Okej har panik, min kylarvätska är slut och idag ska jag köra min moped en bit till en verkstad! Mitt lock till kylarvätskan är blått så är det 'blå' kylarvätska jag ska ha då?
Frågade på Okq8 men dom visste inte riktigt, dom hade inte blå direkt dom hade lila o ngn grön, har aldrig köpt kylarvätska så vet inte riktigt
Kylarvätskan jag hade var typ färglös, den hade ingen färg som dom jag såg på okq8.... så snälla om någon kunde klargöra för mig vad jag ska ha så räddar ni mig och min moped!
samueljohansson96 skrev:Vad är det för färg på vattnet du har nu? är det blått ska du ha blå glykol såklart , jag kör på grön på min speedfight 2
det kvittar ju för fan vilken färg det är på det !.. herre gud
Faktiskt inte, det finns vissa glykolsorter som inte går och absolut inte bör blandas med varandra då det kan bli dåliga reaktioner...
vet inte vilka med det är så...
och ja du kan använda vatten och glykol som sagt så ska du ha blå glykol till din verkar det som, men 60vatten 40 glykol så blir det bra blandning
Aprilia SR50 R Factory (Injection)
Setup:
V-Ring, "Gameboytrimm" Malossi-Mappad ECU
Dr.Pulley HIT Koppling
Malossi 70cc Sport Injection
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Neon, Kåpor, Xeon, Dekaler, Deoder, Soundboard 2Extreme Soundmaster 3D (MODDAD), ETC.ETC.
samueljohansson96 skrev:Vad är det för färg på vattnet du har nu? är det blått ska du ha blå glykol såklart , jag kör på grön på min speedfight 2
det kvittar ju för fan vilken färg det är på det !.. herre gud
Faktiskt inte, det finns vissa glykolsorter som inte går och absolut inte bör blandas med varandra då det kan bli dåliga reaktioner...
och ja du kan använda vatten och glykol som sagt så ska du ha blå glykol till din verkar det som, men 60vatten 40 glykol så blir det bra blandning
hur svårt är det då att tömma kylare på vattnet och ta i helt nytt ??.. fom man är OSÄKER.
vongyllis skrev:det kvittar ju för fan vilken färg det är på det !.. herre gud
hur svårt är det då att tömma kylare på vattnet och ta i helt nytt ??.. fom man är OSÄKER.
Olika glykolsorter reagerar olika. Dels får man inte blanda vad som helst med vad som helst. Den gröna, vad den nu heter, får t.ex inte blandas med något annat. Sen är det väldigt viktigt att ha rätt sort beroende på vilken motor man har. Den gröna ger hög korrosion på aluminium. Den senaste, den röda, är anpassad efter aluminiummotorer. Den blåa (standard) fungerar till aluminium men den ger en aning högre korrosion än den röda glykolen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
helt riktigt som föregående skrev.röd/blå glykol får aldrig blandas!!Detta fräter på packningar.Någon hade gjort misstaget att blanda glykolen i min sambos wolksvagen passat 1.8T.Slutade med topprenovering på 20.000kr.
Detta då topppackningen började läcka,samt förstörde en ventil.
Skölj ur hela systemet noga,du skall ur med termostat,om det sitter någon sådan i.Detta för att få genomströmning i alla kanaler då du sköljer ur systemet.Sedan fyller du Röd glykol,som är för lättviktgods/aluminium.50%vatten 50%glykol.