Nutbreaker skrev:tjena järnet, i min stad har dom nykterhets kontroller men kollar dom om mopeden är trimmad på sånna tester? för jag smet från en sån idag pga att jag inte vet om dom kollar om moppen är trimmad? även med blinkers och bakspeglar
Svårt att svara varken ja eller nej på den frågan.
Är just den polisen intresserad av mopeder och tycker att det skulle vara intressant att provköra din moppe, så gör han det. Men det finns poliser som tycker det är ointressant med mopeder.
Så mitt svar blir att någon gång blir det provkörning.
davidlarsson4 skrev:tjena!
ja har märkt att stoppljusen inte reagerar på en moped!
så den slår aldrig om till grönt om man är själv, så ja måste köra mot rött
ibland.
vad ska ja göra annars, tex om de står en polis i närheten?
bara vända o ta en annan väg eller?
Det där händer mig när jag kör motorcykel också i vissa korsningar. MYCKET IRRITERANDE!!!
Jag gör så att jag väntar till jag är alldeles säker på att "mitt grönljus" hoppat över en gång. Det tar normalt inte mer än ca drygt 1 minut. Men den minuten känns lååååång...
Sedan väntar jag med att köra till det blir bilfritt i korsningen.
Du har sagt en massa gånger att man inte får ändra något på motorn...
Fråga 1: om man då byter till en mindre förgasare? ,alltså typ 2mm mindre?
Fråga 2: om en orginal krök t.ex går sönder av någon orsak och en orginal inte går att skaffa får man då sättapå en annan krök utan någon extra effekt och plugga den?
1. En moped ska inte ändras. De motordelar som sitter på mopeden får bytas ut till exakt likadana delar.
Min egna fundering är varför man skulle vilja byta ut en förgasare till en sämre?
2. Om man kontaktar återförsäljaren eller den lokala mopedhandlaren kan jag garantera att de kan skaffa fram en originalkrök till dig.
Att själv plugga ett avgasrör avråder jag från, eftersom man måste veta hur stor plugg det ska vara och precis var den ska monteras. Det finns original. Använd det.
Den är LV reggad och är en 125. Får ja alltså köra den om man bortser ifrån trimmet på ett A1 kort.
EDIT:
Kollade upp regnr och såg att den hade 35,5 hk vilket gör att ja inte får köra den MEN kan det gå att strypa ner den med typ en CDI till 11kw , bänka den på ngn verkstad och få den reggad på 15hk i registret? och sedan givetvis ta bort cdin igen hehe
Jag har svårt att tro att man kan få den godkänd med ditt förslag till strypning. Men kontakta en mc-verkstad och kolla.
Vad skulle polisen göra ifall de såg en cross köra, alltså en cross som är till för att köra på bana, dvs utan lampor etc. Vad skulle ni göra om den körde ifrån er?
Många säger även att polisen är väldigt överskattad eftersom det är så lätt att köra ifrån den med moped. Vad gör ni när ni blir ifrån körda?
Jag känner en massa kompisar som kört ifrån poliser utan några konsekvenser alls.
Blir vi ifrånkörda så blir vi. Kan vi inte identifiera föraren så går det ju inte att lagföra (rapportera) personen.
Men vi får in en massa telefontips från boende i samma område var vi ska gå och knacka på och prata med föräldrar. Så att vi blir ifrånkörda gör inte så mycket.
Sedan vet jag inte vad du menar med att "man" så lätt kan köra ifrån polisen. Antar att du menar polisbilar.
minkeepern skrev:Om jag trimmat sedan har jag regestrerings skyleten på och kör ifrån polisen. (förmodligen ringer dom hem och kollar om det var jag som körde). så jag undrar om jag ljuger när polisen frågar om det var jag som körde?
sedan så ställer dom en följd fråga (Vem vare då?)
då säger jag "erik" sedan säger jag att jag inte vet hans efternamn?
då kommer dom fråga hur dom får tag på han? då säger jag att jag inte vet..
du fattar vittsen ;P Sammanfattning: vad händer om jag har reg skylten på och åker ifrån dom? (och dom kan inte indentifiera föraren?)
Jag vet att man ibland inte får böter på trafik kamerorna för man inte visar ansiktet.. "det borde vara samma sak ? eller?"
(jag har inte gjort detta men det händer säkert snart )
Du svarar ju på din egen fråga. Dessutom har jag svarat på denna fråga många gånger tidigare. Sök och finn
Mrmako skrev:om jag provar min kompis moped som är trimmad och jag vet inte att den är det o jag har körkort. vad händer om polisen skulle stoppa mig????
Denna fråga har jag svarat på tidigare. Sök och finn.
aerox1995 skrev:Tjenare Järnet! jag blev tagen av en civil mc snut i tisdags och undrar om man får ett papper på att dem har beslagtagit min moppe? den va enbart trimmad och det va en 30 moppe. Förutaom att dem tar mitt rör så tar dem min dellorto 17,5mm förgasare också eller är dem inte så noggranna?
Vad är lägsta böter för detta osv.?
Det kan hända att de skickar hem en kopia på beslagsprotokollet, men det är inte säkert. Alla papper finns i förundersökningsprotokollet. (utredningen hos polisen)
Moppen får du ju tillbaka, men trimdelarna slås sönder och kastas när polisen får det beslutet från åklagaren.
Har du "tur" så kanske polisen missar förgasaren. Men det tror jag inte att de gör.
Lägsta böter är 900:- men jag tror att det var för några år sedan. Nu kan det vara runt 1200:-
Gilera4Life skrev:Hej, har en kompis som drog i mer luft i däcken än vad man ska ha. Det fick mopeden att gå cirka 5 km /h snabbare. Så ja undrar: Om man drar i tok mycket luft i däcken så moppen går tex 55 istället för tex 50 km/h som den kan ha gått innan. Kan man då bli tagen för trim för att man har för mycket luft i däcken?
Klurig fråga.
Men åter till ordningen och trafiksäkerhet. Att dra i "tokmycket" luft i däcken är ingen bra idé. Det förändrar köregenskaperna negativt, så det rekommenderar jag inte! Att det skulle öka topphastigheten med 5 km/t har jag svårt att tro.
Men mitt svar blir att så länge man har originalstorlek på däcken räknas det inte som trim. Ökar man omkretsen blir det trim.
Zer0x skrev:Hej, vad händer om jag som kör trimmad eu moppe och får polisen efter mig o smiter, dom tar mitt reg. nr. Jag åker direkt hem och stryper mopeden, vad händer om dom kommer hem o provar den och den går i laglig fart?
Förmodligen händer ingenting eftersom polisen måste bevisa att mopeden är trimmad.
Har polisen fått en hastighetsmätning på mopeden och de vet vem som körde kan det bli rapport på olovlig körning.
Hugorybrink skrev:Min kompis blev stoppad och hade trimmat den (80km/h) och inget körkort med sig och inga lampor. Ändå fick han bara 2000kr i böter. Jag tycker denna tråden är ganska omöjlig att säga vad polisen gör, för vissa är as stränga som ger böter om man inte har backspegel och vissa skiter i det. Eftersom min kusin är polis så säger han det själv att väldigt många snutar kan inte ens den nya 30-körkorts lagen helt cp
Detta har jag tagit upp tidigare. Alla människor är olika och har olika intresseområden. Poliser är likadana. En del är grymt intresserade av mopeder och kan förvånansvärt mycket om moppar. Andra har totalt ointresse för mopeder och kan i stort sett inget om moppar.
Sedan beror det mycket på hur man bemöter polisen. Snällt/artigt bemötande gör i alla fall mig snällare mot mopedisten. Men alla är inte som jag. (kanske tur det.. hehe )
levvan skrev:Någon som vet lite närmare vad man får för påföljder om man blir tagen av polisen när man kör:
trimmad EU-moppe utan körkort (har klass2-körkort)
kan man utöka sitt klass2-körkort till EU med bara de kurser som fattas eller måste man gå om hela EU-kursen från början?
Tacksam för svar!
Om du hade tänkt till lite så hade du haft svaret direkt.
Trimmad EU-moppe eller 30-moppe = Motorcykel = Olovlig körning = Dagsböter
Nej, du kan inte utöka ditt klass2-körkort till EU-körkort (AM-körkort). Du måste göra hela AM-körkortskursen.
petrus123 skrev:Hej, har en fråga till. Jag hittade en Rieju drac för inte så länge sen ute på gångvägen . Den hade stått där någon dag för att min pappa hade sett den på morgonen. Styrlåset var på fast typ lite uppsparkat för det gick nästan att ha styret rakt. Sladdarna ifrån tändlåset var även utdragna . Jag tog moppen till min tomt och ringde polisen i förhoppning att ja kanske skulle få behålla moppen om ägaren inte dök upp. dan efter kom polisen till mitt hus och kollade på moppen och sen sa dom att dom inte pillat med tändlåset och att styrllåset fungerade och att den inte var anmäld stulen så dom kunde inte bevisa att den var stulen. Dom sa att ja skulle ställa tillbaka den där jag hittade den men det verkar ju skitdumt? då tar ju ngn annan med stor sannolikhet moppen ist? så moppen har stått kvar på min tomt tills nu och så har jag satt upp lappar runt i området utan framgång . Min kompis pappa (som e polis) sa att man kunde lämna in den som hittegods istället å att dom då skulle ta imot den , stämmer det? eller hur ska jag annars göra?
Jag antar att det är en 30-moped du hittat. Annars skulle polisen ha kollat upp, via ramnumret, om det hade varit en EU-moped.
Jag skulle göra som din kompis pappa sade: lämna in den som hittegods till polisen.
Eric_9801 skrev:Är det lagligt att köra med en egen undertail?
Så länge det är minst 18 cm mellan blinkersglasen och att baklyktan är CE-godkänd antar jag att det är OK. Men vad jag kunde se så är blinkersen integrerad i själva baklyktan, och då är det inte tillåtet.
Registreringsskylten ska sitta längst bak på mopeden. Inte i hjulhuset.
BoxarnSkalman skrev:Jag har lite frågor jag undrar över
1. För att börja ta A1 kort måste man vara 16 år fyllda eller kan man börja några månader innan?
2. Får man köra en moppe som är trimmad på A1 kort? Alltså använda en moppe som lite mera typ lätt MC genom att öka hastigheten och så?
3. Jag har en eu moped som är helt orginal men den får för mycket olja och så och vill därför ändra storleken på munstycket till ett mindre, klassas det om olagligt? Och den accelerarar hur kasst som helst, en uppförsbacke och den håller med lite tur 30 kanske ner mot 20 km/h och tycker det är väldigt tråkigt för känner sig som en farmor. Funderar därför på att byta drev så att den accelerear lite bättre men ska se till att den inte går för fort. Blir det olagligt ändå?
Tack på förhand för svar
1. Man får inte börja övningsköra förrän man har körkortstillstånd. 16 år är lägsta åldersgränsen för att övningsköra med motorcykel och bil.
2. Du får inte köra en trimmad moped med A1-körkort eftersom mopeden inte längre är moped. Du blir inte fälld för olovlig körning, men trimdelarna på mopeden kan tas i beslag. Se länken: http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9587
3. Du får inte ändra något på en EU-moped eftersom den är helfordonsgodkänd.
Åk till en mopedverkstad och fixa din moped.
ValoPallo skrev:Är denna Beta laglig att köra på väg? Den verkar ju vara specialbyggd för att gå i skog, och när jag kollade på www.betafinland.net så sålde dom bara Standard enduroversionen, så jag undrar om Racing kanske inte är tillåten?
Eller är det bara det att dom inte säljer?
Det enklaste är ju att gå in till en mopedhandlare och fråga. Finns den med registreringsskylt (EU-moped) så är den godkänd att köras på de svenska vägarna.
Finns det bara COC-dokument för mopeden är den godkänd i alla EU-länder. Men den måste i så fall registreras i Sverige innan den får köras här. Prata med Svensk Bilprovning om det så att du gör rätt innan du köper den.
Järnet60 skrev:Åk till en mopedverkstad och fixa din moped.
Går det att bara lämna in en trimmad moppe till en mopedverkstad också gör dom den lagligt original? En kille i min klass lämnade in sin urstrypta Yamaha TZR 50 till en lokal verkstad och dom satte dit... en blackbox (Facepalm)
Han kan fortfarande komma upp i drygt 70, håller detta verkligen om man blir stoppad och dom provkör?
Jag ska köpa en Furia till hösten, den har varit duktigt trimmad, gjorde väl 120 i sina glansdagar, men nu säger killen som har den att originalcylinder med mer är tillbaka, men han letar fortfarande efter ett originalrör.
Kan jag då lämna in den till lokala verkstaden och så letar dom upp dom originalgrejjer som fattas?
Japp, en polare har gjort det!
Det kommer dock bli bra dyrt om verkstaden köper originaldelarna för dom köper hos återförsäljaren tror ja och det svider rejält! försök att hitta ett originalavgassystem på blocket eller nåt
En kompis kör trimmat utan kort och utan försäkring, kan jag då som har AM-kort bli av med det för jag blir skjutsad av honom?
Om jag nu säger till polisen att jag inte visste om det, vad händer?
För din del händer inget. Det blir ingen rapport om tillåtande till olovlig körning.
Men om han inte har mopeden trafikförsäkrad kan han bli ersättningsskyldig hela livet om det skulle hända en olycka och han är vållande till olyckan.
Exempel: Att han kör av vägen eller kolliderar med en bil och du blir allvarligt skadad. Alla kostnader som uppkommer får han betala. Det kan bli upp till sjusiffriga belopp.
Min kommentar är att alltid ha fordonet trafikförsäkrat för att man inte ska bli återbetalningsskyldig hela livet. Det finns roligare saker man kan göra för de pengarna.
Utbildning/Övningskörning
Utbildningen för körkort AM ska vara sammanlagt minst 12 timmar. Den ska innehålla både teoretiska och praktiska moment som övningskörning i trafik.
För att en elev ska få övningsköra med moped klass I måste man ha uppnått en ålder av 14 år och 9 månader samt ha ett giltigt körkortstillstånd. Uppsikt under övningskörningen ska ske av en behörig utbildare. Privat övningskörning är inte tillåten.
Så svaret på din fråga blir att du inte får ditt AM-körkort förrän du är 15 år. Men du får övningsköra när du är 14 år och 9 månader i övningsskola. Man får inte övningsköra privat över huvud taget.
agertoft skrev:Hallå järnet. Får polisen köra vääldigt nära en moped som de jagar, så de med allra största risk skulle köra över mopedisten om denne skulle råka trilla?
Låt os säga att mopedisten ligger i 70 km/h, och snuten i samma hastighet. Ca 1 meter bakom, allt detta sker på en grusväg. Om mopedisten trillar i detta läge så är risken stor att bli påkörd av polisbilen. Det kan väll ändå inte vara lagligt om polisen gör så här? Att utsätta mopedisten för denna livsfara är väll ändå inte ens nära rimlig bara för att denna inte vill stanna samt att den saknar korrekt fungerande framlampa, samt att mopeden går för fort?
Ps. Var är du stationerad?
Tack på förhand mvh agertoft
Ja, polisen får köra nära den som jagas. Men det kanske inte är så lämpligt.
Men att prata om "lagligt" känns lite bakvänt om det är du som kör den trimmade mopeden.
Polisen har ju ingen anledning att köra efter eller jaga en otrimmad moped... Eller???
Jag arbetar i hela Stockholms län och är stationerad i Vreten i Solna
Järnet60 skrev:Åk till en mopedverkstad och fixa din moped.
Går det att bara lämna in en trimmad moppe till en mopedverkstad också gör dom den lagligt original? En kille i min klass lämnade in sin urstrypta Yamaha TZR 50 till en lokal verkstad och dom satte dit... en blackbox (Facepalm)
Han kan fortfarande komma upp i drygt 70, håller detta verkligen om man blir stoppad och dom provkör?
Jag ska köpa en Furia till hösten, den har varit duktigt trimmad, gjorde väl 120 i sina glansdagar, men nu säger killen som har den att originalcylinder med mer är tillbaka, men han letar fortfarande efter ett originalrör.
Kan jag då lämna in den till lokala verkstaden och så letar dom upp dom originalgrejjer som fattas?
Det där med att en moped gör 70... Nej det håller naturligtvis inte. Dvs du blir rapporterad för olovlig körning.
Du anar inte vad en mopedverkstad kan åstadkomma
Det är bara att komma in med en bra beställning på att du att mopeden skall vara helt original, så fixar det sig. Men var beredd på att det kostar en slant.
Du har sagt en massa gånger att man inte får ändra något på motorn...
Fråga 1: om man då byter till en mindre förgasare? ,alltså typ 2mm mindre?
Fråga 2: om en orginal krök t.ex går sönder av någon orsak och en orginal inte går att skaffa får man då sättapå en annan krök utan någon extra effekt och plugga den?
1. En moped ska inte ändras. De motordelar som sitter på mopeden får bytas ut till exakt likadana delar.
Min egna fundering är varför man skulle vilja byta ut en förgasare till en sämre?
2. Om man kontaktar återförsäljaren eller den lokala mopedhandlaren kan jag garantera att de kan skaffa fram en originalkrök till dig.
Att själv plugga ett avgasrör avråder jag från, eftersom man måste veta hur stor plugg det ska vara och precis var den ska monteras. Det finns original. Använd det.
Jag har kollat med återförsäljare och dom säger att dom inte tillvärkas längre för moppen är 17år gammal....
Och med förgasaren så inte för att jag vill byta ner men man ändrar ju motordelar så tänkte bara lite..
erkmar skrev:Hej! jag undrar vad som händer om en moped går över 52 km/h utan att den är trimmad? tar polisen mig för trimmad moped då?
Nu kommer jag att upprepa mig.
En EU-moped går inte i 52 km/h eller fortare om den är otrimmad/original.
Ni kommer aldrig att få något annat svar än detta av mig när ni pratar om EU-mopeder.
Märker man att en EU-moped går för fort kan det vara något fabrikationsfel. Då finns det bara EN sak att göra:
Stanna mopeden omedelbart och kör inte en meter till!
Sedan reklamerar man mopeden hos den moppehandlare där mopeden köptes.
JAG FÅR DAMP PÅ DEN HÄR SKITEN, ALLA TGB R50X JETFIGHTER F1 GÅR 55KM/H HELT JÄVLA ORIGINAL! INGET JÄVLA FABRIKATIONSFEL! NEJ, JAG KAN INTE BLI TAGEN FÖR TRImM DÅ.
Räknat av ev. felvisning i mätaren då? beräkna att en moppemätare visar 10% fortare än du verkligen kör.
vad jag har fått mig berättas är att det i stort sett är polisens fordon vars mätare har finkalibrerats för att visa exakt. Resten av i stort alla fordon i Sverige har en markant felvisning.
sebbehallin skrev:Tjenare! Har en del fårgor.
1.Om jag åke dit för trimmad moped (klass 2) kan mina föräldrar då bli av med körkortet eller gäller det bara klass 1 moped?
2.Om jag skjutsar på klass 2 moped vad blir straffet om jag åker fast?
3.Vad blir konsekvenserna av att köra en cross på allmän väg och vad blir konsekvenserna av att köra trimmad moped?
1. Står någon av dina föräldrar som ägare till klass1-mopeden så riskerar den föräldern att få körkortet återkallat för att den tillåter dig att köra en trimmad moped.
En klass2-moped är inte registrerad. Då kan du säga att du är ägare till mopeden. Då klarar sig dina föräldrar om de inte visste om att du trimmat moppen.
2. Är mopeden byggd för att skjutsa händer ingenting. Men om du skjutsar en som är under 15 år som inte har hjälm, blir det böter på 2500:- för dig.
3. Att köra cross på allmän väg och att köra trimmad moped är samma sak. Båda klassas som motorcyklar = Olovlig körning.
METAL666 skrev:Hur många backspeglar behöver man ha vid en besiktning av moped? EU-moped. en eller två?
tror det beror på om det ska finnas 2 orginal.. men man behöver endast ha en på vänster. På slider finns det bara en på vänster orginal så då kan man ju inte behöva 2 när man ska besiktia..
okok, ingen som är helt hundra? Ngn som har besiktat moppen?
sätt på båda två när du ska besikita, sen fråga dom om man behöver 2 eller inte
DeRbISm skrev:Måste jag ha blinkers på min EU-moped?
Om min moped är trimmad och står på min gård kan polisen ta den/prova den eller kan jag säga att den är för tävlingsbruk?
Ja, du måste ha blinkers på din EU-moped eftersom den är helfordonsgodkänd och har blinkers original.
Ja, polisen kan provköra din moppe om den står på din gård.
Riejuman skrev:hej undrar om jag skulle få böter om jag har ett sportluftfilter och ett leo vince v6 rör som är ce-godkänt? isåfall hur mycket?
Om mopeden går för fort med sportluftfiltret och avgasröret så räknas det som trim.
Frågan om hur mycket man får böta har jag svarat på tidigare.
Sök och finn.
ValoPallo skrev:Jag har en Tunturi Supersport -85, och den har ett mindre drev därbak, så den går i 47 kmh, får jag då köra i 47 med den eller?
Jag bor på Åland i Finland, och jag vet inte om vi har några lagar för 30 och EU-moped
det enda jag vet är att "Mopedkörkort berättigar till moped med låg effekt som är försedd med pedaler och vars maxhastighet är 25 km/h får köras utan körkort, men föraren måste ha fyllt 15 år"
Min moped har inga trampor, får jag då köra 47 med mitt M eller T-körkort (Vi får köra moped med traktorkort här) eller måste jag registrera om någonting?
Tyvärr kan jag inget om de Åländska reglerna för mopeder.
Du får vända dig till den Åländska trafikpolisen.
Sorry...
smt50 skrev:om jag har en blackbox på moppen när jag kör trimmat och slår på den brukar det fungera på polisen?
och blir min förälder av med kör kortet om jag åker dit för trimm?
tack på förhand!
BlackBox fungerar inte längre på polisen.
Ja, den förälder som står som ägare på mopeden får körkortet återkallat.
Om jag trimmar och det är jag som står ägare för mopeden vad händer då?
Det är du som åker på alla böter och ingripanden från Transportstyrelsen. Dina föräldrar klarar sig.
lakke skrev:Har nu haft flera diskussioner me polarna , och måste få veta om det är så att de enda straffet man kan få genom reg skylten är
Parkeirngqbötet ? Alltså om man kör trimmat och drar ifrån polisen , så kan man inte bli tagen bara för att dom såg reg skylten ? Har hört att dom ej kan bli tagen för polisen kan ej bevisa vem som körde , stämmer detta ???:D
Det räcker inte med att polisen ser vilket registreringsnummer mopeden har. Polisen måste kunna identifiera föraren (i stort sett veta vem det är). Det är ett så kallat föraransvar.
När det gäller parkeringsböter så är det ägaransvar. Det betyder att det är ägaren som får parkeringsböterna, även om det är någon annan som parkerat fordonet.
Roxxen96 skrev:Tjena! Får man sätta regplåten i undertailen eller helt och hållet inte? Inte ens om man ser vad det står på plåten...?
Är det många poliser som bryr sig om det? Och vad är böter på plåt i undertailen?
/ Roxxen96
Att sätta registreringsskylten i undertailen är inte tillåtet. 1500:- i böter.
Registreringsskylten ska sitta monterad längst bak i centrumlinjen (betyder i mitten) på mopeden .
Ja. Det är många poliser som bryr sig om hur registreringsskylten är monterad/placerad.
Vicco skrev:hej!
min moped blev beslagtagen och de skulle göra en teknisk undersökning men hur länge enligt lag får polisen beslagta en moped?
Blir jag av med körkortet om polisen fick upp moppen i 65 med laser?
I normalfallet ska de inte ha mopeden mer än 3 veckor.
Har du AM-körkort och trimmat mopeden så att polisen mätt upp den till 65 km/t blir du av med körkortet (får det återkallat).