Axxxxxel skrev:Jag har kört 70cc värstingcylle på min mt5, o de går bra, har 2 storlekar större munstycke så den kyler lite extra, för säkerhetens skull. Men det är inga problem
65,5cc för att vara petig.
För 10 år sedan var MT5/MB5-motorn det enda som var nått att ha till mopperacing (reglerna tillät 70cc luftkylt och 50cc vattenkylt). Tävlingarna kördes på gocartbanor, vanligtvis först heatkörning med tre varv i varje heat, och sedan ett långlopp på två timmar.
Visst är kylningen viktig när man kör för fullt under ett par timmar med motorer som ger omkring 15hk, men dom hade inga större värmerelaterade problem. Ett och annat haveri blev det ju, men det är knappast något konstigt när så många så hårt trimmade moppar körs så hårt så länge.
Personligen föredrar jag luftkylning, helt enkelt för att det är färre grejer som kan gå sönder. Ska man trimma för
absolut maximal effekt har man förvisso en fördel av vattenkylning, men annars finns det inga fördelar.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.