Munstycke-Tråden Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Guzten96
Elmoped

Inlägg av Guzten96 »

Tjennare, har en Derbi Senda xtreme 03, och ska sätta på ett Hebo racing rör opluggat, vilken munstycke rekomenderar ni?:_)

mvh gustav
moppetard
Elmoped

Inlägg av moppetard »

Hallå ! Har en Derbi Senda xtreme 07 och undrar hur många stolekar jag måste gå upp om jag drar luftburksstrypningen (skorstenen,dom 3 rören på luftburken) 5-10? :) Och vad kommer de göra? :)
DeRbISm
Elmoped

Inlägg av DeRbISm »

har en Derbi Senda -07 men med gammla motorn. trimmrör men köpte gianelli 2t men fick ngt annat, mhr team 80cc, dellorto 19mm 102 munstycke, sportluftfilter, malossi membran, racing insug men den startar inte ens varken med 75 munstycke eller 102 men med orginal förgasare och 120 munstycke startar den men går piss;( vad kan va fel?
Användarens profilbild
illegalJocke
Elmoped

Inlägg av illegalJocke »

Hej ! har en Derbi Senda 00 men 04 motorn ! sitter på giannelli rör och trim insug 17,5 förgasare och sportluftfilter. sitter ett 95 munstycke på och går hur bra som helst på höga varv men på låga varv så smattrar det och går inte alls bra och om man bara gasar lite låter det som det får för mycket luft och håller på att dö och sen när man vrider fullt så går den som en spjut :O går bra tills man börjar köra lungt :O !
Användarens profilbild
xMattanx
Svårstartad skrothög

Inlägg av xMattanx »

tjena, har fått hem min 50 sport nu och det satt ett gianelli på, kör med 102 o strlk nu och den böar lite och ger avgaspuffar, ska jag byta upp elr ner i munstycke? Kan ej titta på stiftet eftersom det är svart hela tiden och har alltid varit svart, det beror på oljan och inte på munstycket :roll:
Tacksam för svar!! :roll:
Derbi Senda sm xtreme -05

Gianelli 2t Enduro
Barikit 50 Racing
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

xMattanx skrev:tjena, har fått hem min 50 sport nu och det satt ett gianelli på, kör med 102 o strlk nu och den böar lite och ger avgaspuffar, ska jag byta upp elr ner i munstycke? Kan ej titta på stiftet eftersom det är svart hela tiden och har alltid varit svart, det beror på oljan och inte på munstycket :roll:
102 låter lite väl stort för 50cc o. effektrör, gå ner ett par storlekar och se :)
Användarens profilbild
xMattanx
Svårstartad skrothög

Inlägg av xMattanx »

vicke xX SMT skrev:
xMattanx skrev:tjena, har fått hem min 50 sport nu och det satt ett gianelli på, kör med 102 o strlk nu och den böar lite och ger avgaspuffar, ska jag byta upp elr ner i munstycke? Kan ej titta på stiftet eftersom det är svart hela tiden och har alltid varit svart, det beror på oljan och inte på munstycket :roll:
102 låter lite väl stort för 50cc o. effektrör, gå ner ett par storlekar och se :)
Tack för så snabbt svar! Går ut och testar 98! och ser om den går nå bättre! :P

Gianelli 2t Enduro
Barikit 50 Racing
Användarens profilbild
xMattanx
Svårstartad skrothög

Inlägg av xMattanx »

Sry för dubbelpost!
Va ute och testade 98 och den gick lite bättre men den orkar liksom inte varva ut, inte ens 1:an, känns som för litet då i mina öron men det kanske kan bli så även om man har för stort? Lite rädd att byta ner för mkt eftersom ja precis köpt en ny cylinder :P ska jag gå ner ännu mer?

Gianelli 2t Enduro
Barikit 50 Racing
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

xMattanx skrev:Sry för dubbelpost!
Va ute och testade 98 och den gick lite bättre men den orkar liksom inte varva ut, inte ens 1:an, känns som för litet då i mina öron men det kanske kan bli så även om man har för stort? Lite rädd att byta ner för mkt eftersom ja precis köpt en ny cylinder :P ska jag gå ner ännu mer?
lägg på ett 94 - 95 och kolla :)
Användarens profilbild
xMattanx
Svårstartad skrothög

Inlägg av xMattanx »

testade 95 men den går typ likadant, lite bättre kanske, ska jag byta ner ännu mer och se? Tack för snabba svar Vicke!!!
:lol:

Gianelli 2t Enduro
Barikit 50 Racing
Användarens profilbild
Hebbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Hebbe »

AM6
14mm PHVA
sportluft
urpluggat rör.
Ingen membran strypning.

Vilket munstycke tror ni jag behöver?
Användarens profilbild
Daniel.Eklund
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Daniel.Eklund »

gilera rcr , metrakit throver , 13/53 uppborrad orginal luftburk , ny kolv , nålen i mitten , vad för storlek på munstycke ? :)
GASA TILLS DE RASAR! ;dd
Användarens profilbild
Daniel.Eklund
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Daniel.Eklund »

14.5 förgasare , glömde skriva :roll:
GASA TILLS DE RASAR! ;dd
lakke
Elmoped

Inlägg av lakke »

de finns ingen video eller guide på hur man byter munstycke på cross ? =)
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

lakke skrev:de finns ingen video eller guide på hur man byter munstycke på cross ? =)
Det finns säkert nån liten guide men det är så enkelt, skruva av flottörskålen och sen ser du munstycket, skruva av det och skruva sedan på det andra, sen är det bara att sätta tillbaka flottörskålen ;)
Fem Myror är fler än fyra elefanter
Swe2FX skrev:Om jag har förståt det rätt så börja den gå dåligt när moppen välte? :O
AndersoNN skrev:Vält den åt andra hållet o se om de blir bättre?! :D
Säljer min moppe nu ta och kolla in den ;),
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ju-rrx-06/
lakke
Elmoped

Inlägg av lakke »

Joo men är de lätt att komma till förgasarn och skruva avden på en Cross ? :)
AlleMan95
Elmoped

Inlägg av AlleMan95 »

Tjenare grabbar! :)

Jag har en Peugeot Ludix Snake. Jag har dragigt V-Ringen och ska ta bort Blindtarmen (strypningen på röret), jag ska byta till 5.5g från 7g = 1.5g lättare vikter och hårdare kopplingsfjädrar. :)

Men då undrar jag om jag behöver köpa större munstycke? :P
Och jag tror jag har en 17.5 Günter förgasare eller 12.5 vet inte riktigt, vet någon vad Snake har orginal? 8)
stollen9
Elmoped

Inlägg av stollen9 »

Tänkte skaffa en airsal 70 cc sport cylinder om några dagar och undrar hur mycket jag behöver byta upp mig i munstycke på ett ungefär om jag har 63 orginal? =) jätte tacksam för svar!
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

stollen9 skrev:Tänkte skaffa en airsal 70 cc sport cylinder om några dagar och undrar hur mycket jag behöver byta upp mig i munstycke på ett ungefär om jag har 63 orginal? =) jätte tacksam för svar!
vad för rör?
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

lakke skrev:Joo men är de lätt att komma till förgasarn och skruva avden på en Cross ? :)
Det ända du behöver göra är att vinkla den så du kan ta bort flottörskålen ibland kan du behöva plocka loss förgasaren från insuget och sen vrida den.
Men har du ett gummi insug där du sätter fast förgasaren med slang klämma så är det rätt enkelt att skruva loss den.
Men har du ett insug där du sätter fast förgasaren med skruvar så kan du behöva plocka loss tanken. ;)
Swe2FX skrev:Om jag har förståt det rätt så börja den gå dåligt när moppen välte? :O
stollen9
Elmoped

Inlägg av stollen9 »

2stroke4ever skrev:
stollen9 skrev:Tänkte skaffa en airsal 70 cc sport cylinder om några dagar och undrar hur mycket jag behöver byta upp mig i munstycke på ett ungefär om jag har 63 orginal? =) jätte tacksam för svar!
vad för rör?
Tänkte köra orginal rör till att börja med :)
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

stollen9 skrev:
2stroke4ever skrev:
vad för rör?
och mopeden är vad för nån? med övrig setup så som luftbox, sportluftfilter, osv..
Yamaha dt50r projekt!

stollen9
Elmoped

Inlägg av stollen9 »

2stroke4ever skrev:
stollen9 skrev:
2stroke4ever skrev: vad för rör?
och mopeden är vad för nån? med övrig setup så som luftbox, sportluftfilter, osv..
allt är orginal förutom cylindern och bortagen skorsten dåra och det är en Derbi Senda extreme 06a =)
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3

Inlägg av TSR`BakarN »

hej! jag har en Derbi Senda Xtreme sm 06, jag undrar vilket munstycke och vad för storlek jag ska ha. Om jag kapar blindtarmen enbart eller med skorstenen. ? :D tacksam för svar ...
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

stollen9 skrev:
2stroke4ever skrev:
stollen9 skrev: Tänkte köra orginal rör till att börja med :)
allt är orginal förutom cylindern och bortagen skorsten dåra och det är en Derbi Senda extreme 06a =)
antar du har avstrypt. och du bör även ta bort blindtarmen. då skulle jag sätta i 90-95 till att börja med, skruva in luftskruven (sitter närmast luftboxen) max och sen 1,5varv ut samt kolla så nålen på trotteln sitter i mitten läget. Det gör du genom att skruva ur trotteln ur förgasaren, sedan pressa ihop fjädern och föra ur gaswiren ur trotteln och sedan sätta låsningen på nålen i mitten. sedan sätta tillbaka allt. kolla så att allt blir rätt! tex att du sätter vinkeln på trotteln mot luftboxen.

efter allt det så åker du på fullgas ett tag och kollar färgen på stiftet. vitt=byt upp dig oboy brunt= bra svart= byt ner dig!
Yamaha dt50r projekt!

Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Hur mke MÅSTE jag gå upp i munstycke när ja kapar blindtarmen och rensar röret från katalysator. ( Har redan dragit pluggen, och förgasaren är inställd. )
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Ztraand skrev:Hur mke MÅSTE jag gå upp i munstycke när ja kapar blindtarmen och rensar röret från katalysator. ( Har redan dragit pluggen, och förgasaren är inställd. )
Ungefär 8-10 storlekar större ;)
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Swe2FX skrev:
Ztraand skrev:Hur mke MÅSTE jag gå upp i munstycke när ja kapar blindtarmen och rensar röret från katalysator. ( Har redan dragit pluggen, och förgasaren är inställd. )
Ungefär 8-10 storlekar större ;)
Om ja drar "skorstenen" och mässingsbrickan i förgasaren?
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
derbitixx
Elmoped

Inlägg av derbitixx »

tjenare, Vad tror ni jag ska ha för munstycke på min Derbi Senda sm -06:a?:D

setup:
top performence 70cc
Hebo överliggande
13/53
osreypt cdi
orginalfögge med sportluft.
ValoPallo skrev:
difaren skrev:skäms du inte ??! han har ju bakspegeln kvar ju :lol:
Det är ingen backspegel, det är en anslagstavla med bastutiderna :D
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

derbitixx skrev:tjenare, Vad tror ni jag ska ha för munstycke på min Derbi Senda sm -06:a?:D

setup:
top performence 70cc
Hebo överliggande
13/53
osreypt cdi
orginalfögge med sportluft.
105! skulle jag sätta i! Ställ luftskruven 1,5varv ut och nålen i mitten och sedan åker du fullgas en bit och kollar stiftet! vitt, för lite. brunt=bra. Svart=för stort.
Yamaha dt50r projekt!

Användarens profilbild
xMattanx
Svårstartad skrothög

Inlägg av xMattanx »

Kan fortfarande inte få min moppefan att gå, den går likadant inprencip från alla storlekar, den blödrar inte eller något nu men den orkar ju inte varva ur 2 riktigt och när man lägger sig på 3:an så lägger den sig på kanske 3 tusen varv och orkar inte upp mer! Jag får liksom inget drag och den orkar inte varva ur! Har Barikit 50 racing, Gianelli 2t och urpluggad luftburk och 12/53 drevning! Nån som vet om det är nåot annat än munstycket elr vilken storlek på ettt ungefär jag ska ha?
tacksam för svar!

Gianelli 2t Enduro
Barikit 50 Racing
Användarens profilbild
Motard-Man
Svårstartad skrothög

Inlägg av Motard-Man »

Derbi DRD -10

Original Cylinderset
17.5mm dellorto
Leovince V6 lågvarvsrör
13/53 drevning
allt annat original...

Vad ska jag ha för munstycke ?:)
Det som inte går att köras, måste lagas x)
Användarens profilbild
DerbiMoppe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiMoppe »

Hallå!

Har en Derbi Senda Xtreme 07. Stiftet är vitt ser ut som en blandning mellan stift 18 och 20 på denna länk:
http://twostrokerider.se/unik-tandstiftsguide/

Har 80 munstycke på nu (har testat upp till 90 hände inget) och dragen skorsten och drevning 13-65.
vilket munstycke ska jag ha??
ska man flytta trotten upp eller ner??
Har Dellorto PHVA 14mm förgasare om man flyttar upp blir la det mindre bensin och ner mer bensin vid halv gas stämmer det??
Har NGK B8ES stift nu på den, när jag köpte den satt det ett NGKR BPR7ES ska jag testa det gamla och se hur det blir?

Vad är problemet för varmt stift, felställd trottel, fel munstycke eller vad är det för problem eller ska jag bry mig i huvudtaget ???? :?

Hoppas detta inte är felpost :?

//DerbiMoppe :)
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

DerbiMoppe skrev:Hallå!

Har en Derbi Senda Xtreme 07. Stiftet är vitt ser ut som en blandning mellan stift 18 och 20 på denna länk:
http://twostrokerider.se/unik-tandstiftsguide/

Har 80 munstycke på nu (har testat upp till 90 hände inget) och dragen skorsten och drevning 13-65.
vilket munstycke ska jag ha??
ska man flytta trotten upp eller ner??
Har Dellorto PHVA 14mm förgasare om man flyttar upp blir la det mindre bensin och ner mer bensin vid halv gas stämmer det??
Har NGK B8ES stift nu på den, när jag köpte den satt det ett NGKR BPR7ES ska jag testa det gamla och se hur det blir?

Vad är problemet för varmt stift, felställd trottel, fel munstycke eller vad är det för problem eller ska jag bry mig i huvudtaget ???? :?

Hoppas detta inte är felpost :?

//DerbiMoppe :)
Bry dig annars har du en trasig moppe :(

Det stiftet du ska ha i din Derbi heter BR9ES!

Trotteln flyttar sig när du gasar! Så det du menar är nålen. Sätt clipset i mitten så blir det bra! Flyttar du ner clipset så kommer nålen upp och den får mer bensin vid typ halvgas. 1/4 - 3/4 gas rättare sagt. Luftskuven (den som är närmast luftfiltret på din förgasare) skruvar du in max, sen 1,5varv ut och ha den där! Sedan byter du upp dig i munstycke tills den svarar bra på gasen och stiftet är brunt! Lycka till! Gör det annans är det en stor risk för att den nyper!
Yamaha dt50r projekt!

Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad

Inlägg av VeilSide1337 »

Tjena, antar att det har med förgasaren att göra så jag säger bara i denna tråd så får ni ursäkta om det är felpost, men har en Derbi xtreme sm 2006 som jag precis drevat om till 12-53 och så, den går grymt på högre varven då man kommer in i eftekten men när man ska åka iväg och när man är i låga varv så är den JÄTTE seg, och inte lite utan JÄÄÄÄÄTTTE seg.... kan tilläga att alla strypnigar är av FÖRUTOM den vid insuget, vet ej om det finns nån där men om det gör så sitter den kvar, och röret jag bytte till är et TurboKit Lacada med borttagen strypning, så det är bara insugsstrypningen kvar (om den finns). Men iaf så går den skitsegt i början och på låga varv och när man ska ge "återgas" om ni fattar, några idéer på vad jag kan göra åt det? :)

MVH VeilSide1337

OT: Det är min kompis moppe inte min!
Aprilia SR50 R Factory (Injection)
Setup:
V-Ring, "Gameboytrimm" Malossi-Mappad ECU
Dr.Pulley HIT Koppling
Malossi 70cc Sport Injection
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Neon, Kåpor, Xeon, Dekaler, Deoder, Soundboard 2Extreme Soundmaster 3D (MODDAD), ETC.ETC.
Skriv svar