vilken kylarvätska ska jag köpa?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
GoldFinger
Elmoped

vilken kylarvätska ska jag köpa?

Inlägg av GoldFinger »

Okej har panik, min kylarvätska är slut och idag ska jag köra min moped en bit till en verkstad! Mitt lock till kylarvätskan är blått så är det 'blå' kylarvätska jag ska ha då?

Frågade på Okq8 men dom visste inte riktigt, dom hade inte blå direkt dom hade lila o ngn grön, har aldrig köpt kylarvätska så vet inte riktigt :?

Kylarvätskan jag hade var typ färglös, den hade ingen färg som dom jag såg på okq8.... så snälla om någon kunde klargöra för mig vad jag ska ha så räddar ni mig och min moped! :)

Jag har en Derbi Gp1 open, scooter.

Tack på förhand 8)
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

vatten :lol: olite glykol
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket

Inlägg av D3nnis »

kör på vanligt kranvatten tills vintern kommer då slår du i riktig vätska.
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig

PK jo alla retar dig för din hajper
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

D3nnis skrev:kör på vanligt kranvatten tills vintern kommer då slår du i riktig vätska.
han ville veta vilken vätska så skriver du bara "riktig vätska" vafan du kan väl skriva glykol? :roll:
han ville ju veta vilken?
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket

Inlägg av D3nnis »

wille95 skrev:
D3nnis skrev:kör på vanligt kranvatten tills vintern kommer då slår du i riktig vätska.
han ville veta vilken vätska så skriver du bara "riktig vätska" vafan du kan väl skriva glykol? :roll:
han ville ju veta vilken?
FÖRLÅT MIG DÅ! Men tror nog han förstår de efter som du nämnde glykol.
MEN KRANVATTEN OCH GLYKOL DÅ :wink:
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig

PK jo alla retar dig för din hajper
GoldFinger
Elmoped

Inlägg av GoldFinger »

Helt seriöst grabbar, snabba svar och allt! Kärlek till er och detta forum :mrgreen:

Tack igen och godnatt :)
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

GoldFinger skrev:Helt seriöst grabbar, snabba svar och allt! Kärlek till er och detta forum :mrgreen:

Tack igen och godnatt :)
vatten och glykol

Låser.
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Inlägg av Bergsten »

vatten och glykol som willeboiiiiii skriver, blanda det 50/50 och kör så det skriker
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Inlägg av moppenissen96 »

Vad är det för färg på vattnet du har nu? är det blått ska du ha blå glykol såklart , jag kör på grön på min speedfight 2
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
vongyllis
Svårstartad skrothög

Inlägg av vongyllis »

samueljohansson96 skrev:Vad är det för färg på vattnet du har nu? är det blått ska du ha blå glykol såklart , jag kör på grön på min speedfight 2
det kvittar ju för fan vilken färg det är på det !.. herre gud
Josef Jabbari
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Josef Jabbari »

vongyllis skrev:
samueljohansson96 skrev:Vad är det för färg på vattnet du har nu? är det blått ska du ha blå glykol såklart , jag kör på grön på min speedfight 2
haha! årets tråd
köper trim delar till aprilia sr 50 r med piaggio motorn
samma motor som på paggio nrg mc3 DD cat Vattenkyld
och gilera runner.
Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

vongyllis skrev:
Faktiskt inte, det finns vissa glykolsorter som inte går och absolut inte bör blandas med varandra då det kan bli dåliga reaktioner...
vet inte vilka med det är så...

och ja du kan använda vatten och glykol som sagt så ska du ha blå glykol till din verkar det som, men 60vatten 40 glykol så blir det bra blandning :)
Aprilia SR50 R Factory (Injection)
Setup:
V-Ring, "Gameboytrimm" Malossi-Mappad ECU
Dr.Pulley HIT Koppling
Malossi 70cc Sport Injection
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Neon, Kåpor, Xeon, Dekaler, Deoder, Soundboard 2Extreme Soundmaster 3D (MODDAD), ETC.ETC.
Användarens profilbild
vongyllis
Svårstartad skrothög

Inlägg av vongyllis »

VeilSide1337 skrev:
vongyllis skrev:
Faktiskt inte, det finns vissa glykolsorter som inte går och absolut inte bör blandas med varandra då det kan bli dåliga reaktioner...

och ja du kan använda vatten och glykol som sagt så ska du ha blå glykol till din verkar det som, men 60vatten 40 glykol så blir det bra blandning :)
hur svårt är det då att tömma kylare på vattnet och ta i helt nytt ??.. fom man är OSÄKER.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

vongyllis skrev:
VeilSide1337 skrev:
vongyllis skrev:det kvittar ju för fan vilken färg det är på det !.. herre gud

hur svårt är det då att tömma kylare på vattnet och ta i helt nytt ??.. fom man är OSÄKER.
Olika glykolsorter reagerar olika. Dels får man inte blanda vad som helst med vad som helst. Den gröna, vad den nu heter, får t.ex inte blandas med något annat. Sen är det väldigt viktigt att ha rätt sort beroende på vilken motor man har. Den gröna ger hög korrosion på aluminium. Den senaste, den röda, är anpassad efter aluminiummotorer. Den blåa (standard) fungerar till aluminium men den ger en aning högre korrosion än den röda glykolen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
lennart wiklund
Elmoped

Inlägg av lennart wiklund »

helt riktigt som föregående skrev.röd/blå glykol får aldrig blandas!!Detta fräter på packningar.Någon hade gjort misstaget att blanda glykolen i min sambos wolksvagen passat 1.8T.Slutade med topprenovering på 20.000kr.
Detta då topppackningen började läcka,samt förstörde en ventil.

Skölj ur hela systemet noga,du skall ur med termostat,om det sitter någon sådan i.Detta för att få genomströmning i alla kanaler då du sköljer ur systemet.Sedan fyller du Röd glykol,som är för lättviktgods/aluminium.50%vatten 50%glykol.
Skriv svar