Moped går sämre och sämre

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
pyzzi
Elmoped

Moped går sämre och sämre

Inlägg av pyzzi »

hejsan!
Köpte ny förgasare efter jag tappat den gamla i marken, men moppen går bara sämre och sämre ju längre jag är ute och kör med den.
Den funkar skitbra i början men efter tag börjar den bluddra på låga varv och går bara sämre och sämre tills den inte orkar varva upp längre.

Det spelar ingen roll vilket munstycke jag har häller, har testat från 75-98 utan att jag märker någon skillnad.
Har bytt från automat choke till manuel, flyttat nålen/justerat luftskruven, annan tändhatt, vanligt luftfilter och öppet sportluftfilter utan att jag märker skillnad.
Har även testat och tagit bort luftfiltret helt när den går som sämst och då blev den bättre en liten stund men sen händer samma igen att din inte orkar varva upp så antagligen får den för mycket bensin eller?

Mina teorier är att kanske membranet är dåligt, kolven dålig, för stor förgasare (hade original innan och köpte 17,5mm men det borde väll gå ändå och man bestyckar rätt?).
har endast trimmat med effektrör.

Den är även svår startad och man måste låta den stå på tomgång lite när man startat den annars dör den.

skulle behöver idéer på vad felet kan vara, eller om någon råkat ut för liknande och vad ni gjort åt saken.
jesperwadeborn
Elmoped

Inlägg av jesperwadeborn »

Ang att den är svårstartad är nog pga membranet ( reedsen ), min var också svårtstartad tills jag bytte till kolfiber reeds, då gick han igång hur lätt som helst.
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

som tidigare nämnt kolla reedesen, har du prövat att använda chocken då den börja bluddra om de går bättre då så har du för litet munstycke prova de skriv sen :)
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Marcusarle
Elmoped

Inlägg av Marcusarle »

Svårstartad kan ha med dåliga kolvringar att göra, när kolv samt ringar nöts ut blir 2t samt 4t motorer svårstartade..

Om kolven blir utnött blir det ibland att det övervarvar, ibland orkar den inte varva ut och kan mitt i allt dö.

Hände iprincip samma för mig på min gamla aerox, bytte cylinder, samt kolv sen gick den som en klocka igen efter lite förgasarinställningar.

MVH
Skriv svar