wille95 skrev:
etanol ger ju högre oktan halt

Ja "oktantal". Dock ger det lägre energiinnehåll och det behövs mer för att uppnå samma effekt. Dessutom kräver etanol högre inblandning i förhållande till luft vilket ger ökad förbrukning också. Dock är det att föredra när man trimmar eftersom man dels kan ha högre kompression och så kan man mata in mer bränsle i förhållande till luft.
Samma princip med nitrometan.
Men nej, v-power etc ger ingen effekt på en moped. Skillnaden är att v-power har högre oktantal och klarar då högre kompression, eller mest intressant mer förtändning, alltså effektivare förbränning. Så att bara tanka v-power gör ingen skillnad, men på en motor med hög komp och/ eller knacksensor så kan man vinna en del när motorn kan gå med högre förtändning.
Nu vet jag inte exakt data, men om jag inte minns fel är det ungefär samma energiinnehåll i "normal" v-power som i 95oktan, likaså 98. Den bensin som har högst energiinnehåll är 96.
Så det är komp och tändning man är ute efter, och där finns det inget att hämta på en moppemotor såvida man inte ställer sig och juterar upp tändningen och svarvar ner topplocket lite