Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
ohrner1996
Extra Varnad

Inlägg av ohrner1996 »

Roxxen96 skrev:
ohrner1996 skrev:
ohrner1996 skrev:okej :D
behöver jag inte byta nå mer än bara koppling och kopplingsklocka i variatorn, typ där vikterna sitter eller nå roxxen96 ???
Bara koppling och kopplingsklocka, vad hade du för vikter i nu igen? :P
tror 4,2 :D
yamaha aerox 06: (någon som vill byta rör med mig har ett proreplica som nytt :D )

SETUP:

stage6 - proReplica
stage6 - insug
stage6 - membran
malossi - reeds
malossi - 70cc sport
dellorto - 19mm black racing
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ohrner1996 skrev:
Roxxen96 skrev:
ohrner1996 skrev: behöver jag inte byta nå mer än bara koppling och kopplingsklocka i variatorn, typ där vikterna sitter eller nå roxxen96 ???
Bara koppling och kopplingsklocka, vad hade du för vikter i nu igen? :P
tror 4,2 :D
Tror det ska bli bra, men annars får du testa dig fram! :D

mvh
Viktor12345
Elmoped

Inlägg av Viktor12345 »

Någon som vet om detta röret har några strypningar och om det är lätt att ta bort dom? Undrar även om någon vet vad en gilera stalker 09 har för orginalvikter! :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Viktor12345 skrev:Någon som vet om detta röret har några strypningar och om det är lätt att ta bort dom? Undrar även om någon vet vad en gilera stalker 09 har för orginalvikter! :)
Länk? :P
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Viktor12345 skrev:Någon som vet om detta röret har några strypningar och om det är lätt att ta bort dom? Undrar även om någon vet vad en gilera stalker 09 har för orginalvikter! :)
Stalker - 6.5 gram 19*15.5 vikter :)
seakex
Elmoped

koppling

Inlägg av seakex »

hej jag har precis köpt ett trimmrör turbokit dos salidas till min speedfight 2 eftersom det är högvarvigt så har jag även bytt kopplingsfjäddrar till hårdare och lättare variator vikter. Men nu när jag startar att åka iväg så slirar min orginal koppling. (moppern varvar väldigt högt men man åker fram jätttttte långsamt tills den får grep och axxar iväg. det jag undrar är att jag ska köpa en ny koppling. vilken? jag vill ha den som har bäst grepp..
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Kontakt:

Re: koppling

Inlägg av Vivaadam »

seakex skrev:hej jag har precis köpt ett trimmrör turbokit dos salidas till min speedfight 2 eftersom det är högvarvigt så har jag även bytt kopplingsfjäddrar till hårdare och lättare variator vikter. Men nu när jag startar att åka iväg så slirar min orginal koppling. (moppern varvar väldigt högt men man åker fram jätttttte långsamt tills den får grep och axxar iväg. det jag undrar är att jag ska köpa en ny koppling. vilken? jag vill ha den som har bäst grepp..
http://twostroke.se/product.asp?product=17447

eller

http://twostroke.se/product.asp?product=243
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
isahk
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av isahk »

Vad skulle hända om man kör med 15x12 på en mallosi multivar 16x13? :)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

[quote="isahk"]Vad skulle hända om man kör med 15x12 på en mallosi multivar 16x13? :)[/quote]

jag tror att vikterna blir för smala och dem kommer typ glappa men är inte säker men ett tips, köp rätt grejer från början innan något går sönder :)
Stuntriding is not a crime!
isahk
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av isahk »

Nutbreaker skrev:
isahk skrev:Vad skulle hända om man kör med 15x12 på en mallosi multivar 16x13? :)
jag tror att vikterna blir för smala och dem kommer typ glappa men är inte säker men ett tips, köp rätt grejer från början innan något går sönder :)
hehe, det har du rätt i ;)
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

variator vikter.

Inlägg av Börniee »

tja jag undrar om man kan ta bort tre vikter i variatorn så att man bara har de tre som är kvar och dom är lite tyngre och som sitter på lika stort avstånd mellan varandra? :lol:
PS: jag hörde det av en utavs pappas jobbar kompis och undrar om det är sant? :roll:
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Re: variator vikter.

Inlägg av Roxxen96 »

Niklas Berntsson skrev:tja jag undrar om man kan ta bort tre vikter i variatorn så att man bara har de tre som är kvar och dom är lite tyngre och som sitter på lika stort avstånd mellan varandra? :lol:
PS: jag hörde det av en utavs pappas jobbar kompis och undrar om det är sant? :roll:

Kan kan man.. Men om det är bra att köra så tror jag nog inte .. :roll:
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Re: variator vikter.

Inlägg av Börniee »

Roxxen96 skrev:
Niklas Berntsson skrev:tja jag undrar om man kan ta bort tre vikter i variatorn så att man bara har de tre som är kvar och dom är lite tyngre och som sitter på lika stort avstånd mellan varandra? :lol:

Kan kan man.. Men om det är bra att köra så tror jag nog inte .. :roll:
ok! 8)
viktorr
Elmoped

Inlägg av viktorr »

Tjena, har en aerox som jag kör lite lätt trim på, just nu kör jag med 3,5 g vikter och den går bra enda upp till toppfart då den börjar varva ganska mycket, jag har testat 4 g vikter men då går den inte bra.

Så nu till min fråga, kan jag blanda variatorvikterna? tex ta 3 st 3,5g vikter och 3 st 4g vikter så lägger jag dom varannan så det blir bra balans?

tacksam för svar!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

viktorr skrev:Tjena, har en aerox som jag kör lite lätt trim på, just nu kör jag med 3,5 g vikter och den går bra enda upp till toppfart då den börjar varva ganska mycket, jag har testat 4 g vikter men då går den inte bra.

Så nu till min fråga, kan jag blanda variatorvikterna? tex ta 3 st 3,5g vikter och 3 st 4g vikter så lägger jag dom varannan så det blir bra balans?

tacksam för svar!
Du har fattat det helt rätt ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
viktorr
Elmoped

Inlägg av viktorr »

Jetforce_Dahlin skrev:
viktorr skrev:Tjena, har en aerox som jag kör lite lätt trim på, just nu kör jag med 3,5 g vikter och den går bra enda upp till toppfart då den börjar varva ganska mycket, jag har testat 4 g vikter men då går den inte bra.

tacksam för svar!
Du har fattat det helt rätt ;)
hehe bra! då testar jag det :)
zycora
Elmoped

sämre acc vid byte av kopp-fjädrar

Inlägg av zycora »

Från början: orginal k-fjädrar, tryckfjäder Polini evo-slide, vikter: 6,0. = hyfsat acc och 65 km/h i toppfart.

Efter byte av k-fjädrar till Hebo blå Racing, Evo-slide, vikter 6.0 g = bättre acc men endast 55 i toppfart..
'
Vad är felet?

Ps. orginalrem sitter på. Ds.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Tjena gubbs :D

Jag har en hård tryckfjäder på min moppe nu, tror det är polinis gula, min moppe är knappt trimmad. Om jag byter till original tryckfjäder, kommer den få bättre acceleration då? Jag tycker min moppe accelerar lite kasst, jag känner att den inte får ut all kraft vid accelerationen som den ska.. Jag vet att det beror på tryckfjädern, för man byter la bara till hårdare tryckfjäder vid HÅRD trimmning right? Så om jag byter till ORIGINAL TRYCKFJÄDER kommer den axxa bättre då? Tacksam för svar! :)

Setup om det behövs :

* Dragen V-ring

* Stage 6 variatorvikter (5.5 grams) (original )

* Original koppling + fjädrar.

* Kolfiber reeds

* Storlek 72 munstycke. ( original 62 )

* 25 mm insug.

* Ostrypt cdi box.

* Polini gul tryckfjäder (hård)

SNABBA SVAR UPPSKATTAS!

Mvh Jocke! :P
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

sätt en tryck fjäder som är lös elle +7 då går den bra :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Victorh skrev:sätt en tryck fjäder som är lös elle +7 då går den bra :)
Va menar du med lös? Eller +7? Någon länk ifrån twostroke eller så? :) Något förslag? :/

Mvh
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Roxxen96 skrev:
Va menar du med lös? Eller +7? Någon länk ifrån twostroke eller så? :) Något förslag? :/

Mvh

om du har en hård nu så sätt finns det mellan och lös/mjuk

sen vissa har si hårdhet i % så malossis vita kopplingsfjäder är +7% alltså är den mjuk/lös
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Victorh skrev:
Roxxen96 skrev:

Mvh

om du har en hård nu så sätt finns det mellan och lös/mjuk

sen vissa har si hårdhet i % så malossis vita kopplingsfjäder är +7% alltså är den mjuk/lös

Det finns inte malossi på twostroke ;o
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

nepp det finns inte det...

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=5831

där är väl den jag tror är bäst från twostroke är inte helt hundra hur hård den är
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Victorh skrev:nepp det finns inte det...

där är väl den jag tror är bäst från twostroke är inte helt hundra hur hård den är

Tycker du jag ska köra på den " lätta " ? :) Vilken har du i om jag får fråga?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Roxxen96 skrev:

orginal har en malossi vit +7 procent som är lika som lätta hemma :D skall byta någon dag eller kanske nästa vinter behövs int mera än orginal till våra setups :D
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Victorh skrev:
Roxxen96 skrev:

orginal har en malossi vit +7 procent som är lika som lätta hemma :D skall byta någon dag eller kanske nästa vinter behövs int mera än orginal till våra setups :D

Okej :D Tror du jag kommer få bättre acceleration om jag sätter i den stage 6 - lätta tryckfjädern? :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

BumP! Som jag skrev innan, har polinis hårda tryckfjäder i nu, har knappt trimmat, min aerox axxar inte jätte bra om jag ska vara ärlig, tror ni det kommer bli bättre axx om jag sätter i stage 6's lätta tryckfjäder?

Alltså denna :

Tack ännu en gång.

Mvh Jocke.
Viktor12345
Elmoped

Inlägg av Viktor12345 »

Roxxen96 skrev:
Länk? :P
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7662
Viktor12345
Elmoped

Inlägg av Viktor12345 »

Roxxen96 skrev:

Okej. Såg nu på twostorke att de stod 16x13 men har sätt att det står 19x15.5 på vissa gilera med. Kan båda passa eller vilken ska jag ha?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Viktor12345 skrev:
Roxxen96 skrev:

Okej. Såg nu på twostorke att de stod 16x13 men har sätt att det står 19x15.5 på vissa gilera med. Kan båda passa eller vilken ska jag ha?

Sökte lite nu och det stod såhär : Stalker - 6.5 gram 19*15.5
Viktor12345
Elmoped

Inlägg av Viktor12345 »

Roxxen96 skrev:
Viktor12345 skrev:
Roxxen96 skrev: Stalker - 6.5 gram 19*15.5 vikter :)

Okej tack, men är du säker på att de även gäller gilera stalker nkd? :wink:
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Viktor12345 skrev:
Roxxen96 skrev:
Viktor12345 skrev:

Jo jag är 99 procent säker, har sökt och det siktar endast på det. Annars kan du söka lite själv på google, finns mycket svar där! :)
Viktor12345
Elmoped

Inlägg av Viktor12345 »

Roxxen96 skrev:
Viktor12345 skrev:
Roxxen96 skrev:

Jo jag är 99 procent säker, har sökt och det siktar endast på det. Annars kan du söka lite själv på google, finns mycket svar där! :)
Okej riktigt sjhysst man! Btw vet du nått om http://www.twostroke.se/product.asp?product=7732 , är det ett okej rör? er det bra effekt för att vara (orginalliknande)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Viktor12345 skrev:
Roxxen96 skrev:
Viktor12345 skrev: Okej tack, men är du säker på att de även gäller gilera stalker nkd? :wink:

Okej riktigt sjhysst man! Btw vet du nått om http://www.twostroke.se/product.asp?product=7732 , är det ett okej rör? er det bra effekt för att vara (orginalliknande)

Såliteså! :D Själv vet jag ingen som har ett sådant rör, eller jag själv, så jag vet inte hur det går.. Men med rätt inställning, urpluggat osv så går den nog bra! Det som står om den kan man ju bilda en bra uppfattning om!

Mvh
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Tjena! Jag har en yamaha aerox, årsmodell 08. Jag ska köpa en lättare tryckfjäder, har för stark i nu, och jag hittade detta tryckfjäder set ifrån naraku, jag hittar den bara på andra modeller, inte på aerox i tsr's butik, men kommer dom att passa till aerox ändå?

Länk : http://www.twostroke.se/product.asp?product=18196

Tacksam för svar! :)

mvh Jocke!
Skriv svar