Skolstart-råden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Skolstart-råden

Inlägg av PK »

Shenare!

iom att de flesta på forat är 15-18 år så är det ju en del som börjat gymnasiet i år :)

det har gått några veckor och jag tänkte höra hur ni tycker det har varit :)

Själv började jag teknik år 1 på de la gardie i Lidköping. Det är bra lärare vi har, en skön klass med många nya ansikten och vi kommer bra överens allihopa :)

skolan erbruder mkt och har bra funktioner via datorn som tex at lärarna lägger in alla powerpoints osv och man ser alla uppgifter och uppsattser som ska vara inne och hur långt det är kvar. det är svåra kurser och mkt läxor för tlllfället...

Dock är skemat lite dåligt då jag går i stort sett 8.00-16.00 varje dag och har alldeles för långa raster :/

så hur har ni tyckt om eran skola? :D
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Går teknik, första året va skit!! Massa matte och fysik, vi låg före natur i matte t.ex... Andra året börja man sin inrikting, jag går Design och konstruktion så vi gorde massa cad, lite produktutveckling och designade stolar. Men även mycket matte och fysik! :(

Tredje året har precis börjat men det erkar spontant mkt skönare! Eftersom jag inte går ingenjörs-inriktning så har jag ingen matte det här året och vi har mest projekt att jobba med.. I en kurs ska vi göra film typ, känns rätt meningslöst iförsig. En annan ska man starta eget företag!! :D Det är skitskoj hittils och verkar ha potential att bara bli roligare :) Som projektarbete ska jag och en kompis bygga en luftballong :D Sen har vi designmodeller där man designar saker i verkstan, ska bygga modeller av hus, köra CNC-maskin osv.

Tyvärr dämpas det lite av att man har religion och massa tråkiga IV-vals kurser måndag-tisdag men verkar ändå bli ett jsukt nice år :)

Inte så mkt läxor och slutar tidigt rätt ofta också ;) ;)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Tuta skrev:Går teknik, första året va skit!! Massa matte och fysik, vi låg före natur i matte t.ex... Andra året börja man sin inrikting, jag går Design och konstruktion så vi gorde massa cad, lite produktutveckling och designade stolar. Men även mycket matte och fysik! :(

Tredje året har precis börjat men det erkar spontant mkt skönare! Eftersom jag inte går ingenjörs-inriktning så har jag ingen matte det här året och vi har mest projekt att jobba med.. I en kurs ska vi göra film typ, känns rätt meningslöst iförsig. En annan ska man starta eget företag!! :D Det är skitskoj hittils och verkar ha potential att bara bli roligare :) Som projektarbete ska jag och en kompis bygga en luftballong :D Sen har vi designmodeller där man designar saker i verkstan, ska bygga modeller av hus, köra CNC-maskin osv.

Tyvärr dämpas det lite av att man har religion och massa tråkiga IV-vals kurser måndag-tisdag men verkar ändå bli ett jsukt nice år :)

Inte så mkt läxor och slutar tidigt rätt ofta också ;) ;)

det låter ju bra! :D

ska med gå design och produktutveckligt år 2 :)

finns mkt skoj på skolan. man kan skriva ut i 3d som man gjort i cad, vi fick en macbook pro med windows 7 för cad, riktigt bra teknik och cadlärare osv. :)

det är det jag vill jobba med i framtiden ;)

och håler med dig. JÄVLAR vad mkt matte och fysik jag har :/ hjälper inte att det är matte D heller :/
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

första året på EL! Klockrent säger bara!! 9-15 i genomsnitt varje dag.
inga läxer elr prov :)
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Inte börjar skolan, hehe ♥
Nej men körde igång direkt med praktik så har tillverkat kretskort hela dagarna:)
En vecka praktik kvar, går från 7-15:45, åker 6, hemma fem, lediga fredagar då det oftast blir PA.
sen skola, http://www.novasoftware.se/webviewer/(S(5tswro3yfjv1ievh0hfwmif4))/design1.aspx?schoolid=84410&code=786321

ska dock försöka få ledig tisdag då, är PA då så kan nog flytta den till måndagen om gruppen går med på det, hinner nämligen inte hem -.-
Tillhör mille!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

meanzick skrev:Inte börjar skolan, hehe ♥
Nej men körde igång direkt med praktik så har tillverkat kretskort hela dagarna:)
En vecka praktik kvar, går från 7-15:45, åker 6, hemma fem, lediga fredagar då det oftast blir PA.
sen skola, http://www.novasoftware.se/webviewer/(S(5tswro3yfjv1ievh0hfwmif4))/design1.aspx?schoolid=84410&code=786321

ska dock försöka få ledig tisdag då, är PA då så kan nog flytta den till måndagen om gruppen går med på det, hinner nämligen inte hem -.-
ajaj ;)

jag går som sagt 8.00-16.00 och har massa läxor och inlämningar. ska även skaffa jobb vid sidan av skolan och har massa saker som ska göras och har 2 st mopeder att göra iårdning :roll:

ibland så får jag ju fan nästan ta med derbin till skolan och grejja med på lektionerna för att få tid ffs! ;)
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

själv har man precis börjat nian, nu i början är det ganska chill och när vi fick datorerna blev det ännu bättre, hade tänkt o söka in till bygg linjen och har en jäävla massa funderingar och frågor men vi har ju SYV på skolan som man kan fråga men om det är någon som går på bygg, är det mycket läxxor? prov? tycker det värkar riktigt gött med praktik nästan 50% av läsåret också!
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Första året på Ekonomi på Hälsingegymnasiet i Bollnäs.
Vissa tycker det är en del plugg, men jag har rätt lätt för mig i skolan, så det flyter på :P Vi fick en data, och allt vi behöver. Sköna lokaler, och lärarna är hur sköna somhelst. Går och driver med oss konstant :P

Må: 9.10-14.20
ti: 8.20-14.20
Ons:9.10-15.15
Tor:8.20-15.15
Fre:9.10-12.15
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Nutbreaker skrev:själv har man precis börjat nian, nu i början är det ganska chill och när vi fick datorerna blev det ännu bättre, hade tänkt o söka in till bygg linjen och har en jäävla massa funderingar och frågor men vi har ju SYV på skolan som man kan fråga men om det är någon som går på bygg, är det mycket läxxor? prov? tycker det värkar riktigt gött med praktik nästan 50% av läsåret också!
helt onödigt med dator i 9.an ;)

Ja, det ska vara rätt chill..

teknik som jag går kräver mkt skalle och lite praktik därav mkt skola.

bygg därimot är mer praktik och lite matte och lite kemi/fysik kan jag tänka mig :)
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

går fordon på john bauer 8)
helt okej schema
M=fordon hela dan
T=matte o gympa
O=fordon hela dan
T=entreprenörskap slutar 11.20 8)
F=eng o sve :oops:
men de e chill inga läxor, fick data me en jävla massa program :D
samt mekkläder.
ja trivs för ja får göra nåt ja tycker e kul :D
då grundskolan va pest o pina :roll:
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
zebban111
Svårstartad skrothög

Inlägg av zebban111 »

Går första året natur. Mycket läxor, mycket prov, har redan haft 4 eller 5 prov första 2 veckorna. Samma matte i ettan som yrkesprogrammen har i trean. Tre roliga år framför sig :D
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

zebban111 skrev:Går första året natur. Mycket läxor, mycket prov, har redan haft 4 eller 5 prov första 2 veckorna. Samma matte i ettan som yrkesprogrammen har i trean. Tre roliga år framför sig :D
Lät lite överdrivet med 5 prov. Sen det där med matten har du fel med.
På Natur i ettan läser du matte 1c, på ekonomi som jag går läser man 1b, och t.ex. på fordon läser man 1a. I tvåan och trean kommer du att läsa matte 2/3c, jag kommer läsa 2/3b, och fordon vettefan om de läser mer matte.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
zebban111
Svårstartad skrothög

Inlägg av zebban111 »

Jetforce_Dahlin skrev:
zebban111 skrev:Går första året natur. Mycket läxor, mycket prov, har redan haft 4 eller 5 prov första 2 veckorna. Samma matte i ettan som yrkesprogrammen har i trean. Tre roliga år framför sig :D
Lät lite överdrivet med 5 prov. Sen det där med matten har du fel med.
På Natur i ettan läser du matte 1c, på ekonomi som jag går läser man 1b, och t.ex. på fordon läser man 1a. I tvåan och trean kommer du att läsa matte 2/3c, jag kommer läsa 2/3b, och fordon vettefan om de läser mer matte.
2 engelska prov, 1 matteprov och 2 svenska, med räknat att jag har 1 av svenska proven imorrn. Enligt våran klassföreståndare har vi samma matte nu som yrkes har i trean...
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

PoWeRKinG skrev:
Nutbreaker skrev:själv har man precis börjat nian, nu i början är det ganska chill och när vi fick datorerna blev det ännu bättre, hade tänkt o söka in till bygg linjen och har en jäävla massa funderingar och frågor men vi har ju SYV på skolan som man kan fråga men om det är någon som går på bygg, är det mycket läxxor? prov? tycker det värkar riktigt gött med praktik nästan 50% av läsåret också!
helt onödigt med dator i 9.an ;)

Ja, det ska vara rätt chill..

teknik som jag går kräver mkt skalle och lite praktik därav mkt skola.

bygg därimot är mer praktik och lite matte och lite kemi/fysik kan jag tänka mig :)
de e inte onödigt med dator i nian, man kan ju sitta o spela hela dagarna? :roll: :lol:
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Vi som verkligen behöver dator har inte fått nåra :(
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Twitchii
StuntRider

Inlägg av Twitchii »

Jag går Energi Programet på UH i malmö, går andra året rätt chill nu. Ettan va sjukt tråkigt så man läste både VVS och Kylteknik. Men nu i 2an har vi valt inriktning så det blev VVS (rörlägare) bra med pengar o jobb dirr
Yamaha
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

SJälv går jag i Nian i Finland varje dag 9-15 har somnat redan typ 3gngr på timmen och sen så har jag fått 10+ gngr tillsägelse för att jag bara spelar på telefonen men endå har jag 8 i medeltal i finland har vi 4-10 som skala i betyget och jag har 8 fast jag är en ganska dålig elev men gör läxor och 10 i alla föhör nästan proven brukar vara 8+ :)
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

bygg är rätt chill men du får tänka på att praktiken blir säkert rätt tuff, 7-4 och det kan vara -15 och snö, men det är helt klart lika bra att vänja sig.
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Fiphen
Elmoped

Inlägg av Fiphen »

Började 8:an i år. Varje vecka har vi haft 5 läxor :( Och sena dagar har vi haft, och våra lunchraster ligger på 20-30min så man får knappt äta i lugn o ro :x
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Jag har börjat 3:e året på El nu.
Ska ut på praktik mån, tis, ons i 15 veckor på en industri. (Så i princip hela höstterminen).

Mån: 08:15-14:10 El hela dagen
Tis: 08:15-13:30 El hela dagen
Ons: 08:15-11:30 El hela dagen
Tor: 08:15-15:30 :( el, svenska, religion, projekt & företagande
Fre: 08:15-13:50 el, svenska, estet, religion

Önskar alla ett trevligt studerande år! :)

MVH
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Swampen skrev:Jag går Energi Programet på UH i malmö, går andra året rätt chill nu. Ettan va sjukt tråkigt så man läste både VVS och Kylteknik. Men nu i 2an har vi valt inriktning så det blev VVS (rörlägare) bra med pengar o jobb dirr
Går själv samma linje, samma årskurs också, dock i Uddevalla, på Östrabo Yrkes skolan.
Skriv svar