Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

robin6 skrev:
robin6 skrev:tjena, har en org slider, om jag byter vikter på den för att få bättre axx, och vi säger att jag har 4,5 - 5 g. sen så sätter jag på ett leo v zx, kommer de gå elr måste jag byta vikter igen? elr kan man inte ha så lätta vikter på en org ? vet ej vilken tråd det ska va i så la både i avgasrörs tråden och denna! :) /robin
svara någon, snälla! :)

Med leovince går det säkert bra du räknar ut rätta talet för vikterna såhär.

N=max varvtal orginal
N1= Max varvtal med nuvarande setup
V=Orginal vikter
X= Nya vikter

N/N=Yx2=2Y

V-2Y=X

Hoppas ni har tillräcklit med hjärna för att fatta :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Nutbreaker skrev:du behöver inte byta tryckfjädern om det är den du menar
Orginal har blivit alldeles för lös körd 5000km och vill ha mycket bättre bottendrag.

Edit:(Ursäkta dubbelpost)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Hallå! Min polare har en speedfight 2 luftkyld om de spelar någon roll. Med ihop klämd blindtarm, dragen plugg, ingen vring. Vad ska han ha för vikter för och ha så bra acc som möjligt? Runt 4.5 eller? :)

Han ska försöka lära sig o köra lite på bakan också, därför vill han ha accet om de går :)

Tack På Förhand
MvH Andersson
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

MrAndersson skrev:Hallå! Min polare har en speedfight 2 luftkyld om de spelar någon roll. Med ihop klämd blindtarm, dragen plugg, ingen vring. Vad ska han ha för vikter för och ha så bra acc som möjligt? Runt 4.5 eller? :)

Han ska försöka lära sig o köra lite på bakan också, därför vill han ha accet om de går :)

Tack På Förhand
MvH Andersson

Va har han för setup exakt? Säg hela hans setup! :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Roxxen96 skrev:
MrAndersson skrev:Hallå! Min polare har en speedfight 2 luftkyld om de spelar någon roll. Med ihop klämd blindtarm, dragen plugg, ingen vring. Vad ska han ha för vikter för och ha så bra acc som möjligt? Runt 4.5 eller? :)

Tack På Förhand
MvH Andersson

Klämdblind tarm, dragen plugg i röret och ingen v-bricka och 10,5 g vikter atm ;)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

MrAndersson skrev:
Roxxen96 skrev:

Tack På Förhand
MvH Andersson

Jag kör 6.5g vikter på min Speedfight och den axxar hyffsat då men jag skulle rekommendera att köpa den här : http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1223 då kan han ju testa sig fram och se vad som funkar bäst

Klämdblind tarm, dragen plugg i röret och ingen v-bricka och 10,5 g vikter atm ;)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Mattyyy skrev:
MrAndersson skrev:
Roxxen96 skrev:
Jag kör 6.5g vikter på min Speedfight och den axxar hyffsat då men jag skulle rekommendera att köpa den här : http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=1223 då kan han ju testa sig fram och se vad som funkar bäst

Jofan, bara att köpa det settet och testa sig fram :)
AndersoNN
Farsans gamla zündapp

Polini speedcontrol?

Inlägg av AndersoNN »

Tjena, funderar på en polini speedcontrol till min slider, kommer den få högre topp fart o bättre axx om man ställer in den med rätt vikter? :D

Vill ha snabba svar!

Setup:
Leovince zx chrome
4,0 vikter
blå kopplingsfjädrar
dragen v-ring
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

tja jag har en aerox och undrar vilken koppling man ska ha om man vill få grymt axx?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Re: Polini speedcontrol?

Inlägg av Roxxen96 »

AndersoNN skrev:Tjena, funderar på en polini speedcontrol till min slider, kommer den få högre topp fart o bättre axx om man ställer in den med rätt vikter? :D

Vill ha snabba svar!

Setup:
Leovince zx chrome
4,0 vikter
blå kopplingsfjädrar
dragen v-ring
'

Skulle gissa på det, hur mycket vet jag ej :roll:
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Niklas Berntsson skrev:tja jag har en aerox och undrar vilken koppling man ska ha om man vill få grymt axx?
Malossi flyclutch + wingcooler kopplingsklocka skulle sitta fint!

Malossi fly - http://www.twostroke.se/product.asp?product=13403

Wingcooler - http://www.twostroke.se/product.asp?product=7291

Mvh Jocke :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Tjenare. Just nu sitter min original kopplingsklocka på, om man filar/borrar upp de hålen som är på kopplingsklockan, dessa alltså :

http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=17944

Om man filar / borrar dom hålen större, då blir det la bättre genomströmning, samt att den blir LITE lättare. Eller kan man bara borra randomhål hej vilt på den så att den blir lättare? För desto lättare kopplingsklocka man har desto bätte axx? En idiotisk fråga men jag är nyfiken :roll:

Tacksam för svar! :)

Mvh Jocke.
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

byta variator fläkt?

Inlägg av gandih500 »

Tja jag har lite problem med min aerox och det är att remmen inte går hela vägen ut på variatorn. Jag köpte just en speedconrtoll variator för jag trodde att variatorn va felet men nu såg jag på variatorfläkten att den var välldigt "rutten" i kanterna. så jag undrar kan detta vara felet?

jag har prövat en massa olika variatorvikter om ni undrar och jag märkte minimal skillnad. Här kommer bilder iallafall. hoppas jag:D

fick inte bilderna att fungera så kopiera urlen och klistra in istället om det fungerar;)

fläktskivan:
Bildhttp://imageshack.us/photo/my-images/58 ... n.jpg/[img][/img]
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Re: byta variator fläkt?

Inlägg av Roxxen96 »

gandih500 skrev:Tja jag har lite problem med min aerox och det är att remmen inte går hela vägen ut på variatorn. Jag köpte just en speedconrtoll variator för jag trodde att variatorn va felet men nu såg jag på variatorfläkten att den var välldigt "rutten" i kanterna. så jag undrar kan detta vara felet?

jag har prövat en massa olika variatorvikter om ni undrar och jag märkte minimal skillnad. Här kommer bilder iallafall. hoppas jag:D

fick inte bilderna att fungera så kopiera urlen och klistra in istället om det fungerar;)

fläktskivan:
Bildhttp://imageshack.us/photo/my-images/58 ... n.jpg/[img][/img]
Haha oj .. din fläktskiva va lite röten! Rekommenderar dig att byta direkt! Bra att ha en helt ny fungerande! Jag vet inte om det va problemet men det kan vara så, eftersom det va gropar på skivan som den kan ha fastnat i. Men vad vet jag :roll: När man ska mäta hur långt remmen går upp på skivan så måste du köra fullgas ett antal gånger, antingen på vägen eller om du ställer upp den på ditt centralstöd om du har något. Jag körde lite först och det suddades inte ut mycket, jag målade ett streck tvärs över, men sen körde jag cirka 5-10 minuter, jag kom upp i toppfart ett antal gånger, och sedan tittade jag igen, resultatet blev att nästan allting va borta, va bara cirka en halv centimeter kvar!

Mvh Jocke. :)
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

[/quote]Haha oj .. din fläktskiva va lite röten! Rekommenderar dig att byta direkt! Bra att ha en helt ny fungerande! Jag vet inte om det va problemet men det kan vara så, eftersom det va gropar på skivan som den kan ha fastnat i. Men vad vet jag :roll: När man ska mäta hur långt remmen går upp på skivan så måste du köra fullgas ett antal gånger, antingen på vägen eller om du ställer upp den på ditt centralstöd om du har något. Jag körde lite först och det suddades inte ut mycket, jag målade ett streck tvärs över, men sen körde jag cirka 5-10 minuter, jag kom upp i toppfart ett antal gånger, och sedan tittade jag igen, resultatet blev att nästan allting va borta, va bara cirka en halv centimeter kvar!

Mvh Jocke. :)[/quote]

ja det e sant men man ser ju hur långt upp den har gått...
så det blir att beställa en sån också;)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

gandih500 skrev:
Haha oj .. din fläktskiva va lite röten! Rekommenderar dig att byta direkt! Bra att ha en helt ny fungerande! Jag vet inte om det va problemet men det kan vara så, eftersom det va gropar på skivan som den kan ha fastnat i. Men vad vet jag :roll: När man ska mäta hur långt remmen går upp på skivan så måste du köra fullgas ett antal gånger, antingen på vägen eller om du ställer upp den på ditt centralstöd om du har något. Jag körde lite först och det suddades inte ut mycket, jag målade ett streck tvärs över, men sen körde jag cirka 5-10 minuter, jag kom upp i toppfart ett antal gånger, och sedan tittade jag igen, resultatet blev att nästan allting va borta, va bara cirka en halv centimeter kvar!

Mvh Jocke. :)[/quote]

ja det e sant men man ser ju hur långt upp den har gått...
så det blir att beställa en sån också;)[/quote]

Gött :) Släng iväg ett pm om du behöver mer hjälp!
Användarens profilbild
ohrner1996
Extra Varnad

Inlägg av ohrner1996 »

hej, jo måste man byta kopplin eller nå om man byter upp sig till 70cc och det? :D
yamaha aerox 06: (någon som vill byta rör med mig har ett proreplica som nytt :D )

SETUP:

stage6 - proReplica
stage6 - insug
stage6 - membran
malossi - reeds
malossi - 70cc sport
dellorto - 19mm black racing
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ohrner1996 skrev:hej, jo måste man byta kopplin eller nå om man byter upp sig till 70cc och det? :D
Vad har du för koppling atm? :)
Användarens profilbild
ohrner1996
Extra Varnad

Inlägg av ohrner1996 »

vet inte, tror det är orginal, aerox 06:a
yamaha aerox 06: (någon som vill byta rör med mig har ett proreplica som nytt :D )

SETUP:

stage6 - proReplica
stage6 - insug
stage6 - membran
malossi - reeds
malossi - 70cc sport
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ohrner1996 skrev:vet inte, tror det är orginal, aerox 06:a
Okej, då ska du nog byta :) Men du kan alltid testa med orignal kopplingen först, om det inte är jätte bra så kan du ju beställa en ny?

Tex denna - http://www.twostroke.se/product.asp?product=13403 - Malossi fly clutch, 3 backs koppling 107 mm.

Wingcooler kopplingsklocka - http://www.twostroke.se/product.asp?product=7291

Där har du en bra kombination :)

Mvh jocke.
Användarens profilbild
ohrner1996
Extra Varnad

Inlägg av ohrner1996 »

okej, tackar :D
tror du att denna passar sig bra med den kopplingsklockan ochså?
http://twostroke.se/product.asp?product=17985

SETUP:

stage6 - proReplica
stage6 - insug
stage6 - membran
malossi - reeds
malossi - 70cc sport
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ohrner1996 skrev:okej, tackar :D
Såliteså! Ja den funkar :)
Användarens profilbild
ohrner1996
Extra Varnad

Inlägg av ohrner1996 »

Roxxen96 skrev:
men antagligen så är väl malossin bättre? :D

SETUP:

stage6 - proReplica
stage6 - insug
stage6 - membran
malossi - reeds
malossi - 70cc sport
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ohrner1996 skrev:
Roxxen96 skrev:
men antagligen så är väl malossin bättre? :D
Personligen hade jag kört på malossin! :)
Användarens profilbild
ohrner1996
Extra Varnad

Inlägg av ohrner1996 »

okej :D

SETUP:

stage6 - proReplica
stage6 - insug
stage6 - membran
malossi - reeds
malossi - 70cc sport
Viktor12345
Elmoped

Inlägg av Viktor12345 »

Tjabba. Detta är mitt första inlägg på twostroke så ja hoppas ja kommit till rätt tråd. Jag har en gilera stalker nkd 09. Och ska köpa ett leovince tourning rör. Just nu har jag endast dragen v ring och den toppar ca 65 ärliga. Är det någon som vet vilka vikter jag bör ha? eller ungefär vilka storlekar jag bör testa om jag köper ett sätt. ller är det lika bra att köra med orginalvikterna.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Viktor12345 skrev:Tjabba. Detta är mitt första inlägg på twostroke så ja hoppas ja kommit till rätt tråd. Jag har en gilera stalker nkd 09. Och ska köpa ett leovince tourning rör. Just nu har jag endast dragen v ring och den toppar ca 65 ärliga. Är det någon som vet vilka vikter jag bör ha? eller ungefär vilka storlekar jag bör testa om jag köper ett sätt. ller är det lika bra att köra med orginalvikterna.
Du har lagt helt rätt, jävligt bra för att vara första inlägget ! Creds till dig :wink:

Ont : Testa 4.5 grams vikter :) Du ska ha lägre vikter när du har effektrör! Tyngre vid original.
Viktor12345
Elmoped

Inlägg av Viktor12345 »

Roxxen96 skrev:
Viktor12345 skrev:Tjabba. Detta är mitt första inlägg på twostroke så ja hoppas ja kommit till rätt tråd. Jag har en gilera stalker nkd 09. Och ska köpa ett leovince tourning rör. Just nu har jag endast dragen v ring och den toppar ca 65 ärliga. Är det någon som vet vilka vikter jag bör ha? eller ungefär vilka storlekar jag bör testa om jag köper ett sätt. ller är det lika bra att köra med orginalvikterna.
Du har lagt helt rätt, jävligt bra för att vara första inlägget ! Creds till dig :wink:

Ont : Testa 4.5 grams vikter :) Du ska ha lägre vikter när du har effektrör! Tyngre vid original.
Okej tack! Trimmar lite diskret för att inte morsan o farsan samt polisen ska vara så stora problem. Undrar även om någon har nån erfarenhet om Leovince tourning röret? Ger det en okej effekt om man ställer in med passades vikter eller är det bara slöseri med pengar. ( Vill gärna ha ett stage 6 eller zx rör men tyvärr känns det för riskabelt att åka runt med, skulle va dyng surt o åka fast!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Viktor12345 skrev:
Roxxen96 skrev:

Okej tack! Trimmar lite diskret för att inte morsan o farsan samt polisen ska vara så stora problem. Undrar även om någon har nån erfarenhet om Leovince tourning röret? Ger det en okej effekt om man ställer in med passades vikter eller är det bara slöseri med pengar. ( Vill gärna ha ett stage 6 eller zx rör men tyvärr känns det för riskabelt att åka runt med, skulle va dyng surt o åka fast!

Inga problem! Förstår att du trimmar diskret. Tycker du ska köra på detta röret, ett bra lågvarvigt rör!

Leovince zx-r - http://www.twostroke.se/product.asp?product=21112
När man köper det röret, så får man kopplingsfjädrar med och vikter som är inställda efter röret!

Viktor12345
Elmoped

Inlägg av Viktor12345 »

Inga problem! Förstår att du trimmar diskret. Tycker du ska köra på detta röret, ett bra lågvarvigt rör!

Leovince zx-r - http://www.twostroke.se/product.asp?product=21112
När man köper det röret, så får man kopplingsfjädrar med och vikter som är inställda efter röret!

Mvh Jocke :)[/quote] Okej tack! Yes, men det blir nog ett Leovince tourning http://www.twostroke.se/product.asp?product=7662 pga att jag vill trimma diskret. Behöver jag även byta mönstycke eller är det inget måste? Och om jag byter till 4.5 vikter och kör detta rör, (har som sagt dragen v ring) Vad tror du den toppar då? den gör ca 65-70 nu
Användarens profilbild
ohrner1996
Extra Varnad

Inlägg av ohrner1996 »

ohrner1996 skrev:okej :D
behöver jag inte byta nå mer än bara koppling och kopplingsklocka i variatorn, typ där vikterna sitter eller nå roxxen96 ???

SETUP:

stage6 - proReplica
stage6 - insug
stage6 - membran
malossi - reeds
malossi - 70cc sport
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Roxxen96 skrev:
Niklas Berntsson skrev:tja jag har en aerox och undrar vilken koppling man ska ha om man vill få grymt axx?
Malossi flyclutch + wingcooler kopplingsklocka skulle sitta fint!

Malossi fly - http://www.twostroke.se/product.asp?product=13403

Wingcooler - http://www.twostroke.se/product.asp?product=7291

ok, tack för svaret :lol:
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ohrner1996 skrev:
ohrner1996 skrev:okej :D
behöver jag inte byta nå mer än bara koppling och kopplingsklocka i variatorn, typ där vikterna sitter eller nå roxxen96 ???
Bara koppling och kopplingsklocka, vad hade du för vikter i nu igen? :P
Viktor12345
Elmoped

Inlägg av Viktor12345 »

Men som sagt, eftersom jag vill trimma diskret är Leovince tourning http://www.twostroke.se/product.asp?product=7662 och 4.5 vikter ett bra alternativ? och måste jag byte mönstycket? och hur mycket? Tacksam för svar! / Viktor :)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Viktor12345 skrev:Men som sagt, eftersom jag vill trimma diskret är Leovince tourning http://www.twostroke.se/product.asp?product=7662 och 4.5 vikter ett bra alternativ? och måste jag byte mönstycket? och hur mycket? Tacksam för svar! / Viktor :)
Ja, det borde nog bli bra! :) byt upp munsycke ca. 10-15 storlekar. Svårt att säga exakt så du måste prova dig fram. :)
Skriv svar