Ingen skillnad efter trim

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Zporty
Elmoped

Ingen skillnad efter trim

Inlägg av Zporty »

Jag har en Adly Silverfox med minarellimotor. Den var från början strypt i variatorn. Den strypningen har jag tagit bort (bytt variator till en Hebo Next Generation), men upplevde ingen större skillnad. Jag borde ha fått högre toppfart utan strypningen. Visserligen bytte jag även till andra vikter, men jag fick inte bättre acceleration heller - snarare tvärtom.

Jag bytte också till ett effektavgassystem (Laser Sport) - också detta utan förbättring. Tydligen hade jag ingen strypning i originaldämparen, eftersom den gick lika bra med den...

Någon som vet var resten av strypningarna sitter?
Någon som vet varför inte variatorbytet gjorde någon skillnad?

Just nu har jag alltså en moppe som efter byte av delar går lika fort, låter mer och accar sämre än innan...

Tacksam för all hjälp.
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator

Inlägg av P0JKEN »

Ehm jadum någonstans har det gått fel.

Nyare minarelli brukar ha dessa strypningar

*variatorring
*Blindrör
*Vissa modeller plugg i mynningen (börjar tas bort sakta men säkert)
*Skorstensplugg

Det brukar vara standard sakerna, nu på dom nya Eu modellerna.

Haha, Du ska inte byta vikter efter du dragit variatorringen.
Orginalvikterna är bra avstämda fortfarande.

När man drar endast variatorstrypningen brukar moppen tappa lite acceleration det är vanligt.

Byte till så kallad "multivariator" görs när man trimmar och vill kunna
komma upp i högrevarvtal. Alltså t ex: När du monterar ett Yasuni Z på runt 8 K RPM. Nu har du ökat varvningen och vill ha en variator som kan hjälpa till att klara den högre varvningen varvningen.

Nu har du bytt till en variator utan att ha något som ökar varvtalet.
Alltså har inte mycket hänt.

Laser rören har en stor plugg i mynningen.
Dra pluggen och montera röret. Stäm av med passande vikter i din Hebo variator. Så ska du se att di får lite extra fart och körglädje.

Då ska du se att det hänt något.
Zporty
Elmoped

Inlägg av Zporty »

Tack POJKEN.

Strypningen i Laser-röret är borttagen. Det var därför jag reagerade på att ingen skillnad (förutom ljudnivå) märktes.

Du har nog rätt angående vikterna, men jag bytte dom eftersom jag samtidigt bytte avgassystem.

Det konstiga var att man tidigare märkte av variatorstrypningen. Moppen slutade accelerera medan motorn fortsatte upp till toppvarv.
Efter bytet går motorn aldrig upp på fullvarv, men man märker ingen fartskillnad heller.

Jag får väl sätta tillbaka originalröret, standardvikterna och den nya variatorn och börja därifrån. Nånstans måste den ju vara strypt eftersom den inte går bättre än den gör...
Siikarn
Elmoped

Inlägg av Siikarn »

Cdi kanske strypt så den inte varvar över ett visst antal?
Foppa
Svårstartad skrothög

Inlägg av Foppa »

men byt till lättare vikter så ska de ordna sig!
Zporty
Elmoped

Inlägg av Zporty »

Tack till er som svarat!

Siikarn: Ingen CDI-strypning. Den varvar ur helt utan att bluddra.

Foppa: Jag bytte ju till lättare vikter, och det blev inte bättre. De som följde med den nya variatorn var lättare än originalvikterna, men säkert anpassade till mer trimmade moppar.

Det nya effektröret saknar ju blindrör, men det gjorde inget på effekten. Alltså verkar originalröret vara okay att köra med (trots blindröret). Det nya röret hade en strypning i mynningen som jag togt bort. Liknande strypning har jag inte hittat på originalsystemet.

Den nya ostrypta variatorn låter remskivorna gå helt ihop - vilket inte originalsnurran gjorde. Alltså borde jag ju få en fartökning eftersom man kände begränsningen i den första vid högt varv.

POJKEN: Av de strypningar du räknar upp har jag alltså tagit bort variatorringen. Ingen plugg i mynningen (om du menar utblås). Blindröret verkar göra en högst marginell sklillnad. Kvar är alltså skorstenspluggen. Den har jag inte tagit bort eftersom jag ännu inte vet till vilket munstycke jag då sja byta till. Kommer givetvis att prova detta inom kort.

Men kan det vara så att en skorsten har så stor effekt på strypningen?

Tacksam för all hjälp och alla idéer.
Låst