Frågor om deffekter(styrlås m.m) efter vurpa

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
goldmann
Elmoped

Frågor om deffekter(styrlås m.m) efter vurpa

Inlägg av goldmann »

Vurpade med moppen för första gången idag, och efter en snabb genomgång under tiden som jag rullade hem så hittade jag några fel. Eftersom att jag inte är så kunnig så vet jag inte riktigt hur jag ska lösa några av de.
Mopeden jag vurpade med är en Derbi Senda

Det första jag lade märke till var att olje lampan tändes när man slog på tändningen, men efter ca 10min så upphörde det. Är det något jag bör undersöka?

Det andra jag lade märke till var att baklampan inte fungerade, men det är väll bara att köpa en ny, om det möjligen inte hänger ihop med att helljuset inte heller fungerar, vilket var min tredje upptäckt. Kan det vara något elfel? Halvljus och blinkers fungerar fint. Jag antar att det bara är att köpa nytt...

När jag skulle låsa moppen så upptäckte jag att styrlåset inte ville fungera. Man vrider ju nyckeln ett kvarts varv åt vänster för att låsa, men det tog stop efter ca 1/8 varv. Hur kan jag undersöka detta, och finns det att köpa? jag har gått igenom twostroke.se men inte hittat något styrlås.

Annars verkar den vara intakt, förutom ett lite böjt styre. Den startar fint, men jag tycker nog att motståndet i kicken är lite sämre. Växellådan verkar fungera som den ska(1an, neutral och 2an har hittills testats när moppen stått still). Men, är det något jag bör undersöka? Vad ska man gå igenom direkt efter en vurpa?

Tack på förhand
Josef Jabbari
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Josef Jabbari »

kolla om det läker nå olja och det kan vara nå elfel som gör att det vart knas med elen men eftersom att du inte verkar vara så inne på mopeder så kontakta en verkstad (:
Användarens profilbild
larsniklas
Svårstartad skrothög

Inlägg av larsniklas »

Hur kraftig var krocken / Vurpan?

Det bästa är nog att lämna in den på en verkstad om du inte är så kunnig. Men se till att det är en ordentlig verkstad, finns en runt omkring här jag bor som bara e skit.

Men du kan ju alltid kolla lite själv först. Ta av kåpor osv o leta efter något uppenbart som märken, bucklor, något som har gått av, sladdar som e fel, etc etc
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Re: Frågor om deffekter(styrlås m.m) efter vurpa

Inlägg av CaToXXo »

Släcktes oljelampan när du drog igång moppen? För det ska vara så.
Baklampan, nån kabel som hoppat ur? gödlampan kanske paja?
Helljus-kabeln hoppat ur? eller nån säkring?
Styrlåset... Har du vridit styret helt och hållet åt ena hållet, och inte bara halvvägs typ? för då går det inte i mer än till hälften ungefär.
Du borde inte fått sämre komp av att du vurpa tycker jag inte....
goldmann
Elmoped

Inlägg av goldmann »

Jag kom i en kurva i ca 40kmh och då tappade framhjulet fäste på grus som låg i mitten av vägen. Jag tror att farten måste ha sänkts ganska mycket då mopeden började vobbla. jag landade med mopedens högra sida i backen.
Vurpan var alltså inte så omfattande, skulle jag säga.

Oljelampan tändes och släcktes först, tillsammans med alla andra lampor när jag vred om nyckeln, men tändes igen efter ca 10sekunder. Då kollade jag ifall det läckte, vilket jag inte såg att det gjorde. Det var dock mörkt och jag kan ha missat läckan om den varit liten. I och med att den var tänd så vågade jag inte starta motorn och se om den slocknade, ifall det skulle vara så att den läckt och det i sin tur skulle leda till att motorn inte fick någon olja och kanske skulle skära. Men när den inte tändes efter ca 10minuter så provade jag att starta den ändå, och då fungerade det fint. Jag lät den bara puttra dock.

Styrlåset fungerar inte, trots att jag vridit styret så mycket åt vänster som det går, alltså åt det hållet man ska vrida åt.
Skriv svar