jag åt bacon snacks då hon inte visste att det innehöll gris så frågade om hon fick smaka, givetvis fick hon det, när jag sedan sa att det var gris i snackset så försökte hon i ett desperat försök spotta ut det sista som fanns kvar i hennes mun.ValoPallo skrev:Om man inte får äta grisar, vad fan skapade jag grisar för?PoWeRKinG skrev:om gud velat at kvinnor skulle ha slöjja. varför byggde han inte in den från början?
Var för äter hon inte gris. E det för att det e orent eller något? :/daveneos skrev:+1 Min låtsasmamma äter inte gris, jag åt bacon snacks då hon inte visste att det innehöll gris så frågade om hon fick smaka, givetvis fick hon det, när jag sedan sa att det var gris i snackset så försökte hon i ett desperat försök spotta ut det sista som fanns kvar i hennes mun.ValoPallo skrev:Om man inte får äta grisar, vad fan skapade jag grisar för?PoWeRKinG skrev:om gud velat at kvinnor skulle ha slöjja. varför byggde han inte in den från början?
När hon sedan sa till min pappa att jag inte hade sagt till henne att det var gris i baconsnackset så förklarade jag att hon inte frågade mig vad snackset innehöll.
Eftersom min mamma är svensk och jag är född i sverige så äter jag vad fan jag vill, även om jag inte äter grisskött generellt sett så äter jag det jag gillar.
Förhuden har vi kvar av ett speciellt skäl och slöja är kvinnoförtryck så det skriker om det!
Min pappa och min låtsasmamma är från Iran.
Enligt henne så är gris orent och hon kommer inte till paradiset om hon äter gris fast det lär hon inte göra ändå nu när hon käkat baconsnackspotog skrev:Var för äter hon inte gris. E det för att det e orent eller något? :/daveneos skrev:+1 Min låtsasmamma äter inte gris, jag åt bacon snacks då hon inte visste att det innehöll gris så frågade om hon fick smaka, givetvis fick hon det, när jag sedan sa att det var gris i snackset så försökte hon i ett desperat försök spotta ut det sista som fanns kvar i hennes mun.ValoPallo skrev: Om man inte får äta grisar, vad fan skapade jag grisar för?
När hon sedan sa till min pappa att jag inte hade sagt till henne att det var gris i baconsnackset så förklarade jag att hon inte frågade mig vad snackset innehöll.
Eftersom min mamma är svensk och jag är född i sverige så äter jag vad fan jag vill, även om jag inte äter grisskött generellt sett så äter jag det jag gillar.
Förhuden har vi kvar av ett speciellt skäl och slöja är kvinnoförtryck så det skriker om det!
Å hon anser att grisen har inte gud skapat utan någon annan (typ satan) å där för kan hon inte äta det? om jag fatta rättdaveneos skrev:Enligt henne så är gris orent och hon kommer inte till paradiset om hon äter gris fast det lär hon inte göra ändå nu när hon käkat baconsnackspotog skrev:Var för äter hon inte gris. E det för att det e orent eller något? :/daveneos skrev: +1 Min låtsasmamma äter inte gris, jag åt bacon snacks då hon inte visste att det innehöll gris så frågade om hon fick smaka, givetvis fick hon det, när jag sedan sa att det var gris i snackset så försökte hon i ett desperat försök spotta ut det sista som fanns kvar i hennes mun.