70cc på luftkyld motor

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
twsboy
Elmoped

70cc på luftkyld motor

Inlägg av twsboy »

är det värt att satsa på 70 cc när motorn är luftkyld ? hört att det är dåligt och den pajar enkelt då den övethettas
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

A det är bara skrönor men vill du vara på den säkra sidan så gör en alu cylinder då dom har bättre kylning :D
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög

Inlägg av GHFear »

Säger som Potog, Det är bara skröna... Du kan köra 70cc racing utan problem :) Men ska du ha typ hyper så ska du ha vattenkyld. Men en 70cc är oftast kallare än en 50cc eftersom dom oftast är Alu och har högkvalle kolv :P Så det funkar bra. Jag kör med 70cc Lower Midrace på min Aerox. utan problem :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

beror på :) en 70cc sport funkar utmärkt medans hypercylindrarna kommer gå åt helvete..

men köp e aluminium isåfall om du vill vara säker men jag känner ingen som haft problem för att den är luftkyld ;)

har doock en kompis som hade en neos som skar med en 70cc å han fick för sig att den skulle stå still och varvas som fan i 5 min.. då har den ingen kylning ;)
DerbiSendan95
Elmoped

Inlägg av DerbiSendan95 »

PoWeRKinG skrev:beror på :) en 70cc sport funkar utmärkt medans hypercylindrarna kommer gå åt helvete..

men köp e aluminium isåfall om du vill vara säker men jag känner ingen som haft problem för att den är luftkyld ;)

har doock en kompis som hade en neos som skar med en 70cc å han fick för sig att den skulle stå still och varvas som fan i 5 min.. då har den ingen kylning ;)
Scootrar är ju egentligen fläktkylda, alltså en fläkt som blåser luft mot cylindern så den får faktiskt luft stillastående också ;)
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög

Inlägg av GHFear »

PoWeRKinG skrev:beror på :) en 70cc sport funkar utmärkt medans hypercylindrarna kommer gå åt helvete..

Vilken jävla pundare xD Stå still o varvas i 5 min.... -.-
LOL! Men ett bra sätt att "köra in" en cylinder på är att höja tomgånget lite. UTAN att bakhjulet rör sig, och låta den stå på tomgång under en hel natt. eller ja... tills bensinen e slut.
gud
Svårstartad skrothög

Inlägg av gud »

vad bör ja ha för cylinder då ?
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög

Inlägg av GHFear »

Asså den bästa 70cc Sport klass är Stage6 Sport Pro... den håller bra. Jag har haft Sport Pro 70cc i typ ett halvår. och den går som en klocka :)

Men Polini Sport är också fin, och håller RIKTIGT bra.

och det där att luftkyld inte har kylning stillastående e bull.... En Luftkyld Kyler lika bra stillastående som när den kör...
Vattenkyld skär om den står på tomgång för länge... Eller den stängs iallafall av eftersom vatten inte pumpas runt om du inte kör med den.
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

hur kan vattnet inte pumpas runt när den står still? pumpen rör ju sig så fort den är igång...
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

DerbiSendan95 skrev:

Scootrar är ju egentligen fläktkylda, alltså en fläkt som blåser luft mot cylindern så den får faktiskt luft stillastående också ;)
om man inte har någon fläkt då? :roll:

men visst. han fattar nu i fortsättningen hur man behandlar saker ;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

en luftkyld går BÄST när den rör på sig ....

det är som sagt inte bäst att bara stå o gasa mer än behövt med en lyftkyld ...
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
GHFear
Svårstartad skrothög

Inlägg av GHFear »

En luftkyld kyler lika bra stilla som när den går -.- Men en vatten pumpar inte så mycket vatten stillastående så den blir varm som fan... Läs på lite va? Kolla Google annars.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Den kyler ju dock inte lika fort när den står stilla? då luftkylda är fartvindskylda.

Jag har kört 70cc värstingcylle på min mt5, o de går bra, har 2 storlekar större munstycke så den kyler lite extra, för säkerhetens skull. Men det är inga problem
bibapeolola
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Axxxxxel skrev:Jag har kört 70cc värstingcylle på min mt5, o de går bra, har 2 storlekar större munstycke så den kyler lite extra, för säkerhetens skull. Men det är inga problem
65,5cc för att vara petig.

För 10 år sedan var MT5/MB5-motorn det enda som var nått att ha till mopperacing (reglerna tillät 70cc luftkylt och 50cc vattenkylt). Tävlingarna kördes på gocartbanor, vanligtvis först heatkörning med tre varv i varje heat, och sedan ett långlopp på två timmar.
Visst är kylningen viktig när man kör för fullt under ett par timmar med motorer som ger omkring 15hk, men dom hade inga större värmerelaterade problem. Ett och annat haveri blev det ju, men det är knappast något konstigt när så många så hårt trimmade moppar körs så hårt så länge. :wink:

Personligen föredrar jag luftkylning, helt enkelt för att det är färre grejer som kan gå sönder. Ska man trimma för absolut maximal effekt har man förvisso en fördel av vattenkylning, men annars finns det inga fördelar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar