Tjo, har en Rieju drac -01 som gått perfekt innan men sedan någon dag sen så har den börjat knacka på tomgång. I början lät det nästan inte alls men nu låter det rejält och jag vågar inte köra eftersom något kanske går sönder...
Knackandet försvinner om man varvar upp, någon som vet vad det kan vara? Växellådsoljan är precis bytt, ingen skillnad.
Nej det tror jag inte, låter som om det kommer från motorn och låter rätt högt. Märks också att något inte är som det ska eftersom den dör på tomgång ganska snabbt nu.
Borde också nämna att den började knacka efter att min kedja gick av när jag körde.
Fastnade kedjan nånstans när den gick av? I så fall kan det vara så illa att den har krökt något inne i motorn, men varför det bara hörs på tomgång vet jag inte
Bra tänkt, minns tyvärr inte men gick ut och kollade lite snabbt, saken som framdrevet sitter på sitter stumt i motorn och glappar inte alls och kunde inte se några "rivmärken" på blocket runt framdrevet som kedjan skulle ha lämnat i så fall.
Misstänker veven mer än växellådan eftersom det spelar ingen roll hur jag har kopplingen eller vilken växel jag har i - så fort varven sjunker så börjar den knacka.
ja-a, hade samma problem just då jag köpte moppen, mittiallt blev den svårstartad och lät som det knackade på tomgången, problemet var tändstiftet, de satt löst
låter som veven är dålig också, Köp dig en ny vev och ramlager så blir det bra. Men om det absolut krisar sig med pengar så tar du av cylindern och känner på veven, den får inte glappa det minsta upp och ner men åt sidorna ska den glappa.
När jag kör på högsta växel med full gas med Tunturin så börjar det "rassla" i motorn, ganska säker på att det kommer från cylindern, för när jag kör i nerförsbacke utan att bromsa så varvar motorn mera och då rasslar det som fasen, tror ni det är kolvring(arna) som börjar vara slut?
Skönt som fan att det inte var mer, tydligen inte helt ovanligt att krysskilen slits på AM6'or så kolla svänghjulet innan ni klyver motorn om något glappar.