Motard har ju fler användningsområden, det är upp till dig vad du vill ha.
Med en motard kan du leka, köra upp och ner för trappor, stegra hoppa osv.. visserligen kan du väl göra det med en sporthoj men lär inte vara så bekvämt med fjädringen eller dylikt, sen på motard kan du köpa offroad däck!
Jag hade valt 2takt pga ljudet, samt att det finns flera hästar att plocka med ett nytt rör/ta bort strypningarna om man jämför med 4taktarna där 15 hästar är standard..
Många säger att man måste serva 2taktarna hela tiden, bs.. på min DT fyller jag på 2takts olja när det behövs, och växellådsolja efter 400-500 mil, motsvarar ungefär 2 månaders intervaller när jag kör aktivt.
Pendlar till skolan, 3 mil tur och retur, inget speciellt avstånd, ser bara till att den får stå och gå fem minuter hemma innan jag drar iväg så att den blir varm, gasar på den lite då och då, ingen tokvarvning, samma sak efterskolan, sitter på den i ett par minuter och smsar och ger lite gas så den blir varm och går bättre.
Kör även med den till praktiken två dagar i veckan, cirka 11 mil tur och retur på motorväg, på morgonen flyter det väl på i 110-120 km/h utan problem! och på hemvägen så kryper man väl i 30-60 km/h men finns ju mellanrum mellan bilarna
Drar runt 0.5 l/milen på motorvägen, 0.7 l/milen i stadstrafik + landsväg(till skolan) men då gasar jag på som fan så fort jag kan, kör på relativt låg växel så att avgasportarna är öppna för att hojen ska dra lite mindre..
Edit : Blir lite förbannad när vissa av er skriver att det är mycket mera service på en 2takt än en 4takt när det inte stämmer, ni kan inte dra alla hojar över en kam..
Visst skaffa en EXC, där kan vi prata service med tanke på att det är en ren enduro och inte gjord för gata om man jämför med de gatanpassade hojarna.
Sen glhf med att "trimma" en 4takt, vet inte exakt hur många hästar du kommer plocka ut, men det kommer inte vara så många iaf.. men att skaffa nytt rör/dämpare är givet för att få bort syljudet..