Draccen varvar väldigt mycket!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Martinn
Elmoped

Draccen varvar väldigt mycket!

Inlägg av Martinn »

Tjena, har en Rieju drac från 1998 som varvar väldigt mycket. Den har inga pluggar kvar och har ett munstycke storlek 86. Drevningen är 13/56 och innan var den 12/56.

Annars är det inget konstigt, vet dock varför den varvar så mycket vid 75 km/h, går cirka 85 km/h. Detta är då på mätaren och har även mätt med gps och det stämmer ganska bra.

Uppskattar hjälp otroligt mycket, skulle ett bakdrev på mellan 48 och 52 hjälpa :o? Den har mycket kraft i nuläget.
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

det kan vara för lätt drevat, testa byt till lite tyngre bakdrev som du sa :)
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Om den varvar mer vid 75 än vid toppfart så kan det vara så att kopplingen slirar.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Martinn
Elmoped

Inlägg av Martinn »

-ReM- skrev:Om den varvar mer vid 75 än vid toppfart så kan det vara så att kopplingen slirar.
Kopplingen slirar, vad kan man göra åt det? de ända som jag märker är att den börjar 5ans växel på 55-60 och varvar för mkt efter drygt 70.

Så Drev på 50T skulle rekommenderas, det skulle bli bättre av det (vad blir den exakta skillnaden?)
Användarens profilbild
D4NI3L
Äppelpaj Racing

Inlägg av D4NI3L »

Kan det vara ``kechupeffekten`` du menar
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Martinn skrev:
-ReM- skrev:Om den varvar mer vid 75 än vid toppfart så kan det vara så att kopplingen slirar.
Kopplingen slirar, vad kan man göra åt det? de ända som jag märker är att den börjar 5ans växel på 55-60 och varvar för mkt efter drygt 70.

Så Drev på 50T skulle rekommenderas, det skulle bli bättre av det (vad blir den exakta skillnaden?)
http://www.youtube.com/watch?v=CeYr0AnO ... ture=feedu
Martinn
Elmoped

Inlägg av Martinn »

vicke xX SMT skrev:
Martinn skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=CeYr0AnO ... ture=feedu
Ser väldigt krångligt ut och har inte alla de där verktygen, ser ut som en dyr historia.

Kommer mopeden att fortfarande toppa 85 med lägre varv eller kommer den toppa mer fast då varva fortfarande mycket de sista 10km/h när jag byter bakdrev?

Såg även på twostroke att de endast fanns lameller till AM6 :/
Martinn
Elmoped

Inlägg av Martinn »

Har fått ett svar att min moped kommer med 48-50T bakdrev i sig varva like högt (vaa?) men vara trögare på att nå ett högre varvtal.

Så skillnaden blir trög moped (svag) med högre topp och övervarva fortfarande, men bara långsammare?? Låter kasst.

Finns det ngn metod att få den att varva mindre? För mig är det oförståeligt varför den skulle göra det bara för jag har nytt munstycke och dragit ytterligare pluggar.
Användarens profilbild
Andreas34
Elmoped

Inlägg av Andreas34 »

testa att inte gasa fullt så kommer den att varva mindre, drevar du tyngre så kan du råka ut för att den bara kommer att sacka i uppförsbackar.
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

du har en AM6 så köp dom lamellerna du hittade.
Martinn
Elmoped

Inlägg av Martinn »

Andreas34 skrev:testa att inte gasa fullt så kommer den att varva mindre, drevar du tyngre så kan du råka ut för att den bara kommer att sacka i uppförsbackar.
Inte gasa fullt å ligga 10km/h mindre än max är inte roligt. Köper hellre drev för att kanske ligga 50-60 i uppför ist för 70-80 på mätaren.
Martinn
Elmoped

Inlägg av Martinn »

Zer0x skrev:du har en AM6 så köp dom lamellerna du hittade.
Jag har en AM5'a.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

Martinn skrev:
Jag har en AM5'a.
är la fortfarande samma saker ??
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

Martinn skrev:
Jag har en AM5'a.
jaha, trodde alla drac hade AM6 :O
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

Zer0x skrev:
Martinn skrev:
Jag har en AM5'a.
jaha, trodde alla drac hade AM6 :O
det är ytterst få skillnader på dem ....
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Skriv svar