Skaffade ett leovince v6 som nu sitte på mopeden.
Det första jag gjorde var att borra ur pluggen och sätta i ett 90 munstycke.
Vid detta tillfälle så hade jag inte pillat någonting på tomgången eller luftskruven.
Moppen gjorde ca. 80km/h vilket jag tycker är ganska okej.
Jag ringde till en moped shop som skulle kolla på moppen om allt verkade okej, personen sa att 90 var för lite, för den varvade så den skulle skära på höga varv sa han.
Jag bytte då upp mig till 92 samma sak sa han då.
Och sedan 95 men då dog moppen precis när den började varva på ettan.
Jag skruvade ut luftskriven till ca.2 varv och då gjorde den fortfarande runt 80.
För nuvarande har jag ett 100 munstycke på med ca.3 varv utskruvad luftskruv.
Och den gör ca. 80-85km/h.
Men det känns fortfarande som om mopeden inte orkar varva ut riktigt på 6ans växel!
Jag har pillat lite på tomgångsskruven så vet inte om den är rätt inställd.
Det har också hänt att när jag inte haft på mopeden på 2 dagar kanske och den är lite småkall så låter den Böööh när den börjar varva.. jag växlar då upp till 2an och fortsätter uppåt som vanligt och allt e vanligt.
Min polare har samma trimrör till sin gilera fast med plugg i och den går nästal lika fort, min kanske gör 5 km snabbare.
Han har 90 munstycke på.
Lite specs på mopeden:
53/15 drev
14mm förgasare
100 munstycke
Luftskruven ca 3 varv utskruvad.
Detta är alltså inget jätte stort problem med mopeden men jag vill gärna få ut det maximala med röret på!
jag har Derbi Senda 05 dvs samma motor. och jag har munstycke strl 84 med leovince v6 och sportluftfilter och fullt inskruvad luftskruv och har 13/53 drevning och den toppar nog runt 90
boostrand skrev:jag har Derbi Senda 05 dvs samma motor. och jag har munstycke strl 84 med leovince v6 och sportluftfilter och fullt inskruvad luftskruv och har 13/53 drevning och den toppar nog runt 90
han verkar lite hård drevad bara ...
du kan alltid testa bytta förgasare och reeds för att få ur det sissta krämen ur en 50 cc
sen kanske porta lite om du nu vågar på det
Jag har en 14mm förgasare, byter helst inte förgasare.
Innan jag skaffade effektröret körde jag med urpluggat originalrör, den toppade ca 80, lite mer kanske.
Jag har inget blindrör för det kom 06.
Men iallafall jag körde med 14 drev lite grann med leovince röret och bytte upp till 15 för att få lite mer fart.
han verkar lite hård drevad bara ...
du kan alltid testa bytta förgasare och reeds för att få ur det sissta krämen ur en 50 cc
sen kanske porta lite om du nu vågar på det
Jag har en 14mm förgasare, byter helst inte förgasare.
Innan jag skaffade effektröret körde jag med urpluggat originalrör, den toppade ca 80, lite mer kanske.
Jag har inget blindrör för det kom 06.
Men iallafall jag körde med 14 drev lite grann med leovince röret och bytte upp till 15 för att få lite mer fart.
Märker ingen jättestor skillnad menmen.
Vad för drev rekommenderar du då?
jag skulle kört på 14/53 ...
11 styrka och varva sönder !
12 för styrka och top
13 för top och styrka
14 endast för top!
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
lär er bestycka förgasare, finns gott om guider här på tsr.
ställ luftskruven på 1,5 ut från max inskruvad och låt den va där. sätt i ditt 90munstycke du och kolla färgen på tändstiftet, brunt= perfekt, vitt= större munstycke, svart=tvärt om.
Sen byter du ner dig i drevning, finns inte en chans att en effektrörs moppe orkar 15/53 jag hade personligen kört på 13/53.
som ovan, dreva om och du får både toppfart och axx, någon kanske sa "större framdrev ger bättre fart"...ja i teori men funkar inte så på en fjuttig 50cc :/, den orkar aldrig dreva/varva ur... 13/53 är att rekomendera samt bestycka rätt
som ovan, dreva om och du får både toppfart och axx, någon kanske sa "större framdrev ger bättre fart"...ja i teori men funkar inte så på en fjuttig 50cc :/, den orkar aldrig dreva/varva ur... 13/53 är att rekomendera samt bestycka rätt
Flensost, ja vet väl de. kör på 13/53, förra ägaren körde på 15/53. o den orkade det, utan problem. bara ja ville ha mer styrka.
Jaja, får ut o pilla på förgasaren så fort jag orkar/har tid/ vill.
2stroke4ever skrev:lär er bestycka förgasare, finns gott om guider här på tsr.
ställ luftskruven på 1,5 ut från max inskruvad och låt den va där. sätt i ditt 90munstycke du och kolla färgen på tändstiftet, brunt= perfekt, vitt= större munstycke, svart=tvärt om.
Sen byter du ner dig i drevning, finns inte en chans att en effektrörs moppe orkar 15/53 jag hade personligen kört på 13/53.
Så nu har jag satt på 90 munstycke och skruvat ut luftskruven 1,5 varv från fullt inskruvad.
Hur mycket behöver jag köra innan jag kollar tändstiftet?
Har beställt ett 13 drev också!
2stroke4ever skrev:lär er bestycka förgasare, finns gott om guider här på tsr.
ställ luftskruven på 1,5 ut från max inskruvad och låt den va där. sätt i ditt 90munstycke du och kolla färgen på tändstiftet, brunt= perfekt, vitt= större munstycke, svart=tvärt om.
Sen byter du ner dig i drevning, finns inte en chans att en effektrörs moppe orkar 15/53 jag hade personligen kört på 13/53.
Så nu har jag satt på 90 munstycke och skruvat ut luftskruven 1,5 varv från fullt inskruvad.
Hur mycket behöver jag köra innan jag kollar tändstiftet?
Har beställt ett 13 drev också!
2stroke4ever skrev:lär er bestycka förgasare, finns gott om guider här på tsr.
ställ luftskruven på 1,5 ut från max inskruvad och låt den va där. sätt i ditt 90munstycke du och kolla färgen på tändstiftet, brunt= perfekt, vitt= större munstycke, svart=tvärt om.
Sen byter du ner dig i drevning, finns inte en chans att en effektrörs moppe orkar 15/53 jag hade personligen kört på 13/53.
Så nu har jag satt på 90 munstycke och skruvat ut luftskruven 1,5 varv från fullt inskruvad.
Hur mycket behöver jag köra innan jag kollar tändstiftet?
Har beställt ett 13 drev också!
ja helst mer än 400meter på fullgas! sen koppla och döda.
2stroke4ever skrev:lär er bestycka förgasare, finns gott om guider här på tsr.
ställ luftskruven på 1,5 ut från max inskruvad och låt den va där. sätt i ditt 90munstycke du och kolla färgen på tändstiftet, brunt= perfekt, vitt= större munstycke, svart=tvärt om.
Sen byter du ner dig i drevning, finns inte en chans att en effektrörs moppe orkar 15/53 jag hade personligen kört på 13/53.
Så nu har jag satt på 90 munstycke och skruvat ut luftskruven 1,5 varv från fullt inskruvad.
Hur mycket behöver jag köra innan jag kollar tändstiftet?
Har beställt ett 13 drev också!
ja helst mer än 400meter på fullgas! sen koppla och döda.
Har nu på 13 drev fram och jag tog ut tändstiftet och kollade, det var vitt på ena sidan och svart/grått på andra.
Vet inte men så ska det väl inte se ut?
2stroke4ever skrev:lär er bestycka förgasare, finns gott om guider här på tsr.
ställ luftskruven på 1,5 ut från max inskruvad och låt den va där. sätt i ditt 90munstycke du och kolla färgen på tändstiftet, brunt= perfekt, vitt= större munstycke, svart=tvärt om.
Sen byter du ner dig i drevning, finns inte en chans att en effektrörs moppe orkar 15/53 jag hade personligen kört på 13/53.
Jo förresten när jag kör på fullgas i 6an på rakan så gör den bara 75 men när jag släppte på gasen gick den upp i 80, lite över t o m.
Beror detta på för litet eller för stort munstycke?
2stroke4ever skrev:då skulle jag byta upp mig lite.
eller bytta till en större fögg (A)
Varför?
Sluta komma med oväsentliga förslag, gäller andra också som hostar fram randomsvar.....
Som sagt, ditt 15 drev är på tok för tungt. Enligt mina erfarenheter accar det bäst med 12/53, går att köra 13/53 också. Kan vara en fördel iom att du har rör som har lite lägre effektkurva.
Har du ostrypt cdi? Om inte så gör den inte mer är 70-75 med 12-13/53 drevning. Alla motsvarande sendor från -05 har strypt cdi förutom drd.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
2stroke4ever skrev:då skulle jag byta upp mig lite.
eller bytta till en större fögg (A)
Varför?
Sluta komma med oväsentliga förslag, gäller andra också som hostar fram randomsvar.....
Som sagt, ditt 15 drev är på tok för tungt. Enligt mina erfarenheter accar det bäst med 12/53, går att köra 13/53 också. Kan vara en fördel iom att du har rör som har lite lägre effektkurva.
Har du ostrypt cdi? Om inte så gör den inte mer är 70-75 med 12-13/53 drevning. Alla motsvarande sendor från -05 har strypt cdi förutom drd.
Jag har 13/53 nu och när den varvar som mest känner jag inte av cdin alls.
Det är bara det att om jag kör på halvgas så går de fortare än fullgas!
willemedDERBIN skrev:
eller bytta till en större fögg (A)
Varför?
Sluta komma med oväsentliga förslag, gäller andra också som hostar fram randomsvar.....
Som sagt, ditt 15 drev är på tok för tungt. Enligt mina erfarenheter accar det bäst med 12/53, går att köra 13/53 också. Kan vara en fördel iom att du har rör som har lite lägre effektkurva.
Har du ostrypt cdi? Om inte så gör den inte mer är 70-75 med 12-13/53 drevning. Alla motsvarande sendor från -05 har strypt cdi förutom drd.
Jag har 13/53 nu och när den varvar som mest känner jag inte av cdin alls.
Det är bara det att om jag kör på halvgas så går de fortare än fullgas!
då äre för stort munstycke !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Sluta komma med oväsentliga förslag, gäller andra också som hostar fram randomsvar.....
Som sagt, ditt 15 drev är på tok för tungt. Enligt mina erfarenheter accar det bäst med 12/53, går att köra 13/53 också. Kan vara en fördel iom att du har rör som har lite lägre effektkurva.
Har du ostrypt cdi? Om inte så gör den inte mer är 70-75 med 12-13/53 drevning. Alla motsvarande sendor från -05 har strypt cdi förutom drd.
Jag har 13/53 nu och när den varvar som mest känner jag inte av cdin alls.
Det är bara det att om jag kör på halvgas så går de fortare än fullgas!
då äre för stort munstycke !
Är du helt säker? för när jag hade luftskruven på 3 varv ut och 100 munstycke kände jag knappt av det.
Sluta komma med oväsentliga förslag, gäller andra också som hostar fram randomsvar.....
Som sagt, ditt 15 drev är på tok för tungt. Enligt mina erfarenheter accar det bäst med 12/53, går att köra 13/53 också. Kan vara en fördel iom att du har rör som har lite lägre effektkurva.
Har du ostrypt cdi? Om inte så gör den inte mer är 70-75 med 12-13/53 drevning. Alla motsvarande sendor från -05 har strypt cdi förutom drd.
Jag har 13/53 nu och när den varvar som mest känner jag inte av cdin alls.
Det är bara det att om jag kör på halvgas så går de fortare än fullgas!
då äre för stort munstycke !
Är du helt säker? för när jag hade luftskruven på 3 varv ut och 100 munstycke kände jag knappt av det.
andershanssson skrev:
Jag har 13/53 nu och när den varvar som mest känner jag inte av cdin alls.
Det är bara det att om jag kör på halvgas så går de fortare än fullgas!
då äre för stort munstycke !
Är du helt säker? för när jag hade luftskruven på 3 varv ut och 100 munstycke kände jag knappt av det.
jag kör inte äns en 70 cc med 100 ...så varför ska du köra med bara ett rör ?
70-90 ngt stans där ?
detta är inte min starkaste sidan
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Lånar tråd lite - då jag aldrig får svar på min fråga.
har trimmat min Derbi Senda-05 med ett Hebo rör (överliggande)
Kör med 14mm förgasare+64munnstycke därför det inte går med något annat!
Hade 13/52 drevning men med det orka den inte 5-6:an..
Så testa ett 11 och den klarar dom växlarna nu utan problem.
Har även ostypt cdi men ändå orkar den inte mer än 70km/h på mätarn.
Vet att 11 är mer för axx. Men min kompis körde tk rör på sin dtx och fick upp den i 97 på mätarn och drog mig somfan!
Och han kör 11/48 dock har han ju 16mm förgasare.
Men jag undrar om en 17,5mm kommer hjälpa mkt att den kanske går bättre?
För den svarar segt somfan på gasen om man inte har varvet uppe är axxet sämst!
Jolle- skrev:Lånar tråd lite - då jag aldrig får svar på min fråga.
har trimmat min Derbi Senda-05 med ett Hebo rör (överliggande)
Kör med 14mm förgasare+64munnstycke därför det inte går med något annat!
Hade 13/52 drevning men med det orka den inte 5-6:an..
Så testa ett 11 och den klarar dom växlarna nu utan problem.
Har även ostypt cdi men ändå orkar den inte mer än 70km/h på mätarn.
Vet att 11 är mer för axx. Men min kompis körde tk rör på sin dtx och fick upp den i 97 på mätarn och drog mig somfan!
Och han kör 11/48 dock har han ju 16mm förgasare.
Men jag undrar om en 17,5mm kommer hjälpa mkt att den kanske går bättre?
För den svarar segt somfan på gasen om man inte har varvet uppe är axxet sämst!
Mvh
Det är munstycket som är för litet... du borde testa runt 80-90
Jolle- skrev:Lånar tråd lite - då jag aldrig får svar på min fråga.
har trimmat min Derbi Senda-05 med ett Hebo rör (överliggande)
Kör med 14mm förgasare+64munnstycke därför det inte går med något annat!
Hade 13/52 drevning men med det orka den inte 5-6:an..
Så testa ett 11 och den klarar dom växlarna nu utan problem.
Har även ostypt cdi men ändå orkar den inte mer än 70km/h på mätarn.
Vet att 11 är mer för axx. Men min kompis körde tk rör på sin dtx och fick upp den i 97 på mätarn och drog mig somfan!
Och han kör 11/48 dock har han ju 16mm förgasare.
Men jag undrar om en 17,5mm kommer hjälpa mkt att den kanske går bättre?
För den svarar segt somfan på gasen om man inte har varvet uppe är axxet sämst!
Mvh
Det är munstycket som är för litet... du borde testa runt 80-90
Har gjort de - men då varvar den 5k och gör 10km/h
Dock är min vakuum kran trasig - så att de flödar hela tiden igenom den - kanske kan vara att med 80-90 blir det så mkt bensin då att det inte går?