kymco super 9

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
zandeen
Elmoped

kymco super 9

Inlägg av zandeen »

Tja

Idag när jag var ute för att kolla remmen på moppen
som jag trodde var dålig då den slirade när jag körde med den för en vecka sen.

nu till problemet när jag tog av kåpan så var kylflänsen som sitte rpå startkransen söndertrasad o satt inte på plats.
Sen verkade det som splinesen på startkransen var kass för jag kunde inte skruva loss skruven när jag höll emot startkransen för den bara drog runt ändå även fast startkransen var still. :(

sen låg även en bit av en variatorvikt i kåpan plus d 3 svarta plastbitarna som sitter i variatorn vet inte vad dom kallas.

vad har hänt??

tacksam för svar
kymcorider
Elmoped

Inlägg av kymcorider »

använd en muttersnurra och kolla så att det se ok ut!
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Vad jag vet så finns det väl inte kylflänsar på startkransen. Menar du fläkten, den som är utav plast.? Om du menar att splinsen är kass på startkransen är dem de med all säkerhet det också på axlen och då får det bli vevbyte. Men är det fläkten så är den oftast på Kymco super9 av plast och kan skadas i splinsen utan att axlen blir det.

Plocka av eländet med mutterdragare och det fungerar bra med en el-driven sådan. Men tänk på när du sätter samman sakerna igen att du skruvar in muttern först för hand och sedan spänner med mutterdragaren och inte använder maskinen från första början då du lätt riskerar att paja splinsen på axlen. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

har lagt till 2 bilder i mitt galleri för jag fatta inte hur man får in dom i ett meddelande här??

kolla gärna mitt galleri o säg vad ni tror.
[/img]
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

Bild

Uploaded with ImageShack.us[/img]

Axeln o splinesen ser väl inte allt för fräscha ut amtar det blir byte av vevparti???

Bild

Uploaded with ImageShack.us[/img]

anledningen till att vikterna ser ut så här????
Senast redigerad av zandeen den 5 oktober 2011, 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
Luckyy
Elmoped

Inlägg av Luckyy »

när du länkar bild från imagehack tar du den länken som det står forum innan och klistrar in i tditt inlägg,så ska du se att det går bättre...
man kan inte se bilderna nu ;)
zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

tack nu vet jag hur man gör då..
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

obalans i variatorn tror jag det är :)
runners
King of the street

Inlägg av runners »

De spejnsen ser väl slitna ut och det kommer tyvärr bli nödvändigt att byta veven. Men Gör du det själva blir det inte särskilt dyrt i förhållande till om du ska lämna in den för jobbet.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

oki surt :(

hur pass jobbigt är det att göra d själv då o krävs det massa specialverktyg o dylikt??
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Har du en vanlig uppsättning av verktyg så kommer du långt. Men medan du mekar kommer du alltid att stöta på problem som gör att du måste ha andra verktyg än vad du redan har. Så kommer det vara hela ditt liv när du mekar med motorer. Men verktygen du köper kommer alltid till användning i framtiden, så de det som en investering :wink: Men det är inte några konstiga eller dyra verktyg du behöver till en moped.

Man kan inte säga att det är ett jätteavancerat jobb att byta vev, du kommer att bli förvånad över hur enkelt det egentligen är när du är klar. Men en viktig sak är att du gör det lätt för dig redan från början. VAR NOGRANN MED ALLA DELAR DU PLOCKAR AV. Fotografera, skriv ner så du vet efteråt hur sakerna satt. Får du problem finns alltid vi här på forumet för dig :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

tack Runners

sant det ang verktygen..

får väl försöka mig på det har en granne som kan lite sånt oxå så får ta hjälp av han..

tack så länge för allt..

ps du har ingen vev som du rekomenderar???
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Inte ngn speciell, men så klart sätter du på en bättre än original som pallar trycket om du vill sätta på en 70cc race-cylinder. Kostar några kronor mer, men är ett självklart val när man ändå bytar vev. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

zandeen
Elmoped

Inlägg av zandeen »

http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 3762c04066

måste ju köpa nytt fläkthjul o remskiva o tänkte kanske lika bra med ny variator oxå då jag ju fick bända av remskivan o då blev det ju lite bryt mot variatorn.
Funkar detta kit till moppen då jag ju har 70cc på eller blir det för klent???
Skriv svar