Du är välkommen till felsökningstråden "varför startar inte min moppe"Vivaadam skrev:tack för svaren, för jag tycker det är ganska överskattat att behöva köra max 3/4 gas och inga branta backar i 50 mil....
Fin analys..."min pappa säger att det fungerar"...ML2011 skrev:Inkörning är fan ba svammel!
pappa bytte topploch och cylindrar på sin S1 och körde ett race med dem sakerna utan att ha hunnit provköra. bara startat och ställt in.
Inkörning är överskattat, låt den gå varm engång bara. den är gjord för att prestera så varför underprestera
Tjena Hasse! Är du snäll att länka den tråden för jag hittar inte den. MvhHasSse666 skrev:Du är välkommen till felsökningstråden "varför startar inte min moppe"Vivaadam skrev:tack för svaren, för jag tycker det är ganska överskattat att behöva köra max 3/4 gas och inga branta backar i 50 mil....![]()
Följ råden om inkörning från tillverkaren!
Vill du ha en massa som håller med dig om att strunta i inkörning genom att starta denna tråd...?
Men kom ihåg att du ensam får ta konsekvenserna..
Eh läst mitt inlägg?VeilSide1337 skrev:Kul att du lyssnade om den cylindern!!
Iaf, du ska montera allt rätt och typ dränka i 2t Helsyntetisk olja, finns på statoil och heter 2t Racing Way Syntethic Oil typ. Efter att ha gjort allt detta sätt igång moppen UTAN att gasa alls, låt den vara på tomgång 25-30 minuter, stäng av den och vänta tillst den är HELT kall och sen gör du samma sak igen, vänta tillst den är HELT kall, samma sak igen, vänta tillst den är kall, sen är den varmkörd, då kan du börja köra i normalt tempo, rekommenderar inte att ligga på mer än 8500 varv första 100 KM, efter det gasa på full IBLAND OCH INTE MER ÄN 6-10 SEK så kör du lugnt efter och så gör du så några gånger, när du sen kört hela 220-250 km med den nya cylindern på detta sätt är det bara ut och rejsalycka till!
Mvh VeilSide1337
Det är vad som jag kallar intressant läsning mitt i natten! Tack för den bensinisbensinskalle skrev:Här har du lite skoj att läsa hasse:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
That's why we shouldn't follow recommendations from manufacturers.
Kolvringen tätar m.h.a. trycket som bildas på insidan. Inte tack vare sig minimalt utåtfjädrande förmåga. Ju hårdare cylindertryck desto hårdare pressas ringen/ringarna mot cylinderväggen. Vid inkörning vill man ha hård kontakt så att ringen slits in efter loppet och så att även loppet slits in. Nu är denna process mycket noggrannare för fyrtakt, men grundprincipen är densamma.
MotorcykelPROFFSEN menar att, när det gäller tvåtaktare, ska man starta motorn, varmköra, kolla läckor etc, varierat varvtal! Sedan stänga av, låta svalna. Sedan starta och varmköra igen, sedan ut och kör lite lugnt kanske någon kilometer, sen är det bara att gasa.
Viktigt att tänka på är att man inte ska segdra eller övervarva motorn, annars mår den bara bra av att få ventileras ordentligt.
För att man även ökar värmeutvecklingen, temperaturen (ja, det är två olika saker) och belastningen på grejerna. Det kvittar hur mycket smörjning du ger motorn om kolvspelet blir noll p.g.a. för hög friktion, utan plats för oljefilm mellan grejerna går det åt h-e.2stroke4ever skrev:Samt med en 2t tycker jag det är sjukt konstigt att köra med mindre gas än fullgas. Varför skulle man inte vilja ha bra intern kylning samt mycket smörjning som fullgas gör med en motor!??
Absolut har läst denna sida för flera år sedanbensinskalle skrev:Här har du lite skoj att läsa hasse:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
That's why we shouldn't follow recommendations from manufacturers.
bra länk, ser att du har postat lite där ocksåbensinskalle skrev:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=237255