98 oktan

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
linus-1995
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 21 augusti 2010, 22:19

98 oktan

Inlägg av linus-1995 »

Tjena vad händer om man tankar 98 oktan? jag ska igenntligen ha 95 oktan vet j om detta är feltråd
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

jag hade nog inte lagt tråden här.

du kommer inte märka någon skillnad om du tankar med 98 ist för 95 om du inte har en riktigt vass moppe.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Tanka 98 så får du se vad som händer;) bara bra grejer kommer hända tro mig;)
linus-1995
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 21 augusti 2010, 22:19

Inlägg av linus-1995 »

men det förstör inte motorn va ?
och jag har lite 95 oktan i kvar gör det något om man blandar
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Högre oktan=mer fart i motorn. Många dracrace motorer kör med flyplantsbränsle, eller blandar i bensinen iaf. Även race blandningar till två taktare ligger på 105oktan...ej så insatt i det dock. Men på så små motorer som mopeder så gör de ingen skillnad, men mer fart blir det :wink:
dadde w1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 219
Blev medlem: 13 december 2010, 15:26
Ort: Hemma

Inlägg av dadde w1 »

Här i Finland så finns det inte 95 oktan, bara e10 så här måste vi tanka 98 hela tiden!! :D

Bra men dyrare!! :lol:
Användarens profilbild
Eddipojken
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 7 april 2010, 21:48
Ort: Nossebro

Inlägg av Eddipojken »

Jag kör på 99-vpower alltså, och de e inga problem, blandar inte fetare olja heller kör på separattank. Jag fick bättre gasrespons :)
DerbiSendan95
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 januari 2011, 15:57

Inlägg av DerbiSendan95 »

Mer kräm i motorn, blir mer lättstartad
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Det försvinner mer pengar från din plånbok :roll:

Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller :P
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
DerbiSendan95
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 januari 2011, 15:57

Inlägg av DerbiSendan95 »

ValoPallo skrev:Det försvinner mer pengar från din plånbok :roll:

Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller :P
Varför tror du det? jag har trots allt hört att att den går snålare med 98
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

ValoPallo skrev:Det försvinner mer pengar från din plånbok :roll:

Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller :P

men på andra sidan så brinner 98a längre=varar längre=ungefär samma pris som 95 i slutändan :P
Bild
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

därför du måste bestycka om den ovs
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Mura skrev:
ValoPallo skrev:Det försvinner mer pengar från din plånbok :roll:

Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller :P

men på andra sidan så brinner 98a längre=varar längre=ungefär samma pris som 95 i slutändan :P

Men om den brinner längre, då måste det vara lägre energihalt i 95:an än 98:an eftersom att det brinner segare( Enligt din teori...)


willemedDERBIN skrev:därför du måste bestycka om den ovs

Kan upplysa dig om att man inte behöver bestycka om den.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

KarlssoN^ skrev:
Mura skrev:
ValoPallo skrev:Det försvinner mer pengar från din plånbok :roll:

Kör med 98 i Tunturin, dyrt som fan och inte går det bättre heller :P

men på andra sidan så brinner 98a längre=varar längre=ungefär samma pris som 95 i slutändan :P

Men om den brinner längre, då måste det vara lägre energihalt i 95:an än 98:an eftersom att det brinner segare( Enligt din teori...)


willemedDERBIN skrev:därför du måste bestycka om den ovs

Kan upplysa dig om att man inte behöver bestycka om den.
.... eller så växlar jag det med metanolen x)
trodde det var det vi pratade om xD
sry
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Bara onödigt att köra på 98 om man inte måste.

Ska man byta så ska man köra på E85 och då krävs en hel del för att det ska fungera.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Lite kvällshumor här, alltid kul när okunniga spekulerar om bränslen... :lol:

Skillnaden mellan 95 och 98-oktanig bensin är att 98 tål lite mer värme innan den självantänds, vilket i praktiken betyder att den fungerar i en motor med högre kompression/tidigare tändning, eller på överladdade motorer, mer laddtryck. Utan att anpassa motorn (t.ex. genom att höja kompressionen) har man inget att hämta med högre oktantal.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Kort sagt så händer inte något med moppen. Den går inte sönder eller går bättre med 98 okt, bensin. Inte så länge moppen inte är hypertrimmad i allfall. Då kan den gå bättre på 98 än 95 eller lägre.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Jontee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 393
Blev medlem: 14 april 2010, 21:17

Inlägg av Jontee »

Tanka E85 istället.
Dock är det lite jobb som behövs...:)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jontee skrev:Tanka E85 istället.
Dock är det lite jobb som behövs...:)
Etanol.... om man inte har bråttom funkar det ju !
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 11 augusti 2011, 11:30
Ort: Närpes,Finland

Inlägg av Punkarn »

dadde w1 skrev:Här i Finland så finns det inte 95 oktan, bara e10 så här måste vi tanka 98 hela tiden!! :D

Bra men dyrare!! :lol:
Här i närpes finns nog 95:An över allt iallafall. :P
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Erik_ skrev:Lite kvällshumor här, alltid kul när okunniga spekulerar om bränslen... :lol:

Skillnaden mellan 95 och 98-oktanig bensin är att 98 tål lite mer värme innan den självantänds, vilket i praktiken betyder att den fungerar i en motor med högre kompression/tidigare tändning, eller på överladdade motorer, mer laddtryck. Utan att anpassa motorn (t.ex. genom att höja kompressionen) har man inget att hämta med högre oktantal.
Tur att du kom in och rättade dom. Sparade jag lite på tangentbordet!
Marcusarle
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 september 2011, 11:58
Ort: Malmberget

Inlägg av Marcusarle »

Erik_ skrev:Lite kvällshumor här, alltid kul när okunniga spekulerar om bränslen... :lol:

Skillnaden mellan 95 och 98-oktanig bensin är att 98 tål lite mer värme innan den självantänds, vilket i praktiken betyder att den fungerar i en motor med högre kompression/tidigare tändning, eller på överladdade motorer, mer laddtryck. Utan att anpassa motorn (t.ex. genom att höja kompressionen) har man inget att hämta med högre oktantal.
+1
Expect the unexpected
Skriv svar